Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.mp3 till .mid

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 13:42

Nån som vet något program där man enkelt kan konvertera en .mp3 fil till en .mid fil som funkar som ringsignal i en mobiltelefon?

• Medlem
  • 2007-02-03 14:19

Konvertera går ej, då det är helt olika typer av information i filerna.
Det finns program som försöker analysera audio och skapa MIDI-data efter dessa, men de fungerar oftast inte speciellt bra.

Att konvertera en mp3 till midi-fil är som att scanna in en bild på en pizza och be datorn om receptet. Det går inte med andra ord.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-10 11:08
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Att konvertera en mp3 till midi-fil är som att scanna in en bild på en pizza och be datorn om receptet. Det går inte med andra ord.

Oh, det där var nog den bästa liknelsen jag hört på just den där frågan, det är ok om jag snor den va

Ursprungligen av Luzer:

Oh, det där var nog den bästa liknelsen jag hört på just den där frågan, det är ok om jag snor den va

Absolut.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 18:28

aahaaa...visste inte det...alltid lär man sig något nytt!

Det går att göra, men resultaten är varierande. Men jag har gjort det själv, under Windows dock, men det gick i alla fall.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-03 23:50
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det går att göra, men resultaten är varierande. Men jag har gjort det själv, under Windows dock, men det gick i alla fall.

Hur då? *tänkatänka*

• Medlem
  • 2007-02-04 00:34

det finns ju audio till midi-program, men det är väl tänkt för mindre sammansatta ljudsnuttar än ett komplett midiarrangemang...

• Medlem
  • Borås
  • 2007-02-04 12:14

Jaha, så om man har en syntslinga så kan programmet översätta den till midi-information för att kanske använda något annat ljud i en mjukvarusynt, istället för den ursprungliga syntens?

• Medlem
  • 2007-02-04 12:42

japp!

• Medlem
  • 2007-02-04 13:14

Det jag menar är att man inte kan ta en "hel låt" och tro sig få allt korrekt översatt till MIDI. Om däremot mp3-källan är ett (1) instrument som spelar en ensam melodi så finns det program som klarar att göra det till midi bra. Men man kan inte ta senaste Greenday-låten och få ut något vettigt, det var mest det jag menade.

Hittade en Mac-version med 20-dagars Trial:
http://www.widisoft.com/english/widi-audio-to-midi-au.html

^^ Ja självklart. Jag pekade bara ut att tekniskt sett går det och vissa program gör sitt bästa för att med instrument efterlikna ett ljud. Självklart låter det fruktansvärt om man tar en vanlig låt, eller något med tal i, men till och med små musiksnuttar ger ganska dåliga resultat.

1
Bevaka tråden