Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto nyckelordar inte filerna

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-28 12:55

Nått serious problem måste det va!:mad:

Jag ger mina bilder i iPhoto nyckelord. När jag sedan söker i spotlight så hittar den inte bilderna. Jag kollar upp en nyckelordad bilds info men hittar inget nyckelord där.
Men när jag sedan i iView media ger dem nyckelord så fungerar det perfekt.
Vad att göra?

Vad jag fattat det är inte iPhoto integrerat med Spotlight på något bra sätt, inte heller iTunes. Idiotiskt må jag säga, men ibland verkar Apple på konstiga sätt....

iPhoto lägger vad jag förstått inte in metadatan i själva filerna. Värdelöst.

Ursprungligen av Kristofer G:

iPhoto lägger vad jag förstått inte in metadatan i själva filerna. Värdelöst.

Framförallt lägger de inte till metadatan till Spotlights register, vilket för mig är totalt oförståeligt...

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-28 17:07

Spotlight indexerar nyckelorden på bilder. Men det är ett ganska vanligt problem att det inte fungerar. Det går att fixa dock. Läs mer här:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=2648437&#2648437

Wow, vad Apple är bra ibland... De har ju bara haft ett år på sig. Nåväl, snart kommer väl iLife 07 och räddar världen. (Börjar undra om det är B-laget de sätter på att programmera iLife och iWork...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-28 17:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Wow, vad Apple är bra ibland... De har ju bara haft ett år på sig. Nåväl, snart kommer väl iLife 07 och räddar världen. (Börjar undra om det är B-laget de sätter på att programmera iLife och iWork...)

Ja, speciellt buggen att man inte kan göra ett smart album där betygen är två stjärnor genom att klicka på stjärna två. Försök själva!

Det går att gå runt genom att klicka-och-hålla på femte stjärnan och dra musen ner till två stjärnor.

Jag har buggrapporterat detta ett antal gånger till Apple, men inget händer... Det fungerar nämligen bra i US-verionen av OS X/iLife!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-28 17:13

Jag har just surfat runt lite på detta för i början fungerade Spotlight fint för mig med iPhoto, men sedan "gick det sönder".

Här finns en "lösning":
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=2648437&#2648437

Det är lite meckigt att "laga" situationen, men det funkade för mig (till slut).

iPhoto lagrar metadata i en separat fil: ~/Pictures/iPhoto Library/AlbumData.xml

Man kan gå in i Terminalen och få Spotlight att läsa den genom att skriva kommandot

$ mdimport -f ~/Pictures/iPhoto Library/AlbumData.xml

Då fick jag felmeddelanden som enligt länken ovan beror på att man använd radbrytningar i kommentarsfältet!

Genom att följa rekommendationerna i länken kunde jag "laga" problemet.

OBS: Då man i textfältet instrueras att trycka option-return, tryck då EN GÅNG på return med alt-knappen nertryckt. Ingenting syns i textrutan.

Dessutom var jag tvungen att lägga till nyckelordet spotlight (enligt instruktionerna), avsluta iPhoto, starta om iPhoto, ta bort nyckelordet, avsluta iPhoto igen, innan Spotlight började funka.

Spotlight-integrationen känns väldigt buggig med iPhoto. Man kan hoppas att Apple släpper en uppdatering...

1
Bevaka tråden