Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knas med extern hårdisk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Ok, mitt problem är något.. snurrigt. Har en extern hårdisk som jag formaterat med OS X och kört startskiva på den när hårddisken i min Ibook G4 klappae igen. För att sedan komma åt massa filer i hårddisken från en pc så körde jag Macdrive på en PC. Kom åt filerna och det funkade fint. Men sedan dess har ja inte kunnat köra någon mac på hårddisken. Och nu när jag använder Macdrive så får jag ett meddelande om att hårddisken är "corrupt" och därför skrivskyddad och att det krävs att jag reparerar den med os x. men det fungerar inte. den hittar disken och när jag kör "reperara skivan" så får jag ett meddelande som lyder

"Kontrollera och reparera skivan ”Namnlös”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Nycklarna fungerar inte
Rekonstruerar B-trädskatalogen.
Enheten Namnlös kunde inte repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel
Försökte reparera 1 enhet
1 enhet kunde inte repareras"

Kan heller inte boota från den. Nåja, min plan nu är att tömma hårddisken. för att sedan formatera den. så mina frågor är följande.

* Går den att reperera på något annat sätt?
* Kan jag partionera den i 2 delar. formatera ena för mac och den andra för pc. växlar nämligen mellan pc och mac en hel del. inget behov att lägga en startskiva på den längre dock.

Tech: HD Lacie 200GB firewire. formaterad med OS X panther

Tack på förhand//Morten

Jack tycker du ska skaffa programmet DiskWarrior och testa reparera med det.

Det år fint att partionera hårddisken i partitioner med olika filsystem, ja.

1
Bevaka tråden