Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista hittar ingen nätverkshårdvara

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 21:45

Jag har installerat Vista i Parallels.

När jag försöker ansluta till internet med den där extremt jobbiga trollkarlen, säger den att ingen nätverkshårdvara hittades. Det enda jag kan välja är PPPoE eller Analogt Modem.

Jag har testat med både Bridged Ethernet-inställningen och med Host Only och Internetdelning påslaget i Mac OS.

Jag har testat med två olika versioner av Vista - båda säger samma sak.

Har jag missat något väsentligt i hur det här fungerar eller är det bara äckel-Windows som håller på och larvar sig?

Har parallels-killarna fixat fullt stöd för Vista än? I en annan tråd här länkade jag till en tråd på apples forum där det beskrivs hur man packar upp drivrutinerna från Macintosh Drivers-cdn.
http://discussions.apple.com/thread....18129&#3818129
Efter du gjort det kan du installera drivisarna till nätverkskortet manuellt. Annars funkar allt prima om du installerar Vista genom Boot Camp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 17:28

Macintosh Drivers gick inte att installera i Vista - den var bara för XP verkar det som ...

Däremot löste sig problemet ändå.
Parallels tools hade visst inte installerats ordentligt, så jag gjorde det från menyraden i Parallels. Sedan bytte jag tillbaka till Bridged Ethernet och då kom det upp en helt ny trollkarl när jag startade Vista igen, som såg till att det fungerade (mig veterligen gjorde trollkarlen ingenting i systemet, utan beskrev bara med onödigt mycket text att jag nu var ansluten till nätverket via blablablabla ...).

Så! Nu är det bara att vänta tills det dyker upp något som man behöver Windows till. När jag installerat det och allt fungerade, kom jag inte på en enda sak att göra där ... Exakt vad ska man ha det till egentligen?

Programmet Macintosh Drivers for Windows XP fungerar inte i Vista, nej. Däremot går det tvinga programmet att packa upp de filer som finns i installationsprogrammet. Sedan kan man via enhetshanteraren manuellt installera de drivrutiner som man önskar. Har du en skarp version av Windows Vista Business ska dock de medföljande drivrutinerna fungera utmärkt. Vilket det ju verkar göra för dig.

1
Bevaka tråden