Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beskära i FCP?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-30 15:43

Hej
Jag skulle ibland vilja beskära mina filmer vid export. Låt säga att jag har en film som är 720 x 576 (4:3) px och vill, nu när klippningen är klar, "göra om" till 16:9, dvs säga ta bort i ett antal pixels i ovan och nederkant. Resultatet ska alltså vara QT (eller "ren" FCP) och typ 720 x 400 px. (Gör ofta den här manövern när jag konverterar till Flashvideo i Flash8.) Kan man göra det dirket i FCP och i så fall hur?
/ola

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-30 19:11

Hej hej!

Testa lite själv nyss och svaret är: japp! fungerar utmärkt! Och så här gör man i Final Cut pro!

1. File -> Export -> Export using quicktime conversion
2. Välj format.
3. När valet av format är gjort så har du 3 olika valmöjligheter att meka med i "movie Settings"

Settings - Codec m.m
Filter - Sepia och dylikt
Och sist Size!

I size väljer du Custom och sedan 720*400 och istället för "Letterbox" som står som Default väljer du "Preserve Aspect ration using: Crop

Tryck Ok, välj vart du vill spara filen och så börjar den tugga!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 19:16

Alternativet är att du skapar en ny sekvens i FCP med en custom setting, lägger ditt färdigredigerade material i denna och kör sedan export. Här får du en tydligare bild av vad som händer med ditt material samt att du kan välja att både skala och croppa.

Vidare var QuickTime's crop funktion buggig när den först kom, men de kanske har fixat den nu.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-30 21:54

Hej igen
Jag är så tacksam. Inte bara ett utan två sätt att göra det på. Bägge funkar dessutom utmärkt. Kan dock tycka att man borde kunna se vad man gör, att kunna beskära bilden efter innehållet och inte bara gå på siffrorna. I Flash (liksom i Sorenson Sqeeze) kan man flytta "cropkanterna" individuellt och desstom se vad man gör. Praktiskt och enkelt. Men som sagt, stort tack för era tips.
/ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 00:56

Ehm, inte för att vara den som är dem men försök klippa film i Squeeze

Final Cut = Redigering
Squeeze = Komprimering

Givetvis kommer programmen fylla olika funktioner, men med min lösning får du en likartad funktion faktiskt, bara att du får tänka lite ovänt (sekvensens storklekt styr ut-storleken, skala och panorera bilden i den för din beskärning).

Alt. #3 - compressor som följer med Final Cut Pro sedan länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 16:40

Avi filer i FCP

Hejsan,
undrar hur man importerar avi filer i FCP ? Hur kan jag redigera dem?
Tack för all hjälp!

Vilken kodek har du i AVI-filen? Det är avgörande liksom....

1
Bevaka tråden