Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod + kyla = Problem?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-11 19:08

Jag har ett märkligt problem,

När jag är ute på mina promenader och det är kallt ute vi pratar alltså från -8°c och neråt så flippar helt plötsligt min Ipod. Helt plötsligt får den för sig att den inte har några batterier kvar ( vilket den har) och det sjuka är att om man då exempelvis lägger den i "armhålan" eller annat varmt ställe ett par minuter så den inte blir så kall. Då börjar den funkar igen, så det är alltså kylan.

Vad gör man åt detta? Någon som har upplevt liknande problem?

Min temporära lösning är ju nu såklart att ha den i innerfickan men är det inte djävligt märkligt att man inte kan ha sin Ipod i ytterfickan en svensk vinter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-11 19:16

Hm jag ´har ingen aning men jag försöker inte att reskera min ipod har den hela tiden i inefickan. har varit i -18 minus den har inte dumat sig då

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-11 19:28

Tror att Apple sade att deras Macar och iPods fungerade ner till -20 grader någonstans...

Apple påstår väl ner till 5C eller vad det är. Innefickan är way to go, jag brukar ha i jeansfickan och det har funkat helt OK ner till 10 grader.

  • Medlem
  • 2007-02-11 19:58

Jag hade den i jeansfickan hela förra veckan var -25 till -30 o den funkar fint:)

  • Medlem
  • 2007-02-11 22:13

Jag har exponerat den för ungefär -15 i 30 min och då har den börjat strula. Men då har jag haft den i ytterfickan på min rätt tunna och ej vindtäta jacka.

Det enda jag har märkt av från kylan är att hörlurssladden blir stel som bara den.

Ja haha den får sig en boner ofta!

Gammalt batteri + kyla = inte bra = dålig kapacitet
Bra batteri + kyla = kanske funkar
Tänk bil: kall natt + halvtaskigt batteri = inte komma i tid till jobbet

Alphonze:
Vart får du det ifrån? Baserat på nån fakta.
Och för att meddela dig så är bil- o lithiumjonbatterier inte i närheten samma sak.

Ursprungligen av theplague:

Alphonze:
Vart får du det ifrån? Baserat på nån fakta.
Och för att meddela dig så är bil- o lithiumjonbatterier inte i närheten samma sak.

Egna erfarenheter. Både med bilar och en två år gammal Ipod...
Glömde den fulladdade Ipoden i bilen häromnatten = kallt, några minus. Det var inte mycket batteri kvar när jag försökte spela på morgonen... Sen när den tinade blev det lite bättre.

  • Medlem
  • 2007-02-14 23:15

Upplever precis samma sak med min pod, men det behöver inte vara direkt kallt, gick från jobbet till tunnelbanan idag, en promenad på kanske 15 min. Inte jätte kallt, 2-3 minus eller vad har det varit idag.

När jag står på stationen och skall starta poden, så kommer appel loggan upp, men helt plöttsligt hör man hur disken varvar ner och den stänger av sig.

Är det normalt på en ipod som inte ens är ett år gammal? den är väl ca 10 månader eller liknande.
När jag kom hem och satte den på laddning så laddar han ett tag, säger att batteriet är fullt. När jag kopplar ur den ur laddaren så visar ikonen att det inte alls är fullt. Kan man lämna in den och få detta fixat? eller är ipoddarna så dåliga att de är utslitna efter drygt ett år?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-02-14 07:51

Har jobbat utomhus i 8 timmars dagar med min iPod Photo ner till ett par tre fyra minusgrader utan problem. Möjligen märkte jag av mindre batteritid än innan. Har då haft den i innerfickan på det yttersta plagget, som då var en ganska välfodrad hantverksjacka.

Samma problem med min iPod mini.. full-laddad så dör den om man har den i jackfickan och det är 0-gradigt ute. värmer man den kommer den igång..

min är köpt i st francisco, det kanske spelar nån roll?

jag har samma problem. Under vintern när man var ute och joggade, så had eman fullladdad ipod. efter ett atg så slutade den att fungera. Den frös fast i bilden lixom. Kunde inte byta låt, höja lkudet eller stänga av den. Den svarade inte. När man kom hem och den fått lite värme på sig så började den fungera igen. hmmmm!!!==???

  • Medlem
  • 2007-03-25 19:47

Alla elektriska prylar blir sega i kyla. Det går åt mer batteri i kylan men jag vet inte varför, det bara är så :). Har man då låg batterinivå från början så kan det "ta slut" i kylan men när man sedan värmer iPoden så får den tillbaka lite batteristyrka.

1
Bevaka tråden