- Gäst
- Oregistrerad ●
Nu ska jag börja med att förklara rubriken här...
Jag och en god vän och våra respektiva satt och pratade datorer igår och halkade in på operativsystem. Vi pratade om att det finns olagliga kopipr /betaversioner av både Leopard och Vista (nu säkert även fullversioner av Vista) ute och ladda ner...
Det vi däremot inte kom fram till var, om man laddar ner en betaversion av ex Leopard eller Vista, kan man då uppdatera det till "fullversion" när det släpps, eller "måste" man köpa ett då och installera om hela alltet? Jag tycker att den senare teorin verkar mest logisk, i alla fall ur penga-synpunkt, annars kan ju inte företag som Apple och Microsoft tjäna mycket pengar på sina operativsystem när de finns gratis att plocka ner på P2P nätverk, FTP servrar och säkert i torrentform också...
Så vad tror ni, eller vet ni beta testare där ute ... om det finns några här ... om man på något sätt lyckas bli betatestare åt Apple (är väldigt intresserad av det, och vill gärna veta hur man blir det) och får en version av Leopard av dem, skall man då köpa den färdiga versionen av det eller kommer det någon slags uppdatering av arbetet "in progress" ex ladda ner Beta 2 när du har Beta 1 från Programuppdatering och slutligen ladda ner den sista delen som gör det till en fullversion av Leopard, eller blir det att köpa ett färdigutvecklat, blåsa rent hårddisken och sen installera det ... igen?
Tacksam för svar... om det finns!
Martin.
... om man på något sätt lyckas bli betatestare åt Apple (är väldigt intresserad av det, och vill gärna veta hur man blir det)
Skaffa ett ADC Select medlemskap så får du ett Leopard early starter kit. 4600:- per år kostar det.
http://developer.apple.com/leopard/index.html
Fast du kanske hade tänkt dig att få Leopard gratis?
Hahahahaha, nej verkligen inte! Gratis är ju alltid gott, men smakar det så kostar det
Anledning till betatestare är för att jag är intresserad av det - och tycker att jag kan ge bra synpunkter...
Vidare så vet jag inte ens om jag är intresserad av Leoparden, tycker det är för likt Tigern för att lägga ner pengar på det... har ju "bara" en PM G4 MDD 2x867mhz, Tigern spinner på vackert på den, men jag vet inte vad Leoparden vill göra... dessutom så känns det rätt kasst att lägga ner pengar på något som ser exakt lika dant ut, förutom mindre justeringar och uppdateringar av programmen ... Hade Apple slopat Aqua och kommit med ett nytt Interface /GUI så hade jag solklart köpt Leoparden, men f*n vet om den kommer med Aqua ... spyfärdigt less på Aqua nu, känns som jag haft det hela livet
Skaffa ett ADC Select medlemskap så får du ett Leopard early starter kit. 4600:- per år kostar det.
http://developer.apple.com/leopard/index.html
Fast du kanske hade tänkt dig att få Leopard gratis?
Kan det vara så att frågan igentligen är:
Om man skaffa ett ADC Select medlemskap för 4600:-/år, får man då den slutliga versionen gratis eller behöver man betala ytterligare X antal kr och köpa över disk/Applestore som alla andra.
/ Jerker
De enda lagliga sätten att komma åt Leopard-betor är att antingen 1) vara anställd på Apples utvecklingsavdelning eller 2) betala 500 dollar för ADC Select. De gör alltså inte som Microsoft som sprider sina betor i lite högre grad.
Edit: Vill du kan du förstås även betala 3500 dollar för ADC Premier och på köpet på en biljett till WWDC.
De enda lagliga sätten att komma åt Leopard-betor är att antingen 1) vara anställd på Apples utvecklingsavdelning eller 2) betala 500 dollar för ADC Select. De gör alltså inte som Microsoft som sprider sina betor i lite högre grad.
Okay, jag trodde att det fanns någon form av spridning på dem - kanske inte gratis, men inte för sådana summor heller - eftersom det finns (antagligen) att ladda ned... vem bränner 500 dolares för att låta andra ladda ned? Onödigt... idiotiskt ... slöseri med pengar och talang.
