- gpd
- Medlem ●
- Ängelholm
Hej
Jag har en kollega som är sugen på en K10D. Testen på dpreview indikerar dock att kamerans bildbehandlingsprogram suger eftersom jpeg blir så dåliga samt även RAW konverterat med Pentax egen konverter. Körda genom Adobes RAW-konverterare blir dock bilderna bra. Är det någon som har egen erfarenhet ?? Gäller detta en specifik programversion och i så fall vilken ?? Kameran skall ju gå att uppdatera över USB gränssnittet.
Vad som är "urkasst" för en, är kanske "knappt märkbart" för en annan. Har inte dpreview testbilder i fullformat att ladda ner? Kolla själv om det är något som stör. Själv är jag sugen på antingen en K10D eller K100D men just nu är det budgeten som avgör att det nog inte blir någon av dem den här våren.
Har man en begränsad budget skulle jag hellre och inte har enorma ambitioner med sitt fotande så skulle jag hellre köpa K100 med en bättre lins än en K10 med någon sämre kitobjektiv. Den interna uppräkning/konvertingen till jpg är för mig ointresant, dels för att jag bara fotar råformat, dels för att mjukvaran kan uppdateras och bli bättre på det.
Förövrigt är K10 en lysande kamera som erbjuder otroligt mycket fölr lite pengar. Det som jag persoligen störde mig på är egonomin, knappar och känslan när jag höll den i handen. Är det inget som stör dig så är det ju inga problem. Har kört nikon några år och tycker att den ur denna synpunkt inte riktigt når fram. Men på alla punkter är det en mycket kompetent kamera. För de allra flesta tror jag dock att K100 räcker långt.
Det är inte jag själv som är intresserad, kör själv Canon mycket beroende på mycket prylar sedan den filmbaserade tiden.
Min kollega är främst intresserad av en SLR för fotografering utan blixt, där är ju bildstabben av intresse. Dock tror jag inte han är den "råa" typen utan nog helst forograferar jpeg.
Det som är intressant är ju om det har kommit någon programvaruuppdatering till kameran som adresserar detta problemet.
Själv tror jag att han hade klarat sig med en 100D.
Jag har en Pentax K10D, fråga mig vad som helst
Det är en riktigt trevlig kamera, känns ungefär som Nikon D80. De båda slår Canon 400D som jag har svårt för, jag förstår inte hur det bara kan finnas en ratt och kameran inte riktigt känns "riktig" för den är så liten och lätt. Men det kanske är en fråga om vana.
Det här med jpg-kvaliteten var väl inte att den var dålig, utan att DPreview testade K10D med default-inställningar. Pentax kör tydligen med en "filmlik" jpg-hantering, där kanterna är utjämnade och så, men det är som sagt bara i default. Det finns ett "bright"-läge också, där det är mer "traditionellt". Jag har inga problem med det, men jag kör ju "bright" just nu också. Vet jag att jag ska jobba mycket med bilderna blir det foto i RAW, och då är det ju bra att den kan fota direkt till DNG, så man slipper konvertera.
Alltihop står i DPreviews forum och på andra delar av Internet.
Kameran är en bastant historia, särskilt med 16-45mm/4,0-objektivet. Det blir sammanlagt 1,1 kg. Jag har ett gammalt pancake-objektiv hemma, det är rätt roligt. Då sticker objektivet inte ut något längre än "övervåningen" där blixten sitter!
Personligen har jag inga problem med ergonomi, men det beror helt på en själv.
Jag råkar också äga mig en K10D och skulle vilja påstå att det mest är snack att bilderna inte blir bra. Visst är det så att JPG:er i default-läge kräver en del efterarbete, men det går ju att ställa upp kameran till att leverera JPG:er i bright och då är de av samma typ som de av Phil Askley myckt omtyckta bilderna från K100D.
Med det batterigrepp (som jag fick igår ) som finns blir dessutom kameran mycket skön att hantera, och händerna får bra med plats. Och snygg blir den också (eller, helt plötsligt ser mitt objektiv litet och ynkligt ut tillsammans med det stora huset )
Kameran är för närvarande uppdaterad till firmware v 1.1, men jag är inte säker på om det påverkat JPG-kvalitén. (Det tror jag inte)
Jag gjorde uppgraderingen igår kväll, det var inte alls svårt. För över en fil till minneskortet, starta om kameran med menu-knappen intryckt, välj uppdatering och stäng av den efter att "complete" dykt upp (inte före, då är du toast). Filen ligger kvar på minneskortet tills du tar bort den.
Angående jpg: "It's not a bug, it's a feature!", som man brukar säga.
Trevlig tråd, jag som sneglat just på Pentax, kanske speciellt K100D, men inte kommit till skott mest för att jag inte vet om jag verkligen behöver en systemkamera.
Aha, K10D är alltså efterföljaren till K100D? Samma men högre upplösning ungefär? Hur är det med brus, lägger det iväg på systemkamerorna precis om på kompakterna när upplösningen börjar bli hög?
K110D är väl i sammanhanget bara att glömma? Billig men inte speciellt intressant? Så frågan är K10 eller K100?
