Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Intel-macarna långsammare än fem år gamla PowerBooks?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av uptown:

Vi har införskaffat två Intel-Mac mini:ar för (enklare) grafiskt arbete, men vi slås över hur långsamma de är (trots 1GB internminne)!

Vi använder CS och CS2 och jag tänker inte klaga på dessa program eftersom de inte är Intel-anpassade än, men varför går Finder så långsamt, varför är Apples egna program så sega, etc??? (Har vi missat någon viktig detalj i konfigurationen?)

Vi är grymt besvikna när maskinerna faktiskt inte är snabbare än våra långsammaste gamla bärbara.

(Vi kör senaste programvaruuppdateringarna från Apple.)

Vågar man satsa på en grafisk miljö med kraftfullare Intel-macar nästa år när CS3 kommer, eller ska man en gång för alla följa IT-avdelningens råd att använda PC:ar iställer, även vi reklamare...?

IT avdelningen... jo då får dem ytterligare makt NEEJ, kämpa för er mac. Jag har en på pappret värsting pc på jobbet. men min dual g5:a gör allt snabbare än den gör. Ett exempel. Ta ett stort word dokumnet och konvertera till html... Ta ett word html genererat dokument och ge rensa word html kod kommandot i dreamweaver.... Mac slår pc:n med häst längder! det som talar till minins nackdel tycker jag är för klent grafik kort. Satsa på en dual g5:a i stället. Begagnad om så krävs för priset...

Nästa år? jo då kanske adobe kommit i kapp. Då kanske du kan köra leopard 10.5 på en värsting PC ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 08:14

Nu handlade frågan inte riktigt om det i och för sig. Uppenbarligen är det problem med uptowns Mac mini Core Duo. Defekta minnen antagligen, men det måste man testa.

  • Medlem
  • 2006-08-24 23:41

Om ni har kommit till avdelningen för "Desperata försök" så kan ni testa att byta till sladdburna möss och tangentbord ifall ni använder Bluetooth-diton, och ta bort parkopplingar av Bluetooth-grejorna.
Inte för att jag vet om/varför det skulle kunna hjälpa, men det tycks ha gjort underverk på min mini G4 som står och agerar server i ett hörn.

(edit: hade för mej att jag bara stängde av Bluetooth, men det var visst fel...)

Senast redigerat 2006-08-25 00:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 08:15

Rubriken är befängd. De nya Intelmacarna är minst fyra ggr snabbare än fem år gamla Macar. Ändra!

Felet har absolut inget med Bluetooth och andra gissningar att göra. Lämna in datorerna på felsökning!

  • Medlem
  • 2006-08-25 10:35
Ursprungligen av Mondo:

Rubriken är befängd. De nya Intelmacarna är minst fyra ggr snabbare än fem år gamla Macar. Ändra!

Felet har absolut inget med Bluetooth och andra gissningar att göra. Lämna in datorerna på felsökning!

Förlåt så mycket, jag försökte bara hjälpa till

Vad jag kommer ihåg - och om man kollar runt på nätet - så är uptown långt ifrån ensam om problemet, och om nu alla dessa har kassa minnen så verkar det som om Apple sätter riktigt dåliga minnen i minisarna.

En sökning på Apples diskussionsforum i Mac mini-forumet på "slow" gav en massa träffar, bl.a. denna, där det uppenbarligen hjälpte med en ominstallation.

För mej funkade det att ta bort blåtandsparkopplingarna. För andra hjälper kanske annat. Kategoriska uttalanden om vad som kan och inte kan vara fel hjälper föga.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 19:00
Ursprungligen av Mondo:

Rubriken är befängd. De nya Intelmacarna är minst fyra ggr snabbare än fem år gamla Macar. Ändra!

Well, nu kan man ju inte ändra inlägg som är äldre än 12 timmar, men nog kan jag hålla med om att rubriken borde vara:

"Varför är våra Intel-macarna ofantligt långsammare än fem år gamla PowerBooks?"