Edit: Vill du kan du förstås även betala 3500 dollar för ADC Premier och på köpet på en biljett till WWDC.
.... 3500 dolares är kanske något mer än vad jag har i plånboken just nu...
Okay, jag trodde att det fanns någon form av spridning på dem - kanske inte gratis, men inte för sådana summor heller - eftersom det finns (antagligen) att ladda ned... vem bränner 500 dolares för att låta andra ladda ned? Onödigt... idiotiskt ... slöseri med pengar och talang.
Jag tror att du missförstått syftet med ADC. För 500 dollar får du ett års medlemskap i ADC Select. Det ger dig flera saker. Bland annat får du förhandsversioner av OS X och Xcode. När den skarpa versionen blir klar får du även den. Du får även tillgång till OS X Server. Varje månad kommer ett utskick med dokumentation, SDKer och DDKer med brev till dig. Du får möjlighet att begära hjälp från Apples tekniker då du utvecklar och får dessutom möjlighet att använda ADCs Compatibility Labs. Dessutom ingår en rabatt då du köper ny utrustning från Apple (som kan hamna på över 500 dollar).
Jag tror att du missförstått syftet med ADC. För 500 dollar får du ett års medlemskap i ADC Select. Det ger dig flera saker. Bland annat får du förhandsversioner av OS X och Xcode. När den skarpa versionen blir klar får du även den. Du får även tillgång till OS X Server. Varje månad kommer ett utskick med dokumentation, SDKer och DDKer med brev till dig. Du får möjlighet att begära hjälp från Apples tekniker då du utvecklar och får dessutom möjlighet att använda ADCs Compatibility Labs. Dessutom ingår en rabatt då du köper ny utrustning från Apple (som kan hamna på över 500 dollar).
Det enda som intresserar mig för de nästan 5000kronorna är Betorna och fullversionen... jag programerar inget , vet inte vad SDK och DDK är .. rabatten är väl knappast av intresse heller, jag har min PM G4 MDD 2x867mhz som tuggar på vackert, och den kommer att få gå i många många år till
Det enda som intresserar mig för de nästan 5000kronorna är Betorna och fullversionen... jag programerar inget , vet inte vad SDK och DDK är .. rabatten är väl knappast av intresse heller, jag har min PM G4 MDD 2x867mhz som tuggar på vackert, och den kommer att få gå i många många år till
I så fall får du helt enkelt välja mellan att piratkopiera betorna eller pynta 500 dollar för dem. Du kan ju alltid prova att ta kontakt med Apple och be dem skicka dem till dig, det värsta som kan hända är ju att de säger nej.
I så fall får du helt enkelt välja mellan att piratkopiera betorna eller pynta 500 dollar för dem. Du kan ju alltid prova att ta kontakt med Apple och be dem skicka dem till dig, det värsta som kan hända är ju att de säger nej.
Det ska jag göra... tror du det räcker med att ringa till kundtjänst eller ska man vända sig någon stans?
Ang att uppdartera så är det väldigt olika men det är inte sällan du måste ominstallera hela systemet när du får en ny beta/releasen av systemet. Så var det i alla fall på den tiden jag hade tillgång till Apples beta system.
Skulle inte tro att det ändrat så mycket på det.
Ang att uppdartera så är det väldigt olika men det är inte sällan du måste ominstallera hela systemet när du får en ny beta/releasen av systemet. Så var det i alla fall på den tiden jag hade tillgång till Apples beta system.
Skulle inte tro att det ändrat så mycket på det.
Okay, så de som sitter på en olaglig beta av Leopard lär ju tugga sig i backen när de ser att de måste köpa't för att behålla't Underbart att veta, sitter med ett smil när jag tänker på de snåla djävl*rna som laddar ner det istället för att köpa det... Apple borde börja med licensnycklar på sinna OS också, så folk inte bara kan ladda ner dem och uppdatera dem som inget alls... Som Windows har...
Apple borde börja med licensnycklar på sinna OS också, så folk inte bara kan ladda ner dem och uppdatera dem som inget alls... Som Windows har...
