Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook surrar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-02-08 17:11

Tjena tjena har haft min macbook 1,83 ghz C.D i 4 månader nu och tycker att den låter lite konstigt när man använder den. Det surrar lite halvirreterande innifrån tangentbordet konstant. Det hörs på ungefär en meters håll i ett tyst rum.

Är det såhär på alla MB datorer eller är det min dator som mår litet dåligt?

En fråga till också: Hur vanligt är det att klickplattan börjar "glappa" och låta lite konstigt när man trycker efter 4 månader?

Har den alltid surrat så eller har det uppstått på sistone? Annars kan det ju vara fläkten. Lite surr får man allt räkna med.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-08 17:21

om det är till höger på datorn så är det nog hårddisken.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-02-08 20:41

Jag tror det är fläkten. Min MacBook var till en början helt knäpptyst. Sen kom det Firmware-uppdateringar som skulle ta bort värmeproblem (som jag inte hade) och då började den surra lite.

Med denna eminenta widget kan du se rotationshastigheten på fläkten samt en massa temperaturer med mera. http://www.islayer.com/index.php?op=item&id=7

När min processor är kall (45 - 55 grader) snurrar fläkten på i 1500 varv i minuten.

Processorn som låter. Core duo kännetecken..

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-02-24 14:38
Ursprungligen av Pantern:

Processorn som låter. Core duo kännetecken..

Har dom förbättrat detta i Core 2 Duo, eller har även den processorn samma irriterande egenhet..?

Är det förrövrigt sshmbp som gäller som bästa alternativ till att starta Photo Booth för att få bort processorljudet?

(Jag upplever förrövrigt processorljudet märkbart högre hos min sambos 1.82Ghz än från min 2.0:a... Inbillning?)

Ursprungligen av kkb:

Är det förrövrigt sshmbp som gäller som bästa alternativ till att starta Photo Booth för att få bort processorljudet?

Jag körde Photo Booth ett tag men det belastar processorn lite extra. sshmbp stänger endast av strömsparläget i processorn. Så har jag förstått det i alla fall.

Som Pantern skrev, processorn. Mycket irriterande högfrekvent ljud från vänstra delen av datorn vid alla uttag. Jag lämnade in min MacBook för detta men fick tillbaka den med exakt samma högfrekventa ljud, ljudet som endast hörs då inget processorkrävande är igång eller hårddisken tuggar. (Mystiskt att de inte kollar om problemet kunden påpekade är borta efter utbytt del.) Lösningen för mig blev att installera sshmbp, igen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-02-23 21:17

Något jag har mäskt med min macbook är att den piper lite irriterande om jag drar ner brightness på skärmen. Allt annat än full styrka genererar ett litet pip. Kanske är min som är knasig men du kan ju testa om det händer något

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-02-25 02:44

Min gör samma sak. Det är fläkten som är glapp. Testa att knacka lite på den i mitten över tangentbordet.. om surret ändras eller tom slutar så är det fläkten som är sliten. Har haft två nu som blivit så.

Är en dålig fläkt i macbooken verkar det som. efter precis 2 månader började den hålla på så. Nu lever jag med den, men kommer snart ta in den på en sista service och hoppas att allt som är fel på den kan fixas!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-25 11:45

Vart hittar man sshmbp? Aldrig hört talas om hittills. Något jag dock hört om är QuetMBP som belastar processorn lite för att bli av med pip-ljudet.

Och om sshmbp stänger av strömsparläget gör det ju ingenting för ljudet uppkommer ju endast när man har den inkopplad till laddaren.

*Edit: Programmet heter ju SshMBP inte SshMBP. Aja, installerade programmet iaf och det fick bort mitt ljud helt!

Ljudet uppkommer när CPUn går ner i C4 strömsparläge vilket programmet SshMBP tar bort, vissa menar på att batteritiden blir sämre, andra inte, ska testa själv om batteritiden blir sämre om jag orkar.

I den här tråden har de samma problem som oss också:
http://www.99.se/ibook-macbook/108224-macbook-c2d-gnaeller.html?highlight=shhmbp

Senast redigerat 2007-02-26 14:00
  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-02 08:28

Jaha.., då blir det nog dags att installera Sshmbp då, var laddade ni ner det ifrån?

Ursprungligen av I inlägget ovan var det så att zightx:

Och om sshmbp stänger av strömsparläget gör det ju ingenting för ljudet uppkommer ju endast när man har den inkopplad till laddaren.

Märkligt, på min är det ingen skillnad om laddaren är i eller ej. Dessutom kan piptjutet tystna om jag sitter och läser en text och inte rör nånting, däremot börjar det när jag scrollar ner texten. Men vanligtvis så tjuter processorn så fort den blir sysslolös.

Förrövrigt tycker jag detta är ett märkligt fenomen. Bra att spara ström, men att prioritera det före en tyst bärbar är märkligt. Också märkligt att det finns olika upplevelser bland användare om hur strömsparaläget jobbar, och dessutom de som säger att de blivit av med "problemet"!
(Kanske tröttnade apple-supporten och installerade ssmbp..?)

http://www.macupdate.com/info.php/id/22091

Installerade det här på min macbook och den blev knäpptyst!!

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-02 09:06

Aha, där ser man. Så vi behöver inte bry oss om:

Ursprungligen av MacUpdate:

Do NOT install this on computers other than the first generation MacBook Pro.

Ursprungligen av kkb:

Aha, där ser man. Så vi behöver inte bry oss om:

Säkerligen för det inte är testat av utvecklaren på annat än sin macbook pro. Men det fungerar bra på min

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-12 13:55

Installerade shhmbp på min dator, den blir markant varmare, så den drar ganska säkert mer ström utan tillgång till C4-läget. Hur hanteras detta problem hos serviceställen? Apple har ju endast tillkännagivit det för macbook pro.

1
Bevaka tråden