Jag har flyttat allt från min ibook till en intel macmini. Jag är fortfarande chockad hur snabb den är. det enda är uppstart av Photoshop, men sen går det undan. Vi har köpt en speldator(pc) til barnet med ett extremt grafikkort med fläktar o vattenkylning men denna Macmini är snabbare på allt utom Runescape(ett nätspel)

mdimport

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-12 01:20

I en av spalterna i Aktivitetshanteraren kan man se vilken typ av program som är igång Intel/PowerPC. Stäng av alla PPC för att se om det fortfarande är segt.
Har själv bla. en MacBook CD1,83 med 1,5GB RAM som är hur rapp som helst. Den var ganska seg när den hade 512MB.

Historien upprepar sig. De som minns 68k-PPC-övergången minns liknande saker. Speciellt 603-processorn (motsvarar väl på sätt och vis Core Solo) var en enorm besvikelse för många, den var ju inte snabbare på någonting alls. Men då drogs vi också med att operativsystemet i stora delar emulerades, det slipper vi nu.

Jag upplever vår MacBook Pro som mycket snabb. Den är blixtrande snabb på videokodning, mycket snabbare än min G5! I vanlig användning känner man ingen större skillnad, men med 2 Gb minne får man knappast några badbollar att tala om.

Det känns lite sjukt att man måste ha en gig eller två i en dator för att den inte ska sätta sig och meditera stup i kvarten, men det är spelreglerna. Apple slänger åt varje program några hundra meg minne, och många av dem slösar hejdlöst bara för att de kan, speciellt Apples egna program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 09:20

Hur har det gått?

En annan sak - om man ska arbeta med grafiska applikationer på en dator kanske det inte ska vara en mini - jag har adrig försökt, men jag har nu sneglat lite på 24" imac - bra skärm, allt i ett liksom - vad tror ni - eller är det bara Mac Pro som gäller?

Som orginalar dator - till våra orginalare?

//Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 15:05

Jag har en Macbook Pro med Intel Core 2 Duo och måste säga att den fullständigt pulvriserar alla andra Macar jag testat. Det är en extremt snabb maskin, men man ska ha tillräckligt med minne installerat.

Problemet är att ni inte har haft en ny fräsch installation av OS X från början. Jag gjorde en uppgradering från Panther till Tiger och det blev segt som attan med massa badbolls. Sen gjorde jag en helt "clean" installation som formatterade hela disken och installerade allt helt nytt och efter det gick det lika snabbt som det brukar igen. Så att installera om OS X löser definitivt problemet. Men samtidigt så kan ni inte räkna med att kunna jobba i Photoshop med höga hastigheter med tanke på att det är emulerat genom Rosetta, PLUS det viktigaste av allt: SNÅLA INTE MED RAM. 1 GB är lite, speciellt om man ska jobba med grafiska program. Det var mina bästa tips! Good luck!

mondo:
eftersom att jag går i köptankar undrar jag (sorry om jag går HELT off topic nu);
hur mycket grafikminne och vilken klockfrekvens din dator har?
hur mycket minne är "tillräckligt"?
jag ponerar att du har 256meg vram, ställer därifrån frågan, skulle 128meg bli en flaskhals i vanligt grafiskt arbete?
mvh
/martin

Frågan "Osynlig process maxar cpu?" har flyttats ut i en egen tråd.

Osynlig process maxar cpu?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-09 23:18

Jag hade samma problem. 2 GB minne gör underverk. Inse att det är minimum. Framför allt om man kör grafik + Rosetta-emuleringar...

Har provat att köra lite CS2 (Indesign+Photoshop)
i veckan på min Intel core duo 1,66 med 1 gig + 256 mb ram.
Kan ju säga att det funkar helt enkelt inte!
Som jag sagt tidigare så spöar min G4 1,25 Ghz med 1 gb ram min Mini totalt!

Är det verkligen så stor skillnad att köra 2 gig i Minin??
Har jag verkligen svårt att tro!?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-02-13 23:26
Ursprungligen av drifter7508:

Har provat att köra lite CS2 (Indesign+Photoshop)
i veckan på min Intel core duo 1,66 med 1 gig + 256 mb ram.
Kan ju säga att det funkar helt enkelt inte!
Som jag sagt tidigare så spöar min G4 1,25 Ghz med 1 gb ram min Mini totalt!

Är det verkligen så stor skillnad att köra 2 gig i Minin??
Har jag verkligen svårt att tro!?