Nä fy fan, det får vi hoppas att vi slipper. Det är ju underbart att slippa strula med dessa nycklar. Har de någonsin hindrat folk från att kopiera windows eller photoshop för den delen?
Nä fy fan, det får vi hoppas att vi slipper. Det är ju underbart att slippa strula med dessa nycklar. Har de någonsin hindrat folk från att kopiera windows eller photoshop för den delen?
Jag tycker att det är bra... och man måste ju finna en av dessa nycklar för att kunna använda programmen man laddar ner. Jag vet att även dessa är väldigt lätta att finna, men ibland så finns ingen "fusknyckel" att tillstå ... och då blir det svårt
Jag tycker att det är bra... och man måste ju finna en av dessa nycklar för att kunna använda programmen man laddar ner. Jag vet att även dessa är väldigt lätta att finna, men ibland så finns ingen "fusknyckel" att tillstå ... och då blir det svårt
Och exakt när finns ingen fusknyckel att tillstå? Det ska vara något riktigt sällsynt program i såna fall. Snackar vi större program eller operativsystem är det inga problem att hitta en nyckel.
Och exakt när finns ingen fusknyckel att tillstå? Det ska vara något riktigt sällsynt program i såna fall. Snackar vi större program eller operativsystem är det inga problem att hitta en nyckel.
Diablo II (inget program, men väl ett spel). Jag läste på Blizzards hemsida att Diablo II inte ska gå att spela med en nyckel som redan används en gång, i alla fall inte online. Detta kanske gäller många spel, men bara detta som jag läst om, och jag tycker det är bra. Illa bara om det händer något så man måste formattera om datorn eller något..
Diablo II (inget program, men väl ett spel). Jag läste på Blizzards hemsida att Diablo II inte ska gå att spela med en nyckel som redan används en gång, i alla fall inte online. Detta kanske gäller många spel, men bara detta som jag läst om, och jag tycker det är bra. Illa bara om det händer något så man måste formattera om datorn eller något..
Ja, det vore toppen om man vore tvungen att koppla upp sig mot apples servrar och verifiera produktnyckeln för att få igång sin dator.
Det där är f.ö. mer eller mindre standard när det gäller online-spel, varför tror du att speltillverkarna satsar så mycket på onlinefunktionerna?
Ja, det vore toppen om man vore tvungen att koppla upp sig mot apples servrar och verifiera produktnyckeln för att få igång sin dator.
Det där är f.ö. mer eller mindre standard när det gäller online-spel, varför tror du att speltillverkarna satsar så mycket på onlinefunktionerna?
Jag tycker att det är en bra idé ... skulle vara den ultimata lösningen för att få bort OS X från pirat marknaden... sätt dit en produktnyckel som måste verifieras OnLine eller via telefon med en annan nyckel för att få igång datorn vid första starten/ installationen. Problem kvarstår bara när man formatterar om datorn, men om man på något sätt får nycklarna att lagras i en databas och att bara en nyckel kan användas åt gången... då borde det gå...!
Jag tycker att det är en bra idé ... skulle vara den ultimata lösningen för att få bort OS X från pirat marknaden... sätt dit en produktnyckel som måste verifieras OnLine eller via telefon med en annan nyckel för att få igång datorn vid första starten/ installationen. Problem kvarstår bara när man formatterar om datorn, men om man på något sätt får nycklarna att lagras i en databas och att bara en nyckel kan användas åt gången... då borde det gå...!
Låter som Windows XP och Vista det där, och hur gick det för dem?
Sån där aktivering är bara bra för att irritera användare, crack kommer alltid dyka upp...
Jag tycker att det är en bra idé ... skulle vara den ultimata lösningen för att få bort OS X från pirat marknaden...
Hahahahah.. Jaaa, det är ju omöjligt att hacka!!! Och alla hederliga kunder tycker nog bara det är hääärligt, underbart och helt ostörande med produktaktivering. Den nya sloganen slår inte riiiktigt lika hårt dock: "It just works..after activation".
hahaha, menar du allvar?
