Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföring av filer mellan olika Gen. Mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag undrar om ni har haft ett liknande problem. Jag har haft en rad olika Macar, se samlingen nedan, och jag skulle gärna vilja flytta så
att jag har filerna ifrån macarna innan till min senaste mac. Är det någon som vet hur man kan koppla för att lyckas flytta denna information
så att denna inte går till miste.

1) Mac Classic SE

2) LC II

3) Powermac 3600

4) Powerbook G4

Jag håller på med reklam så att det jag har använt bl.a. Quark, Adobe och sen även text-program och det är dessa filer som jag nu vill lyckas
behålla.

Är det någon som känner till om det finns företag som kan hjälpa till med detta också?

Hjälp, gärna till med inlägg om ni kan något om detta!

/Robert

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-20 11:22

Enklast är nog att använda disketter och köpa en extern usb-diskettenhet till powerbooken för att mata in filerna.

Små filer. Disketter eventuellt använda stuffit för att komprimera filerna (eller kompact pro som kan göra arkiv över flera diskar. I reklam företag bör ni ha använt ZIP diskar och dessa ZIPdriverar fann bäde för SCSI (dator 1-3) och USB.

Stora filer. (kräver lite datorvana)
1. Leta reda på en gammal mac skrivar kabel.
2. Använd den för att göra appletalk nätverk mellan Classic och PM 6300 och LCII och PM6300 och kopera över allt till hårddisken på 6300.
3. Plock ut hårddisken ur 6300 bygla om den till master och sätt in den i ett extern USB kabinett
4. Tanka över hela rasket till G4an

Nätverksversionen
Hr man nödvändig adaprar kan alla datorer kopplas till ethernetnätverk och vi fildelning kan allt flyttas till G4an men har man dom inte kostar de en hel del om de ens går att uppbringa

1
Bevaka tråden