Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod 3G till min PC...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Det är så att jag sitter och trycker på en iPod från tredje generationen (som otroligt nog fungerar helt felfritt fortfarande trots alla våldsamheter den utsatts för). Dock har jag nyligen bytt från Mac till PC, en PC utan Firewire port (givetvis). Jag vill minnas att det var något med att det inte gick att köra 3G poddarna i Windows eller att man åtminstone var tvungen att köpa en särskilld version för att kunna göra det. Är det mitt minne som sviker eller stämmer detta? Anledning till att jag vill veta är att jag letar efter någon form av konverterare för att omvandla min firewire-sladd till en USB, detta för att kunna köra den på min PC. Således skulle det vara fint om ni kunde ge mig något tips på hur detta gör smidigast. Det borde väl finnas någon form av övergång att köpa, eller?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-20 17:02

Finns det inte "dockor" att köpa som passar till 3G iPod och som har USB istf FW??

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-20 17:16

Dockorna har ju den vanliga dockkontakten. Däremot fanns det (finns?) firewire-to-usb-kablar, så att man kunde ansluta iPoden via USB. Dock fick den ingen ström då, så man var tvungen att koppla in firewire-kontakten i väggladdaren och mata den med ström.

Det kanske går att få tag på denna sladd fortfarande, den heter Dock Connector to USB 2.0 + Firewire (gjordes av Apple), eller någon liknande. Annars har macoteket denna adapter som kanske funkar: http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=984782&product_id=547129

Det fungerar inte att helt enkelt köpa den USB-kabel som finns till dagens iPod:s och använda den? Själva bottenkontakten är väl fortfarande den samma?

Ursprungligen av Arcane02:

Själva bottenkontakten är väl fortfarande den samma?

Ja, de är samma.

Det är bara att köpa denna: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=984782&product_id=697304

Tack. Men det är alltså inget jox när man ska få den att köra i Windows?

Ursprungligen av Arcane02:

Tack. Men det är alltså inget jox när man ska få den att köra i Windows?

Nej, bara att iTunes automatiskt formaterar den till att passa PC. Så du förlorar allt som finns på iPodens hårddisk, sedan är det bara att fylla den (på nytt).

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-21 07:31

Och, som jag skrev, så får iPoden ingen ström via USB, så batteriet kommer att ta stryk. Räkna inte med att kunna föra över några stora mängder data...

1
Bevaka tråden