Hallå. Testa att köp 1 GB till. Vad talar vi om? 700 kronor? Och i hur många månader till kommer du att kunna köra utan att uppgradera. Ett halvår till? Och då har du plågat dig genom en daglig dålig upplevelse med för lite minne för att upptäcka att på minnespriset har du på sex månader sparat 200 spänn eftersom det om 6 månader kostar 500 itället för 700.

Ursäkta att jag låter dryg och otrevlig. Jag förstår bara inte att folk inte lär sig köpa ordentligt med minne när man lägger ner mycket pengar på själva datorn. En ny dator utan 2 GB minne idag är oanvändbar i praktiken.

(He he - nu får vi se hur mycket flame jag får på detta inlägg...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-14 07:10

Varför köpa in intel minimac för grafisk produktion? Det är min första tanke när jag har läst denna tråd. Varför köpte du inte någon/några begagnade G4:or eller G5:or?

"Alla" som jobbar med Adobe programmen vet väl att CS1 och CS2 inte är optimerade för intel ännu på macplattformen? Att då köpa in intel minimac och dessutom snåla på minne och sedan tycka det går långsamt när allt skall emuleras låter lite....

Om hela systemet går långsamt så installera om det och prova igen, går det fortfarande långsamt så badbollen alltid dyker upp så är det förmodligen något fel på maskinen.

Jag har en minimac (intel) hemma, b.la. Jag är supernöjd med den. Den är tyst och duger för det jag gör på den. Mail och surfande, lite word och annat pyssel blir. På jobbet har jag en MacBook Core 2 Duo som är snabb, riktigt snabb. Men som alltid, man får vad man betalar för....

Ja, 2GB minne är minimum om man jobbar med grafisk produktion. På våra gamla G5:or (1:a generationen) på jobbet har vi 1.5GB minne. Det börjar bli i minsta laget eftersom användarna startar, i princip, alla program dom har och sitter med dom igång under en arbetsgång. Hela CS2 sviten, Notes, Office paket, Safari och en några andra program är igång under hela dagen. Maskinerna stängs i princip aldrig av utan rullar på utan omstart under veckan.

Folk har glömt av MacOS 9 tiden då man var tvungen att göra minst en omstart per dag, även om inget hade kraschat, bara för minnesläckaget.

Så, köp rätt maskin för jobbet och i med så mycket minne du bara kan. När vi byter maskiner när CS3 kommer så skall minikonfigurationen bli 3GB minne, det behövs...

2 gb minne är inte alls nått krav för grafisk produktion.

Har Indesign, Photoshop, Firefox mfl program samtidigt dagligen när jag jobbar
... funkar hur bra & snabbt som helst på min G4 med bara 1,5 Gb ram.

Däremot så verkar det vara det på Mac mini för att någorlunda kunna
köra CS2 emul. Vissa här påstår att 2 gb på Mac mini gör underverk för emu.
av CS2 vilker jag har svårt att tro.

Min Mac Mini är enbart köpt för att ha som nått slags medi center.
Inte att köra CS2 med. Men ifall det nu skulle kunna gå hyffsat så vore ju det en
bonus då jag jobbar inom reklambranschen. Kul att kunna knega lite hemma ifall man
skulle känna för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-14 18:15
Ursprungligen av drifter7508:

2 gb minne är inte alls nått krav för grafisk produktion.

Hantera bilder, skapa PDF:er...in och ut i program...det kräver minne...
"Mina" användare gnäller åtmistone på att deras datorer är för "klena" och att det går för långsamt. Givetvis har detta oxå att göra med processorn, men tittar man i Aktivitetskontrollen så ser man att efter ett par dagar så är det inte mycket minne ledigt.

Ursprungligen av Ferengi:

...men tittar man i Aktivitetskontrollen så ser man att efter ett par dagar så är det inte mycket minne ledigt.

Men OS X bygger inte på idéen att du ska ha ledigt minne. Ledigt minne är bortslösat minne eftersom det inte används. Du måste även se till inaktivt minne som är lika ledigt som helt ledigt minne.

Tydligt är att intelmacarna suger minne. Genom att sätta i 1GB i en mini på jobbet så vart den avservärt piggare, detta trots at det bara är office och FM.

Bevaka tråden