Jag kan för övrigt svara på din ursprungliga fråga (nån annan kanske redan gjort det, men ändå): Jag har haft en version av nåt Mac OS innan den skarpa versionen officiellt kom ut och nu visade det sig att min version var den som blev slutgiltig så jag behövde inte installera om, men hade den inte varit den som skulle komma att bli den skarpa versionen hade jag fått installera om allt. Så det finns en chans att man slipper om man får den slutgiltiga versionen innan release, men oftast måste man installera om.
Visst, Blizzard tycker säkert att det är fräsigt med nycklar som bara går att använda en gång. Men finns det en nyckel kommer det alltid crack eller key gens. Aktiveringar och liknande kostar bara en massa tid och pengar att utveckla och riskerar att ställa till problem för användaren, men har aldrig fungerat som "piratskydd" -vilket exemplet med XP tydligt visar.
Finns det ett staket kommer någon att klättra över oavsett hur mycket enklare det är att öppna grinden...
Okay, så de som sitter på en olaglig beta av Leopard lär ju tugga sig i backen när de ser att de måste köpa't för att behålla't ...
Fast inget hindrar ju dessa personer att ladda ner den skarpa versionen olagligt när den släpps...
Fast inget hindrar ju dessa personer att ladda ner den skarpa versionen olagligt när den släpps...
Nej, det är sant... Men det är lågt att ladda ner program sådär, personligen hatar och föraktar jag Piratare...
Nej, det är sant... Men det är lågt att ladda ner program sådär, personligen hatar och föraktar jag Piratare...
Frågan är om man inte skulle ta och skriva till Påven och be att han helgonförklarar dig!
Du måste vara rätt ensam om att aldrig ha tankat ned en mp3 eller nåt program någonsin!:)
Frågan är om man inte skulle ta och skriva till Påven och be att han helgonförklarar dig!
Du måste vara rätt ensam om att aldrig ha tankat ned en mp3 eller nåt program någonsin!:)
Den enda är jag nog inte... jag anser att om man tycker att musiken är bra så ska man köpa den så artisten som gjort den får in pengar och får därav motivering att fotsätta... låter nästan idiotiskt, jag vet, men fundera på det ett tag så kanske ni fattar vad jag menar...
Jag vet precis vad du menar, jag känner likadant för folk som inte håller hastighetsbegränsningen, slarvar med blinkersen ibland, eller liknande. Det är förjävligt.
^^ Men det är ju en helt annan femma. Sånt blir väl vem som helst irriterad på. Tycker dock det är mer oroväckande att fängsla ungdomar för att de laddar ner lite sköna låtar att lyssna på.
Då hatar du 1/3 av Sveriges befolkning. Själv är jag medlem i Piratpartiet men det är väl en annan historia, antar jag.
^^ Men det är ju en helt annan femma. Sånt blir väl vem som helst irriterad på. Tycker dock det är mer oroväckande att fängsla ungdomar för att de laddar ner lite sköna låtar att lyssna på.
Då hatar du 1/3 av Sveriges befolkning. Själv är jag medlem i Piratpartiet men det är väl en annan historia, antar jag.
Kasta dom i fängelse är fel.. varning först, sen utesluta dem från internet på något sätt (vet inte hur... men men!) och sen, efter mycket förteelse - fängelse.
Piratpartiet säger du? Mycket goda idéer därifrån har jag läst... men inte mer. Att rösta på ett sådant litet parti skulle vara lika givande som att rita en macka när man är hungrig...
Kasta dom i fängelse är fel.. varning först, sen utesluta dem från internet på något sätt (vet inte hur... men men!) och sen, efter mycket förteelse - fängelse.
Piratpartiet säger du? Mycket goda idéer därifrån har jag läst... men inte mer. Att rösta på ett sådant litet parti skulle vara lika givande som att rita en macka när man är hungrig...
Varför? Ingen har hittills lyckats bevisa att piratkopiering gör nån skada… Och att utesluta folk från Internet för att de piratkopierat är som att inte låta folk handla mat för att de tjuvläst tidningar i en mataffär.