Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka typsnitt är rimliga på webben?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har aldrig blivit helt klok på det här med typsnittsval när man gör html.

Jag kan ju själv välja fonter för dokumentet men jag kan ju inte veta att den i andra änden har fonten. Jag har hyfsad koll på de allra vanligaste fonterna, men finns det någon lista på vilka fonter som man kan räkna med att de flesta användare har?

Man kan väll utgå från att 99,99% har Arial och Verdana, Courier samt Times.

Jo, det är de jag känner till. Ofta är de ordnade i någon slags familjer t.ex.
"Georgia, Times, New Roman, serif"
eller
Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif

osv.

Det jag är ute efter är lite mer ovanliga sådana "familjer" och hur vet man vilka som är "släkt", finns det något slags släktträd?

PS. Serif och sans-serif är väl inget specifikt typsnitt iofs...DS

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-01-29 15:21

Kanske inte svar på den egentliga frågan, men en bra resurs som kan hjälpa till:
http://typetester.maratz.com/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-30 11:45

Dessa typsnitt följer med Windows, Explorer och Mac, finns alltså till 99% av alla datorer eller nåt sånt.
Verdana, Georgia och Trebuchet MS är gjorda för skärm
Arial, Arial black, Times New Roman, OK men gjorda för papper
Impact, funkar bara för rubriker, absolut inte brödtext
Courier New, skrivmaskinstypsnitt
Comic Sans MS, för den som vill vara "wild and crazy"
Andale Mono, mellanting mellan Courier och Arial/Verdana. Alla bokstäver tar lika stor plats.

Till brödtext så skulle då Georgia, Verdana, Trebuchet, Arial och Times kunna fungera.
Georgia och Verdana gjord av samme man, Matthew Carter på uppdrag av Microsoft, det bästa M$ nånsin gjort.
Trebuchet OK, stör mig tyvärr på "g" som ser helt befängt ut.
Times och Georgia har seriffer (klackar)
Verdana, Arial och Trebuchet, linjärer (raka typsnitt utan seriffer)

Brukar göra två stilmallar, en med Georgia och Verdana (ibland Trebuchet) för skärm. Och en för utskrift, Georgia ersätts med Times och Verdana/Trebuchet ersätts med Arial.

Naturligtvis komplettera, som tex Helvetica, Arial, Sans-serif. Om användaren inte har Helvetica, välj Arial, om Arial inte finns ta en sans-serif (linjär)

Filuren: Superbra! Precis vad jag behöver, tack!

rundale: Tack för den initierade informationen. Skall sparas.

Tack båda två, precis vad jag ville veta även om frågan var lite snurrigt formulerad.:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-01 09:44

Tahoma är också ett skärmtypsnitt som ligger med de flesta op sys. Är lik verdana men tar mindre plats.

http://typetester.maratz.com/ presenteras en förskräckliga massa defaulttypsnitt för Mac men bara ett fåtal för Windows. Jag antar att listan för Windows blir längre om man presenterar default för enbart nya system som XP eller Vista. Någon som kan vilka defaulttypsnitt de systemen har?

1
Bevaka tråden