- lasselu
- Medlem ●
- Trollbäcken
Yay!
Fast är dom verkligen det?
Jag tolkar iallafall texten som att Blofeld är klart nedbantad i vissa avseenden. T.ex. står det ju bara att den fixar uQ-ljud, medans det för Stromberg istället nämns Wave, microWave och Q.
Men det verkar som att Blofeld faktiskt är mer än en ompaketering av uQ/nano.
Fast är dom verkligen det?
Jag tolkar iallafall texten som att Blofeld är klart nedbantad i vissa avseenden. T.ex. står det ju bara att den fixar uQ-ljud, medans det för Stromberg istället nämns Wave, microWave och Q.
Jo, det stämmer ju...men tittar man på de detaljerade specarna så är det ju inte mycket som skiljer...
Tjenare!
Jag mailade Fitzpatrick för att se om de har priser eller liknande men jag fick detta till svar :
"Ursäkta det sena svaret. Tyvärr har vi ingen matnyttig info om de nya Waldorfsyntharna i
detta nu. Vi förväntar oss dock att få detta när som helst. Hör av dig igen om någon
vecka eller två så hoppas jag att vi vet mer."
Detta var för typ en vecka sedan
Mvh
Var Bond först? Q dyker ju upp i StarTrek i tidiga avsnitt!?
Star Trek-Q dök för första gången upp i piloten Till Star Trek The Next Generation, dvs 28 sept 1987.
James Bond-Q dök upp på film första gången i Dr. No som kom 1962. (Boken kom 1958)
Så ja, James Bond-Q var först med en marginal på (minst) 25 år.
kul att de har namn efter james bond skurkar ..
men det är väl logiskt, efter Q liksom, hehe ..
Ha ha ha
Jag skulle precis skriva samma sak, när jag såg att du redan skrivit. de har även valt de rigtigt elaka skurkarna... ha ha ha kul e det, jag älskar james bond! nu kom vi ifrån ämnet lite men ändå inte det är ju stromberg och blofeldt jag syftar till
Mvh
Jonas
Mmm, det är sant. I stort sett samma filteruppsättningar, och så...
Gissar på att en stor skillnad dem emellan är att Blofeld kommer att ha samma enklare wavetablefunktion som Q/uQ, medans Stromberg ju verkar ha mycket mer fokus på Wavetable-biten...
Den som lever får se...
Nu verkar det som att Blofeld är på g!
Om jag inte har tappat tyskan bakom en vagn så verkar specarna vara bestämda och synthen på väg mot butikerna...
http://audiolemon.blogspot.com/2007/08/blofeld-in-german-2-clips.html
Jag uppfattar den återigen som en ompaketerad och något tillsnofsad microQ...
3 oscillatorer + 2 subosc.
2 wavetables med 128 platser. "Best of" från de tidigare Waldorfsyntharna (ingen möjlighet att göra egna wavetables).
Stereo ut, ingen ingång. Bara MIDI in. Via USB även MIDI ut (fast inget ljud via USB).
Hörde inga ljud som kändes "Wow, sådär låter inte min microQ...!", men man får väl se...
Priset är fortfarande ungefär 500euro!
Fick mig att sakna min micro-Q litegrann faktiskt, men inte så farligt mycket. Äntligen har de fixat till sin matris ordentligt med flera menyväljarknappar. Det var smart faktiskt. Trodde upplägget i displayen skulle vara mer som i min monomachine/machinedrum, men så var det icke. Smart upplagt ändå. Det känns som att mQ-konceptet äntligen får en ärlig chans till djupdykning.
Känns som att min Q-rack kan äta den till lunch.
Eller så kniper du en Microwave XT. DÅ blir det wavetables både till frukost, lunch, middag och kvällsmat. Och även nattmackan. Som sagt, Q och Biofeldt har wavetables som bonus. Jag tror inte att man kan göra några wavesequences med dem och då torde en Korg MS2000 framstå som överlägsen då den kan göra i princip samma saker med sinia wavetables som Q men även sequenca dem.
Vad menar du med "göra Wavesequence"?
På Q/uQ kan man låta LFO/envelope/mm påverka platsen i vågtabellen. Men man kan ju inte som på en wavestation välja att den ska spela upp vågform nummer 1, 7, 14, 3 och 43 i en sekvens... -Går det på MS2000?
Jepp.
Ships with Waldorf Edition Softsynth Pack featuring Attack, D-Pole and PPG Wave 2.V
Kul att det följer med ett bonuspaket till Blofeld när man köper den.