Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lackera om synth?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nä, nu är jag så trött på min urtråkiga MC-303:a, så jag har bestämt mig för att lackera/måla om den så den iaf kan vara trevligare att vila ögonen på... Så, nån som har:

1) nåra bra tips och tricks - allt från val av färgtyp till tillvägagångssätt, gärna steg för steg
2) förslag på roliga färger/mönster (hade egentligen tänkt mig helvitt, men det kan lätt bli lite sjukhus/institutionsvarning på det)

(för den som inte vet har MC-303 ett plåtchassi)

• Medlem
  • 2007-02-17 09:13

Hmm... kallback, var är du?

Annars är det väl att blästra av nuvarande färg, på med ett lager rostskydd, och sedan lacka på. Titta in på någon billackering och kolla om de vill göra en snabbgrej eller så.

ah, precis fräs av allt med grov rasp eller bandmaskin

lägg kåpan i badkaret med lite havssalt, funkar rätt bra som patinering och man slipper jobba speciellt hårt, kan ta lite tid om man inte e labman på elektrolyt eller vad det heter

nån gång måste man ta upp den och slipa av överflödigt rött oxidDamm med ett finare sandpapper, lackera ej då fingerflott gör ytan snyggare (organist mönster som går i från rödbrunt till svart) ;]]

strunta i att applicera stickers\imprints för knappar och rattar utan kör på sen bara som inget hade hänt

··~bli sen BIG och sälj den i en inglasad monter på Bukowskis eller ebay för det 4-dubbla iköpsvärdet

Tack för tipsen! Nu är jag jätteinspirerad & sugen på att laborera med lite tänkbara färger... Ska se om blästring & sånt går å fixa oxå, har själv inte doningarna som krävs men vet nog vart jag kan vända mig... Återkommer med bild & allt när mästerverket är klart. Självklart inga stickers/labels för rattar å sånt. Det där känner man ju på sig nuförtiden - I N T U I T I O N! ! !

En MC-303..? Den förtjänar ingen snygg design. Pensla den med trälim och häll på sådant där ludd man har nät man bygger lanskap till modelltåg.

Ursprungligen av Real Parakeet:

En MC-303..? Den förtjänar ingen snygg design. Pensla den med trälim och häll på sådant där ludd man har nät man bygger lanskap till modelltåg.

Men just för att den är så värdelös har jag valt att behålla den & då hade det ju varit kul att göra den riktigt snygg oxå - riktigt mycket glättig yta för så lite innehåll... Hade det inte varit fantastiskt med massa prål & guld på en så tradig burk? Eller också raka motsatsen, göra den riktigt osmaklig i grisrosa eller polagrisrandigt/prickigt typ... Allt annat än den nuvarande tråkiga utstyrseln.

Kallback: intressant finnish... men jag tänkte mig mer lite bling-bling & porriga accessoarer. Din känns mer seriemördar-hardcore-jag-är-din-värsta-mardröm-pryl. Kan tänka mig att Richard D James prylar är lite i den stilen.

Förresten... jag ångrar mig lite... SÅ värdelös är den faktiskt inte. Arpeggiatorn kan faktiskt vara riktigt trevlig om man är snäll mot den och ger den lite socker. Typ det enda som skickar MIDI.

.....

Ursprungligen av kallback:

.....

Jäkligt skön! Men rattarna borde bytas ut mot något snyggt bakelit-aktigt a la 40-tals lab!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-18 22:55

Tänkte bara tipsa om behandling av Tolex klädda synthar. Om tolexen blivit lite gråaktig, sliten och torr går det bra med att använda skokräm för att fixa upp ytan igen. dvs man behöver inte nödvändigtvis klä om synthen i nytt tolex.

Har nyligen behandlat en gammal Le Logan på ovanstående sätt och resultatet är att den ser nästan ny ut. Ska eventuellt pröva med någon form av vax efteråt för att få en ännu finare yta.

Ursprungligen av segerfalk:

Jäkligt skön! Men rattarna borde bytas ut mot något snyggt bakelit-aktigt a la 40-tals lab!

aaah men har inget annat, och tänkte inte lägga en spänn på att köpa nya - det e lixom inte värt det på den prylen, det e gamla technics radiorattar nu, dom andra har trillat av :]

Vad ska du skriva i annonsen om du ska sälja den Kallback? "Inte en repa, bara lite ytlig rost. "

Men skulle inte det vara skitfränt med en synt med ett landskap på? Tänk er en MC-303 med lite raviner, träd och stigar - ett riktigt sagolandskap. Lägg till ett par stora svampar och en mossöverväxt bro vid ADSR:en... Sicken trance-synt!!!

Ursprungligen av Real Parakeet:

Men skulle inte det vara skitfränt med en synt med ett landskap på? Tänk er en MC-303 med lite raviner, träd och stigar - ett riktigt sagolandskap. Lägg till ett par stora svampar och en mossöverväxt bro vid ADSR:en... Sicken trance-synt!!!

Ungefär lika ostigt som en amerikansk lastbil med taskigt airbrushade örnar och brudar Men ost är ju gott ibland!

Ursprungligen av segerfalk:

Ungefär lika ostigt som en amerikansk lastbil med taskigt airbrushade örnar och brudar Men ost är ju gott ibland!

Jo, men det skall inte målas dit. Berg och dalar skall moduleras av gips och sånt. Vi snackar 3D!!!

Ett hett tips är annars att klä in hela apparaten i leopardfläckigt teddytyg, det gjorde jag med en midi-split-box och det blev så vackert ihop med de blinkande röda dioderna! Vilddjursmönstrat är dessutom helt rätt i vår....

1
Bevaka tråden