Trevlig tråd, jag som sneglat just på Pentax, kanske speciellt K100D, men inte kommit till skott mest för att jag inte vet om jag verkligen behöver en systemkamera.
Aha, K10D är alltså efterföljaren till K100D? Samma men högre upplösning ungefär? Hur är det med brus, lägger det iväg på systemkamerorna precis om på kompakterna när upplösningen börjar bli hög?
K110D är väl i sammanhanget bara att glömma? Billig men inte speciellt intressant? Så frågan är K10 eller K100?
Det är ju en fråga bara du kan svara på
Brusmässigt är K100D bättre än K10D men ingen av dem är dålig, utan snarare bra när det gäller brus. Jag skulle vilja påstå att båda levererar den kvalité som krävs för det du kommer att använda bilderna till (detta säger jag utan att veta vad du ska ha dem till, säger det dig något? )
Egentligen handlar det väl bara om vad du vill lägga ut och hur du gillar de olika kamerorna. Så det enklaste är väl att du försöker ta dig en titt på dem och sedan känner efter vilken av dem som passar dig. K10D är ju en mycket större kamera, så jag tycker att den är mysigare i handen, framförallt med batterigreppet. Dock är den ju bra mycket tyngre och det kan upplevas som en nackdel av vissa. Själv gillar jag ju tunga kameror, men det är en smaksak.
När det sen käller frågan K110D vs K100D är väl den stora (enda?!?!?!) skillnaden skakreduceringen som saknas på K110D. Hur mycket är SR värt för dig?
Nja, det rör sig snarare om två parallellt utvecklade modeller. K100/K110 är instegsmodeller som ersätter *ist DS och DL, medan K10D är en semiproffsmodell. Det som skiljer är framför allt byggkvalitet, handhavande och annat som inte syns så tydligt i tabeller men gör en enorm skillnad ute på fältet.
Bruset ökar med upplösningen, det är ofrånkomligt men inte alls det jätteproblem en del försöker få det till. Samtidigt ökar ju faktiskt detaljåtergivningen, vilket gör att högklassiga objektiv kommer mer till sin rätt, och man behöver inte ta till lika kraftiga lågpassfilter iom att en mer högupplöst sensor har mindre problem med moaré.
Här kan du se de rent tekniska skillnaderna: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=pentax_k10d%2Cpentax_k100d&show=all
Sedan kan man också tillägga att K10D har ett annat (mer logiskt) menysystem och att K10D kan ta JPG i 3 fps tills kortet är fullt, medan K100D bara kan ta fem JPG i 3 fps.
Förutom det är det som Bjarte säger.
Eftersom jag gärna fotograferar i dunkel utan blixt så är skakreducering och lågt brus viktigt, men jag vet ju att en DSLR är en helt annan division är kompaktkamerorna på den punkten, jag borde kunna ta bra bilder med ganska korta slutartider i vilket fall.
En sak jag är lite kinkig med är fokuseringstid, men det har Pentax i alla fall i tidigare modeller varit bland de bästa på.
Jag får väl titta in på en fotohandlare och känna på dem. K10 kostar ju en slant, som jag kanske hellre skulle lägga på en Intel-Mac. Att satsa på nedskalade K110 låter som ett val man riskerar att ångra.
En annan fördel med K10 är ju den vansinnigt fiffiga "one shot RAW-knappen", dvs man kan glatt knäppa familjebilder i jpeg, och när Bilden med stort B dyker upp trycker man in RAW-knappen och får bästa möjliga kvalitet utan att behöva gå in och joxa i menyer. Mer sånt, tack! (Som en ISO-ratt exvis)
En annan fördel med K10 är ju den vansinnigt fiffiga "one shot RAW-knappen", dvs man kan glatt knäppa familjebilder i jpeg, och när Bilden med stort B dyker upp trycker man in RAW-knappen och får bästa möjliga kvalitet utan att behöva gå in och joxa i menyer. Mer sånt, tack! (Som en ISO-ratt exvis)
Nackdelen är väl att man inte kan programmera om den knappen till vad man vill. Hade ju varit trevligare om det fanns direktknapp för vitbalans och ISO istället. Men men, inget är väl perfekt, å tur är väl det
K1D kanske?
Jag kan säga att min Samsungs GX-10 som är en K10D-variant fungerar ej i Aperture. Det som inte fungerar är RAW medan JPEG kan läsas av Aperture. Kameran dyker upp direkt i OSX utan att installera något. Eftersom Samsung GX-10 är samma kamera som Pentax K10D så ser jag inte några problem med stödet när det gäller Pentaxen.
Bara Apple lägger in stöden för Sasmung GX-10 i Aperture så är jag nöjd men så länge får jag väl använda CS3
K10D kan väl fota direkt i DNG?
Selectable RAW format (PEF / DNG)
The K10D is the first digital SLR to provide both the manufacturer specified RAW format (in this case Pentax PEF) and also the 'standard' Adobe created DNG format.
In-camera RAW development
The K10D allows you to develop images shot as RAW to a JPEG with a wide range of selectable adjustments; size, compression, white balance, digital exposure compensation (+/-2 EV), tone, saturation, sharpness and contrast.
Så det ser väl rätt bra ut