Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PB G4 dödskraschar/ fryser får kernel panic

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp.

Min[här frös datorn nyss] PowerBook G4 1,5 GHz 2004 hänger sig, fryser, kraschar med "gråa You have to restart..." skärmen samt kraschar ibland till den där textraden som läggs ovan det som visas på skärmen "critical memory bla bla" och en gång till liknande text fast med nåt om cpu-error och med ackompanjerande "distorted" ljud ur högtalarna - mycket traumatiserande upplevelse..

Den mår alltså inte bra.

Det började sisåhär: För ca 2 veckor sedan såg jag att bara en minnesmodul var aktiv (1 av 2 512or), skruvade upp locket, tog ur och satte dit båda - allt väl, båda minnena igång. Kom fram till att ena minnet måste "lossnat" ...

Därefter började problemen. Installerade om Tiger (har ju ändå bara kört på sedan juni 2005, dags iallafall) Ingen skillnad - letar info på 99mac, förstår att minnesmodulen säkert är knas. Plockar ut men datorn kraschar ändå?!?!
Och dessutom, om minnet är paj, borde inte datorn krashat då jag körde battlefield 4 timmar i sträck - då borde väl rimligen data skyfflas in o ur minnet många gånger?

Så det är väl inte fel på minnet då?
Förresten, vet någon om man kan installera en 1024 Mb minnesmodul istället för 512, eller måste de vara lika stora?
Vad ska jag ta mig till, det kostar väl multum att låta en datafirma felsöka?

tacksam om någon har ett tips

Senast redigerat 2007-03-21 20:48
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-23 18:30

Jag har liknande problem.

Hade en 1gig modul och en 512a (ja du kan ha olika stora, men då nyttjar man inte fulla minnesbandbredden).

Efter ett tag så började min dator å krasha sporadiskt, efter lite felsök kom jag fram till att krasherna upphörde när jag plockade ut 512an som satt i den övre slotten.

Jag provade och byta minnena, 512 där nere å 1gig där uppe, men fortfarande krasher, så kändes inte som det var minnena som var paj, kollade då i system menyn och såg att ibland så hade ja båda minnena med, och ibland bara den som satt i undre slotten. Det verkar som min övre slott har lagt av, eller ialla fall som den tappar kontakten minnet som sitter där i, och således krashar.

Kör nu med 1gig i den nedre slotten och det funkar fint, har haft nån svart skärm ibland men inte alls så ofta som när strulet började. Apple har ett utbytesprogram för problem med övre minnesslotten men min powerbook är för gammal.

/Anders

1
Bevaka tråden