Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
hur convertarar jag en cmykfärg jag har till en PMS färg?
ska nämligen trycka vår nya logo och dom ville ha pms-blandningen.
det enda jag har är CMYK 0.50.100.0
någon som kan hjälpa mig?
Inga problem även om du måste kompromissa en aning. Öppna Photoshop och klicka på färgrutan så du får upp Färgväljaren, skriv in dina värden och klicka på Färgbibliotek. Voila! Här får du din PMS kod. Det kan variera en aning i nyans men oftast inte värre än acceptabelt.
Häls gjert M
i våra Pantonestickor "solid to process" så är blandningen:
PMS 144= 0, 47, 100, 0
PMS 021= 0, 51, 87, 0
PMS 152= 0, 51, 100, 0
Observera att alla är värden för bestruket papper också.
i våra Pantonestickor "solid to process" så är blandningen:
PMS 144= 0, 47, 100, 0
PMS 021= 0, 51, 87, 0
PMS 152= 0, 51, 100, 0
Observera att alla är värden för bestruket papper också.
Vi har tre olika solid-process, en var från 1998, en vet jag är inköpt 2000-2002 och den mittemellan, ingen aning. Alla stod det samma sak i...klurigt.
Vi har tre olika solid-process, en var från 1998, en vet jag är inköpt 2000-2002 och den mittemellan, ingen aning. Alla stod det samma sak i...klurigt.
Du behöver dock inta skapa om loggan till PMS för att tryckeriet ska kunna använda den du redan har. Ta den gula plåten till Pantonefärgen och säg bara att den ska tryckas med den pms-färgen som ligger närmast.
Att välja en färg baserat på en cmyk-blandning går inte, om man inte vet under vilka förutsättningar cmyk-blandningen tidigare varit tryckt. (Det förklarar också spridningen på svar ovan, som härrör från olika gamla översättningstabeller.) Om ni har en korrekt icc-profil för det aktuella tryckeriet går det att översätta i t.ex. Photoshop och hamna nära rätt PMS-färg. Om inte är det bättre att sätta sig med en Pantone-färgkarta och jämföra med den oranga färgen så som den ser ut i cmyk, tills man hittar en matchning.