Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NEF till DNG?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Nikon D80 och fotar nästan alltid RAW (NEF). Jag jobbar för tillfället i Lightroom och vid export finns bara alternativet DNG om jag vill behålla RAW-originalet.

Vad jag förstår är DNG ett generellt RAW-format. Men vad händer vid konvertering från NEF till DNG? Påverkas mitt "original" på något sätt eller förblir precis allt oförändrat?

Vill vara säker på att jag behåller mina RAW-filer i ursprungligt skick...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-28 12:12

DNG är enligt min mening ett mycket bra format för RAW-filer. Dels är det ett öppet format vilket gör att det är större chans att det finns program som kan läsa det i framtiden. Om Nikon skulle gå i graven är det möjligt att framtida program inte kommer kunna läsa NEF-filer.

För det andra kan du baka in all XMP-data i DNG-filen och behöver alltså inte hålla koll på att alla XMP-filer (eller databas med XMP-datat i) ligger tillsammans med sin rätta NEF-fil. Använder du NEF (eller annat RAW-format) måste du hålla koll på dina XMP-filer ifall du vill ha kvar alla ändringar du gör i dina filer. Tappar du bort XMP-filen "nollställs" RAW-filen till sin ursprung. Mindre strul med DNG alltså.

Om du dessutom vill vara 200% säker finns det möjlighet att baka in original NEF-filen i DNG-filen så att du kan konvertera dina DNG-filer tillbaka till NEF. Filen blir så klart då större.

Så mitt råd är att du alltid konverterar dina RAW-filer till DNG.

Citat:

"DNG is not an open standard in that it does not document all the essential information contained in current RAW format files like NEF and CR2 (which also don't document this information)."

Källa: OpenRAW
...Så på sätt och vis kan man lika väl behålla sina NEF-filer eftersom de kommer vara lika lätta att tolka i framtiden som DNG.

Jag tror att det är ett misstag att inte konvertera till DNG. Läs gärna Peter Kroghs inlägg och Adobes svar på Stuart Nixons inlägg.

DNG
Peter Krogh

1
Bevaka tråden