Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om Canons nya proffskamera?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 20:35

Någon som hört något om Canons nya proffskamera? Det går vilda rykten om en ngt större bildsensor. Större än 24x36 alltså. Det borde isf innebära en ny optikserie.

Några länkar till de ryktena?

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 22:43

I mina 30D och 20D-grupper råder nästintill inbördeskrig pga snack om rykten. Flera har reagerat väldigt syrligt och bett övriga hålla tyst tills dess att länkar kan presenteras. T o m Canon har rutit till och bett ryktessidor att sluta upp. Det jag läst är om en ev. kommande 40D med sensorrengöring och 10mp.
Var går de vilda ryktena?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-31 01:14

Det är dags för nya toppmodeller från Canon nu, oavsett vad Canon säger. 40D och nya proffsmodeller lär nog komma detta år. Tycker det är dags att sluta med mk-benämningen dock. Släpp en 2Ds istället!

Jag skulle älska om Canon gick in och försökte konkurrera med Hasselblad. Det skulle sätta lite konkurrens på den marknaden och kanske leda till nya intressanta produkter. Dock tror jag inte att så blir fallet, i alla fall inte i år.
Men vi får se...

• Medlem
  • 2007-01-31 11:31
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag skulle älska om Canon gick in och försökte konkurrera med Hasselblad. Det skulle sätta lite konkurrens på den marknaden och kanske leda till nya intressanta produkter. Dock tror jag inte att så blir fallet, i alla fall inte i år.
Men vi får se...

Det enda som är intressant är i så fall Canons sensor som skulle kunna bli ganska spektakulär i större format. I övrigt är det ju två olika marknader, och mellanformatsmarknaden är väldigt blygsam jämfört med småbild. Min gissning är att Canon inte går in där, om det inte visar sig att det kan vara väldigt lönsamt. Att utveckla en hållbar serie objektiv i nytt format är ju ingen smågrej.

Canons småbilds- och t om APS-objektiv är ju rätt dyra som det är. Om de skulle göra mindre serier av mellanformatsoptik så skulle förmodligen an vanlig 80/2.8 gå lös på en bra bit mer än ett 5D-kit. Canon skulle nog inte bli ett lågprisalternativ.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-31 11:03

Okej! 30D,20D och 5D är ju trots allt inte proffskameror. Tänkte inte på det! 1-serien är gammal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 11:33

När jag var på B&H Photo snackades det om en ny sensor, men bara en uppdaterad, snabbare och bättre, inte större

/Tangen

• Medlem
  • 2007-01-31 12:05
Ursprungligen av Tangen:

När jag var på B&H Photo snackades det om en ny sensor, men bara en uppdaterad, snabbare och bättre, inte större

/Tangen

Jag tror att det kommer komma en sensor som klarar ISO 6400, och har bättre högdagerteckning.

Vad som *möjligen* skulle kunna hända är att 40D(?) får en något större sensor, mellan fullformat och APS. Men jag vet inte hur stor man kan göra den utan att tappa APS-kompatibilitet. 1,4x beskärningsfaktor kanske. Det skulle vara en rätt bra storlek om det öht går.

Det beror på, en del APS-gluggar jag testat (mest Sigma) har vinjetteringsproblem redan med 1,5x beskärningsfaktor, medan andra tillverkare verkar ta till säkerhetsmarginaler och anpassa efter 1,3x (om man kollar MTF-grafer). Med 1,4x är risken alltså att flera APS-zoomar vinjetterar påtagligt i vidvinkelläge.

• Medlem
  • 2007-01-31 14:53
Ursprungligen av Samuel K:

Det beror på, en del APS-gluggar jag testat (mest Sigma) har vinjetteringsproblem redan med 1,5x beskärningsfaktor, medan andra tillverkare verkar ta till säkerhetsmarginaler och anpassa efter 1,3x (om man kollar MTF-grafer). Med 1,4x är risken alltså att flera APS-zoomar vinjetterar påtagligt i vidvinkelläge.

Så länge det bara är mörkare i hörnen är det ju inget stort problem. Värre är ju om det blir en svart cirkel. Fast troligtvis tappar man för mycket skärpa också. Hur som helst skulle många objektiv få intressantare brännvidder med 1.4x. Vidare än 24 behöver man ju i allmänhet inte, och det är vad ett 17mm objektiv skulle bli. Jag skulle gärna se en 40D med 1.4x och 10-12MP.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-31 15:30

Vidare än 24mm är toppen! Konkurrera med Hasselblad tror jag inte på.

Större sensor är 24x36? Och tvingas ta fram en helt ny objektivserie? Man ska ju aldrig säga aldrig, men det ligger nära till hands. Ska Canon gå in i mellanformatssvängen så får de antingen göra enorma investeringar och försöka få fotograferna att byta system, eller göra grejer som är kompatibla med existerande system, åtminstone på objektivsidan.

Nej, jag tror på uppdateringar. Lite bättre av allt men inga sensationer. 1-serien har förvisso några år på nacken redan, men hur står den sig mot konkurrensen? Tämligen starkt. Jag skulle då inte byta ut min 1Ds MkII mot någon annan. Jo, mot en MkIII med ännu bättre sensor. Upplösningen räcker, men högre dynamiskt omfång och ännu lägre brus vid höga ISO-tal skulle sitta fint.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Större sensor är 24x36? Och tvingas ta fram en helt ny objektivserie? Man ska ju aldrig säga aldrig, men det ligger nära till hands. Ska Canon gå in i mellanformatssvängen så får de antingen göra enorma investeringar och försöka få fotograferna att byta system, eller göra grejer som är kompatibla med existerande system, åtminstone på objektivsidan.

De flesta professionella fotografer hade en Hasselbladare för film för några år sedan. Men nu när "alla" fotar digitalt tror jag att långt ifrån alla kör på mellanformat – en digital Bladare är helt enkelt för dyr. Men det finns ett stort behov av något som är större än 24x36 (och fler än 12.8 Megapixel) men inte lika dyrt som en H3D. Tänk på det, Canon!

Ursprungligen av Björn Nordström:

De flesta professionella fotografer hade en Hasselbladare för film för några år sedan. Men nu när "alla" fotar digitalt tror jag att långt ifrån alla kör på mellanformat – en digital Bladare är helt enkelt för dyr. Men det finns ett stort behov av något som är större än 24x36 (och fler än 12.8 Megapixel) men inte lika dyrt som en H3D. Tänk på det, Canon!

Har inte använt min Hasselbladsutrustning på flera år. Dagens dslr ger lika bra resultat och bilderna går lätt att dra upp i samma storlekar. Vi behöver utökat dynamiskt omfång mer än megapixlar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-25 22:54

Mark III: an verkar vara fantastisk! Undrar vad priset landar på?
http://web.canon.jp/Imaging/eos1dm3/index.html
http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp

mk3 == högre DR, digicIII 12vs24mp båda fullframe. Nääästan säker på det. vänta er inga sensationella uppdateringar...

vad gäller canon och mellanformat... det kommer inte hända

/Micke som älskar absoluter... does it make me an zith? (för dom som sett filmerna)...

troligtvis ganska samma som vid mk2.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-02-26 07:38

drygt 39.000 :- har jag hittat kan ju ändras innan April.

1
Bevaka tråden