Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EQ-inställningar?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-01-18 02:02

Hej!

Jag har precis fått mitt konto-aktiverat så jag hoppas att jag inte trampar i klaveret direkt, men...

Jag är en rätt nybliven iPod ägare (har en hårddiskvariant) och jag funderar över hur ni använder EQaulizern? Jag tycker nämligen att många låter rätt märkligt (i varje fall min musiksmak) - pop till exempel låter ju rätt burkigt och med rätt lite diskant.

Till klassiskt är jag rätt nöjd och likaså jazz. Till visor och sånt har jag ställt på acoustic (vet inte om det är det optimala?), men till en vanlig gammal ABBA-dänga vet i tusan överhuvudtaget. Likaså soullåtar - ja,egentligen hela pop/rock/soul-snåret.

Några tips och funderingar?

"Rock" är den absolut optimala till alla sorters musik.
Då diskuterar vi eq:n på iPoden.
Den ger lite bättre botten och lite mer kristall i ljudet.
Tilläggas bör att om du inte redan gjort det är det värt att införskaffa ett par nya hörlurar....

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-18 07:51

optimal till all sorts musik är den inte, all sorts musik har olika eq som den är optimal för. (prova att lyssna på en pianolåt om ni har en med rock inställt, det låter inte ra när den försöker lyfta fram någon bas då, sen ställer ni om till piano på iPoden, då låter det betydlgt bättre)
och så är det skillnad på vilka hörlurar man har. har man hörlurar med liten bas kanske man vill lyfta fram den mer, eller tvärt om. det bästa är att fixa manuell eq i iTunes. och hälst lite olika till olika musik.

Näe, jag tycker inte det låter bättre.
Och ett ur ett piano ska det väl visst framhävas viss bas. Om låten är vettigt mixad är även rock-inställningen bra för detta.
Kan lyssna på Imagine av Lennon eller något med Alicia Keys tex så låter det ändå bäst med rock.
Jag håller fast vid att "Rock" funkar till allt.
Bra botten och klar ljudbild.

• Medlem
  • Torsby
  • 2007-01-23 20:08

Nja, själv föredrar jag Latin eller Electronic.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 08:39

När jag använder bass boostern låter ljudet som när man sprängt högtalarna. Det låter likadant när jag lyssnar via hörlurar eller högtalare så det är förmodligen inte hörlurarna som har pajat. Är det fel på min ipod eller blir ljudet så dåligt när man använder denna funktion?

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-01 09:59

ne det låter inte bra med bassboostern. det låter röuggit överdrivet.men om man har bassbostern på ipod hi-fi menyn inställd så låter det inte alls så dåligt. men då mådte man ha en iPod hi-fi ochha den inkopplad. men det är bättre att skaffa ett par hörlurar med stark bas om man gillar det istället för att använda bassboostern.

Personligen använder/använde jag oftast bara "flat" och ibland diskantdämpning. Som sagt, det är det sämsta med Ipod; att den saknar manuell eq! De förinställda passar nästan aldrig!

Jag upprepar, har ni hyfsade lurar låter "Rock" bra till det mesta.

Jag vet att alla klagar på att iPod:ar inte har manuellt inställbar EQ, men man kan ju ställa in ljudet manuellt i iTunes, och koppla låtar till specifika intsällningar. Jag gör det och tycker att det fungerar bra, så länge man har iPod:ens EQ-inställning på "Off" (Av?). Själv har jag inställningen "PX100" som jag har gjort för mina Sennheiser PX100.

Michael

Ursprungligen av headlessmike:

Jag vet att alla klagar på att iPod:ar inte har manuellt inställbar EQ, men man kan ju ställa in ljudet manuellt i iTunes, och koppla låtar till specifika intsällningar. Jag gör det och tycker att det fungerar bra, så länge man har iPod:ens EQ-inställning på "Off" (Av?). Själv har jag inställningen "PX100" som jag har gjort för mina Sennheiser PX100.

Michael

Vilket jobb... Vad gör man om man ofta använder olika lurar...

Ursprungligen av Alphonze:

Vilket jobb... Vad gör man om man ofta använder olika lurar...

Slänger alla utom ett par...;)

Ursprungligen av headlessmike:

Slänger alla utom ett par...;)

Haha, ja det är ju en lösning...:D

headlessmike:
Ja, men det svåra är ju att höra hur resultatet blir exakt genom ipodens förstärkare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 16:30

Som Troy100 säger så är inte det optimalt till allt. Men det drar en "......" massa batteri att ha olika eq för varje låt. Sänks med typ 20%.
/mvh

hej

Hur gör man så att ALLA låtar har en manuell EQ??
utom att lägga in en på varje?

Ursprungligen av emil_maiden:

Hur gör man så att ALLA låtar har en manuell EQ??
utom att lägga in en på varje?

Bara markera alla i iTunes, klicka visa info, välj din skapde EQ-inställning (eller någon av de förvalda) så sparas den till alla filer.

emil_maiden:
Va?!!?
Du ska ha en manuell eq för varje låt och inte behöva göra något för att få det på varje enskild låt? Hur tänker du? Att den ska gissa vad du vill ha för eq?

• Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-19 08:17

Jag tror han menar att han vill ha en gemensam manuell EQ för alla låtar, inte att alla låtar ska ha varsin EQ.

1
Bevaka tråden