Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ljudkort+mixer: Max 8000:-

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fortsätter att jaga ett bra ljudkort, men känner nog att jag ska ta och uppdatera min mixer när jag endå är igång. Budgeten är uppe i runt 8000 för ljudkort plus mixer.

Jag vill ha runt 12-16 in (typ 4 stereo + 8 mono).

Jag har inte lagt ner funderingarna på Mackie's Onyx Sattelite, men känner att jag vill ha mer in/ut, så då kanske jag inte behöver ett ljukort med 6/4 in/ut, utan kan nöjja mig med ett bra kort utan in/ut.

Jag har även kollat på mixers med inbygt audiointerface. Är det något att ha? De modeller jag kollat på är:

* Behringer XENYX 2442FX ~ 4.200:-
* Phonic Helix Board 18 FireWire MKII ~ 5.000:-
* Alesis MultiMix 16 FireWire ~ 6.400:-

Känns som om Behringer/Phonic går bort(?), men Alesis mixerbord verkar helt klart intressant. Någon som testat?

Alternativt har jag funderat på är väl typ något billigare F/W kort utan in/ut och en Yamaha 16FX eller nått liknande...

Tipps om en bra combo för runt 8000 önskas således. Märken som borde kollas in, vad man ska undvika (och isf varför) osv...

Tack på förhand

Senast redigerat 2007-02-12 17:29

Hej,
Eftersom du nämnner Be*****er måste jag påminna dig om originalet de rippade också. Mackies Onyx-bord. Jag har precis köpt ett sånt lätt begagnat, med firewireoption. En helt otroligt smidig lösning, tycker jag. 4 stycken mkt. bra inbyggda preamps...långt mycket bättre än standard mixerbordpre's in den klassen. Och så true bypass på eq:n, ett bra firewirekort och en massa smidiga funktioner för att koppla in och routa alla andra prylar man har (eller kommer skaffa). Köp ett sånt från Tyskland eller nåt, där de är billigare. Smidigare lösning får du leta efter.

Jo, jag har absolut kollat in Onyx -serien m. FW option. Men dessvärre blir det lite för dyrt, även om jag väljer Onyx 1220 m. FW, det blir ju runt 11.000 nytt. Och jag hade ju tänkt mig en 16 kanals mixer, gärna med DSP fx inbygt...

Hade jag haft mer pengar så... Men det får vänta, om jkag inte dyker på nått begagnat.

Har du kollat på Mackies 400f-interface, då? Eller är det för lite ins/outs på det? Det är ett mkt. bra interface. Även Echo Audio Audiofire är bra skit. Tror de går för under sex papp på thomann nu.

Shit, vilken deal jag verkar ha gjort på Mackien! Fick min för 5k i nyskick, med FW-kort och allt.

Jag har läst att Alesis FW-mixrar ska vara buggiga.

Tack för svaren! Behöver nog lite mer tipps dock!
Ska kolla upp Echo Audio, Mackie 400f m.m.

@robopants: Har du någon URL till review eller diskusion om Alesis Multimixers vore jag tacksam!

Minns inte var jag läste det men jag googlade väl på review och alesis firewire. Tydligen så måste man starta datorn och mixer i rätt ordning och det var problem att få fler än 8 ingångar att funka i cubase.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-13 13:26

Köp inte Behringer för tusan. Spara hellre ihop lite mer och satsa på Onyx då... mina ¢2.

Nu lutar det nog endå åt Alesis multimixer. Ska bara luska ut vart jag hittar den billigast!

Hittade en del reviews, de flesta possitiva, men även en del negativa. De mesta verkade vara problem med drivrutiner, mystiska crasher und so vidare. Detta verkar dock ha löst sig hos de flesta efter att Alesis släppte nya firmwares (2.0) i december 2006.

Hyggligt betyg i SOS, Zzounds, Musictechmag m.fl. i snitt 8/10 skulle jag tippa. Men man får väl vad man betalar för, och mixer/ljudkortet anses väl endå ligga på hyffsad nybörjar/medel nivå.

Duger nog för mig som nu kör med en Behringer 1202!

• Medlem
  • 2007-03-05 13:56

Efter att ha läst dina inlägg, Synapskollaps, så undrar jag varför du inte satsar på ett ljudkort med fina micpreamps som är brusfria och bra, och lägger krutet där. Om du ska spela in i dator har du ju alla mixfunktioner där, oavsett vilket program du använder, och behöver väl (tycker jag) kanske inte ha "hands-on"-reglar. Isf. kanske en midi-kontroller ist. är ett bra alternativ att titta på lite senare.

Det nuvarande numret av tidningen Studio finns ett stort test av, var det 101? olika ljudkort. Jag ska kika lite när jag kommer hem, så kan jag ge några länkar här imorrn kanske. (Du kan ju köpa tidningen också )

Flejma mig inte nu, det är bara mina tankegångar.... I come in peace

Mvh//swek

Ursprungligen av swek:

Det nuvarande numret av tidningen Studio finns ett stort test av, var det 101? olika ljudkort.

Det var tyvärr inget test. Det var bara en lista helt utan redaktionellt matrial. Köp inte det numret för den listans skull jallafall.

• Medlem
  • 2007-03-06 08:25
Ursprungligen av David Slättne:

Det var tyvärr inget test. Det var bara en lista helt utan redaktionellt matrial. Köp inte det numret för den listans skull jallafall.

Så sant, så sant! Fel av mig. Det var en lista som samlade ljudkort i olika kategorier och prisnivåer. INTE ett test. Ber om ursäkt för denna lilla kråka.

Annars testar de ju ofta ljudkort i tidningen Studio, så den kan vara värd att läsa ändå! Min nya favorittidning är däremot SOS (Sound On Sound) som jag köpte i Glasgow förra helgen. MYCKET bra läsning.

Tillbaka till ämnet.

Begagnat kanske..

O1V mixer på blocket för 6000:-

http://www.blocket.se/vi/11084139.htm?ca=6_s

Men expansionskortet behöver bytas mot ett:
MY8 mLAN för direktkontakt med datorn via firewire
eller
MY8-AT för Adat till ett billigt Adat PCI-kort.

Då blir det nog för dyrt...eller?

Men massor med kvalitet och funktioner för pengarna!

1
Bevaka tråden