Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarehjälp med videoredigering behöves!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-07 20:03

Hej... Jag har suttit och försökt sätta ihop en massa filmklipp och stillbilder jag tagit under julhelgen. Jag har hittills använt mig av iPhoto, iMovie och ett program som heter HyperEngine-AV 1.5. Dessa program fungerar knappt på min gamla G4, en 733:a med 1Gb+ Ram. Det går alldeles för långsamt och hackar hela tiden under playback. Jag undrar sålunda om det finns något kraftfullt men enkelt program som funkar som dessa tre ihop, där man enkelt kan importera filformaten "mov", "avi", "jpg" och "mp3" och sedan klippa ihop allt till en enda stor "mov"-fil... Jag kan till och med tänka mig att jobba i OS9.2., om det t ex fanns något bra program som var "tha shit" för 5-6 år sedan så är jag gärna öppen för sådana förslag. Vill bara att det ska funka som HyperEngine-AV men vara mycket mindre processorkrävande och funka smidigt och snabbt. Jag tänker inte använda mig av pluggar eller effekter. Vill bara klippa ihop allt.

Det konstiga är hur datorn förlegats. Jag menar, för 6-8 år sedan kunde man säkert klippa en film på en 733:a, nu kan man inte ens klippa ihop några bilder och kortare filmklipp... Vad fanns det då för program? Går de att använda nu, i OS9 exempelvis?

Om det inte finns något sådant program? Tror ni att det finns något sätt för att kunna öka prestandan på min dator? Dessa program, speciellt iMovie, går löjligt långsamt. Tack!

Jag har klippt film i iMovie (ver 2?) med helt ok hastighet utan hack på min PM G4 350 MHz 768 MB RAM OS9 typ år 2002. En gammal men hyfsat stabil version av iMovie (ver 3?) vore kanske ett bra alternativ för dig?

Å andra sidan tror jag att samma G4 som idag även begåvats med Tiger skulle kunna köra iMovie 06 då G€an fortfarande är användbar till det mesta. Men jag har inte provat.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-08 12:17

Jag har iMovie 3... det är det som är så segt. Rendering av filer (övergångar exempelvis) tar otroligt lång tid. Man tappar motivationen... Finns det något bra?

Ska man redigera film är ju snabb dator A och O. Så några bra genvägar vet jag inte om det finns då de är ett väldigt krävande arbete för datorn.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-02-08 14:52

...som Johan S här ovan skriver... övergångar och sånt som skall renderas tar väldigt mycket datorkraft och då är det bara bättre dator som gäller tyvärr. Du har inte funderat på att uppgradera?

Om du håller dig till din gamla dator så skulle jag rekommendera iMovie 2. Klockrent i funktionen om än rätt så begränsad. iMovie 3 skulle Apple aldrig släppt, det är seeeegt och buggigt.

Ursprungligen av Svante S:

Om du håller dig till din gamla dator så skulle jag rekommendera iMovie 2. Klockrent i funktionen om än rätt så begränsad. iMovie 3 skulle Apple aldrig släppt, det är seeeegt och buggigt.

Bra att veta - jag gick direkt från 2 till 4 (kort sejour) och sedan 5. Visste inte att 3an var kass.

iMovie HD (5) tyckte jag funkade fint iaf, dock körde jag det med en 1GHz G4, men har för mig att den flöt rätt OK på en 733MHz. Har du en Quicksilver så har du inget L3 cache och lite L2 cache, detta gör så att saker går aningen slöare på G4:an. Har du en 733MHz DA så borde den pumpa på bättre iaf.

EDIT: En mycket viktig fråga! Vad har du för QuickTime version? Rekommenderar inte 7:an för den burken, 6:an funkar mycket bättre.

Ursprungligen av apple4ever:

iMovie HD (5) tyckte jag funkade fint iaf, dock körde jag det med en 1GHz G4, men har för mig att den flöt rätt OK på en 733MHz. Har du en Quicksilver så har du inget L3 cache och lite L2 cache, detta gör så att saker går aningen slöare på G4:an. Har du en 733MHz DA så borde den pumpa på bättre iaf.

EDIT: En mycket viktig fråga! Vad har du för QuickTime version? Rekommenderar inte 7:an för den burken, 6:an funkar mycket bättre.

Håller med om iMovie. I version 5 så fungerar det bättre igen.;)

1
Bevaka tråden