Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Musikanläggning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-23 08:41

Har ingen stereo idag och tänkte därför köpa en där jag kan använda min iPod. Har testat några stycken, (Altec Lansing inMotion iM3c och JBL On Time) men det är inte speciellt bra ljud dem. Nu undrar jag om man kan köpa en vanlig ( för CD +radio etc) stereo och koppla till en enhet för iPod? Har någon nåt tips?? HJÄLP:-)

• Medlem
  • 2007-01-23 09:02

Ja du kan väl koppla in iPoden direkt i stereon, i aux-ingången till exempel. Antingen via hörlursuttaget eller om det finns ljud ut i dockan, det finns det i vissa i alla fall.
Hur bra ljudet blir vet jag inte. Har hört iPod från hörlursuttaget till stereo och det låter ju inte fantastiskt men helt ok.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-23 09:16

ljudet blir lika bra som din valda komprimering...

Ursprungligen av Jonaz:

ljudet blir lika bra som din valda komprimering...

Precis! Man måste inte komprimera med aac eller mp3. Det är bättre med lossless eller ingen komprimering alls (relativt cd-ljud).
Har man en 80 GB-Ipod så är det ju "enklare" med mycket musik i bra kvalitet.

Ursprungligen av Alphonze:

Precis! Man måste inte komprimera med aac eller mp3. Det är bättre med lossless eller ingen komprimering alls (relativt cd-ljud).
Har man en 80 GB-Ipod så är det ju "enklare" med mycket musik i bra kvalitet.

nja... detta är en sanning med modifikation... den analoga omvanlingen i poddarna är ganska dålig... så en cd i samma prisklass som en ipod kommer leverera bra mycket bättre ljud...

Det är bara att plugga in iPoden i valfri stereos ljud-ingång! Nackdelen är väl att den då går på iPodens batteri så du får ladda den emellanåt.
Annars kanske du kunde köpt en docka och sen koppla den till stereon.

• Medlem
  • 2007-01-23 09:40

I alla fall bättre beroende på komprimering. Men naturligtvis blir ljudet bättre om filerna bränns på cd och spelas i en bra cdspelare än om man spelar samma filer via hörlursuttaget på ipoden. Ljud ut på dockan kan jag inte uttala mig om, det kanske är bra. Men det kanske inte var maximal ljudkvalitet tråden handlade om, sorry

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-23 14:15

Som glad iPod-amatör måste jag dessutom erkänna att jag är urkass på stereo mm. Alltså,,, innebär svaren nedan att jag kan köpa mig en "vanlig" stereo, använda/plugga in iPod:en i aux-ingången i stereon och köra via den? ( krävs det någon specialsladd/kabel? Eller måste jag ha någon slags dockningsstation emellan? Många frågor..men frågar man inte får man ju inga svar som bekant;)

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 15:45

Jo du kan köpa en vanlig stereo och koppla in den med i aux ingången, om stereon har en sådan, du behöver en 3,5mm till aux sladd tex. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6664045/wa/PSLID?mco=945E92A2&nplm=T4504&wosid=0A6hGnSccGIm3qHLer61bu5JZAj
ochså är det bra om du har en docka både för att du kan ladda den i den och ofta har den en oförstärkt ljudutgång som ger bättre ljud en iPodens vanliga.

• Medlem
  • 2007-01-23 23:36

Jag kör universaldockan tillsammans med iPod 5.5g till stereon och det funkar riktigt bra! Det blir bättre ljud när man tar det genom dockan än när man tar direkt från hörlursuttaget. Skönt med fjärrkontroll till också! Funkade bra med min gamla mini också.

1
Bevaka tråden