Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byter tillbaka...

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-09 09:03

Konstigt med allt tjat om delete-knappen.
Jag har delete-knapp på min mac, är det ingen annan som har det?

Ja mycket tjat om delete.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-09 09:12

Är detta forum obalanserat?

Ursprungligen av draags:

Rent allmänt, tycker jag nog också att det talas alldeles för mycket om "Delete" och dessutom anser jag att det talas alldeles för lite om "Insert".

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-09 09:34
Ursprungligen av draags:

Deleta det där genast!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-09 17:25

Dagens i-landsproblem. Delete knappen finns inte.... tänk på barnen i Biafa för fan. Dem skulle inte bry sig ett dugg om nån Delete knapp....

"fotografihanteringen är usel"... säger det mesta tycker jag...

Ursprungligen av robertino:

Fotografihanteringen är usel, de hamnar inte där jag alltid vill ha dem.

Det där får du utveckla.

Ni får honom verkligen att vilja stanna i macvärlden

Senast redigerat 2007-02-09 19:38
Ursprungligen av Andreas Th:

Ni får honom verkligen att vilja stanna i macvärlden

word!
ni beteer er som ett gäng hormonstinna tonåringar... och en del av er är nog det också... aja... om alla la ner lika mycket energi på att vara trevliga som att racka skit skulle världen se bra mycket bättre ut imo.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-10 16:06

Vem är tonåring...?

Ursprungligen av northernlight:

word!
ni beteer er som ett gäng hormonstinna tonåringar... och en del av er är nog det också... aja... om alla la ner lika mycket energi på att vara trevliga som att racka skit skulle världen se bra mycket bättre ut imo.

"word" ?? "imo" ??

Varför sådana ord när vi nu har en inhemsk, adekvat, vokabulär? (G. Sträng)

Varför inte sluta tjata om deleteknappen? I windows används den väldigt ofta, i kombination med ctrl och alt-knappen så det är klart att de saknar den!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-09 23:28

Var är annonsen? Eller är den såld?
Jag e lite sugen på att testa macmini om jag får ett hyggligt pris.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 16:48

lol! lotflmao! zomg! imho, lr vad säger du? måste reboota datan... man ska inte använda stora bokstäver eller riktiga ord, utan alltid konstiga förkortningar. coh aldrig stava rätt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-10 17:12

rofl

du glömde sär skrivningar... typ

Tla

Ursprungligen av Mondo:

lol! lotflmao! zomg! imho, lr vad säger du? )

Håller med. På volvo föredrar vi också TLA's för att visa samhörighet och trycka till de som vi vill ha kvar utanför gruppen...effektivt

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-10 23:06
Ursprungligen av Goflorp:

Håller med. På volvo föredrar vi också TLA's för att visa samhörighet och trycka till de som vi vill ha kvar utanför gruppen...effektivt

Volvo ??!??
TLA ??!!??

Vad betyder alla dessa förkortningar??

Vad ska jag säga nu? "word" ??
Hmmm... på nåt vis känns det mer passande att säga "excel"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 17:54

Det är irriterade att många säger och skriver "starta upp" när "starta" räcker fint, "uppstart" istället för "start" osv. Även DN skriver så numera. Likaså skriver tidningarna ofta "det är helt omöjligt..." när "det är omöjligt" räcker, och petar in överflödiga ord som "så" och "då" i sammanhang när det inte behövs. Bort med tautologierna, alltså. Språket blir flummigt och pratigt av överflödigheter. (Därmed menar jag givetvis inte att man inte ska använda "så", "som" osv, men att det ska ske med urskillning.) Får man inte lära sig att använda riktig svenska längre i skolorna?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 17:56
Ursprungligen av Mondo:

Det är irriterade att många säger och skriver "starta upp" när "starta" räcker fint, "uppstart" istället för "start" osv. Även DN skriver så numera. Likaså skriver tidningarna ofta "det är helt omöjligt..." när "det är omöjligt" räcker, och petar in överflödiga ord som "så" och "då" i sammanhang när det inte behövs. Bort med tautologierna, alltså. Språket blir flummigt och pratigt av överlödigheterna.

Överflödigheterna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 17:58

Du kan märka ord. Men kan du skriva?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 18:00

Jag kan inte motstå att korrigera inlägg som klagar på språkbruk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 18:01

På språkbruket menar du väl? Har du inte lämnat analstadiet?

Och tråden tar en ny spännande väg... Jag föreslår att någon 99meister låser denna tråd nu, när t.om. nån språkagent från svenska akademien drog igång i brist på annat att göra www.99.se/skitsnack.

Ledsen robertino att det blev så här. Fast jag är inte förvånad.
Lycka till!

Ska vi prata om social kompetens eller EQ här också.

Social kompetens innebär att man har tillgång till följande pusselbitar.
• kunskaper (att äga en teoretisk eller praktisk insikt/förståelse)
• färdigheter (att kunna agera i den situation man befinner sig i)
• erfarenheter (att ha lagrade erfarenheter som bildar grund för handlingar)
• egenskaper (att "vara" på ett visst sätt)

Att vara social kompetent innebär att man kan bilda en länk och utnyttja denna till andra oavsett vem denne är. Att man försöker skapa en konstruktiv kommunikation mellan två parter.

Man måste lära sig att ta kontakt och kommunicera även hos de med andra värderingar och omdömen. Man kanske avskyr den person man ska arbeta med, att vara socialt kompetent är alltså att kunna vidga sina vyer, släppa sitt egna jag och börja kommunicera med öppna ögon.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 18:07

Tack för lektionen, draags.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 18:10

Jo, men att vara socialt kompetent är inte alltid en positiv egenskap... Många sociopater är oerhört socialt kompetenta, men är likväl omöjliga att samarbeta med. Jag har dessvärre flera sådana individer i min närhet.

Nej att vara socialt kompetent är inte alltid lika med positivt men däremot EQ.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 18:33

En annan sak som är bra är förstå att man inte är så pass otroligt mycket visare än sitt sällskap att det är nödvändigt att utbilda dem i självklarheter.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-10 18:56

The evolution of discussion threads

Tänk, jag tycker att det är kul att vrida på ord och betydelser.
Vi håller ju på med detta diskuterande för att utbyta tankar och idéer, söka kunskap eller dela med sig av "fn+backspace", testa resonemang eller att kritisera.

Det är ett publikt forum avsett för diskussioner. Om man gör som robertino (dvs. går in i ett Mac-orienterat diskussionsforum och kräker ur sig hur dåligt det är med Mac för att sedan logga ut och sälja sin Mac och inte logga in igen och förtydliga/motivera sina uttalande) så missbrukar man forumet.

Ingen behöver be robertino om ursäkt för att tråden efter ett tag tar en annan vändning.
Det visar snarare på de övriga deltagarnas intellekt och kulturella mångfald.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 19:19
Ursprungligen av Jogin:

En annan sak som är bra är förstå att man inte är så pass otroligt mycket visare än sitt sällskap att det är nödvändigt att utbilda dem i självklarheter.

Bra skrivet. Jag vill fylla på med att man istället på stimulera människor att vilja lära sig själva, vilket många lärare och arbetsgivare inte inser.

Ursprungligen av Mondo:

Bra skrivet. Jag vill fylla på med att man istället på stimulera människor att vilja lära sig själva, vilket många lärare och arbetsgivare inte inser.

Du kanske kan lägga till medmänniska i din text och den får en ny innebörd.

Bevaka tråden