Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långa uppstarter på Adobe CS2?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. Jag har precis fått min nya Mac Pro till jobbet. Det är en 2 x 2.66 med 2 gb Ram.
Bör det inte gå ganska snabbt att starta upp ex. PhotoShop eller InDesign på den?

Det tar längre tid på denna än på min iBook G3. Vad kan det vara för fel tro?
Någon som har bättre koll än mig kanske?
Jag har kollat det tilldelade minnet på resp. program och det bör vara mer än väl tilltaget.

Hoppas nån kan hjälpa mig så jag slipper ringa Apple-support.

/O

CS2 körs emulerat på alla Intel-macs.(Det är skrivet för PPC-processorer) Så att den går långsammare på Intel än PPC är inte konstigt. När CS3 kommer (förhoppningsvis snart) så kommer allt gå mycke snabbare.

Ursprungligen av Johan S:

CS2 körs emulerat på alla Intel-macs.(Det är skrivet för PPC-processorer) Så att den går långsammare på Intel än PPC är inte konstigt. När CS3 kommer (förhoppningsvis snart) så kommer allt gå mycke snabbare.

Men är det lika med hela CS2 då?
Den tänker hela tiden när jag skiftar mellan programmen.
Sitter just nu med Acrobat och när jag ska skrolla ett dokument låser den sig för att "tänka" ett slag. Sen släpper det.
Håller på att bli tokig!
Som tur är kommer vår dataansvarige upp från Borås på fredag.
Då ska han få att göra.
Men finns det något en annan kan göra för att skynda på tro?

Tack för förklaringen förresten.

/O

Det som eventuellt kan göras är att stoppa in mer RAM-minne. Annars tror ja man får bita i suräpplet tills CS3 kommer..

Ursprungligen av Johan S:

Det som eventuellt kan göras är att stoppa in mer RAM-minne. Annars tror ja man får bita i suräpplet tills CS3 kommer..

Det var ju inte jag som beställde datorn men man kan ju tycka att 2 gb borde räcka ett tag i alla fall...

men men, det blir väl till att dras med detta ett tag till då!

Tack för svaren.

/O

Första uppstarten av ett icke-intelprogram bör ta längre tid då Rosetta måste dras igång (jmfr med at starta Classic under OSX). Därefter bör följande program starta snabbare. Stäng därför inte av datorn i onödan utan låt den vila.

Men som sagt, stoppa gärna in mer minne. Och sök exempelvis på "CS2" och "Rosetta".

Rosetta: http://www.99.se/741674-post7.html
Köra CS2 på Intel: http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/107387-haller-mac-pro-foer-tyngre-grafiska-projekt.html
http://www.99.se/mac-mini/102690-varfoer-aer-intel-macarna-langsammare-aen-ar-gamla-powerbooks.html?highlight=cs2+rosetta

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 17:01

Sitter med 4 gb och det fungerar helt ok. Kör du Photshop så är cs3 betan ett måste!

• Medlem
  • Täby
  • 2007-02-08 14:56

Mer minne hjälper nog inte så mycket då ett program endast kan utnyttja maximalt 2gb under OSX... så har du flera program igång sammtidigt så kan du dra nytta av mer än 2gb (visserligen tar systemet lite också).

CS2 var ganska segt på min mac pro också... (2,66Ghz, 4gb ram, 512mb grafik osv)... drog ner CS3 betan från adobes hemsida och den startar upp på runt 4 sekunder... fungerar klockrent också, använt betan ända sen jag provade den... går inte ens att förklara skillnaden i fart mellan CS2 och CS3... känns som man inte sitter vid samma dator

1
Bevaka tråden