Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesoptimering FCE?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 2 GB i systemminne och har tilldelat Final Cut att jobba med 85%.
Trots detta så får jag felmeddelande under renderingar "Out of Memory".
I Aktivitetskontrollen ser jag på att programmet bara arbetar med max 600 MB samt att över 620 MB av systemminnet är inaktivt.

Kan man inte toppa programmet att utnyttja det inaktiva minnet?

(Bifogar bild tagen strax innan krasch, då Final Cut bara har hunnit komma upp i 230 MB.)

Har en MDD G4 1,42 GHz med maximala 2 GB RAM Och Final Cut Express 3.0

Kan tillägga lite:
Vid nyss uppstartad FCE så är det gott om ledigt minne, typ 1,5 GB
En påbörjad större rendering medför att mängen "inaktivt" minne ökar upp till max, därefter stiger mängden "aktivt" minne i rask takt.
Med lite tur går det ändå men minnet frigörs inte efter genomförd rendering så nästa gång jag ske rendera blir det tjockt och jag får felmeddelandet.

Enda sättet jag lyckas komma förbi detta för tillfället är att stänga FCE och starta upp det pånytt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 00:36

"Out of Memory" som Final Cut ibland slänger ur sig känns lite som bullshit oftast för det kan komma lite när som helst - oftast när man gör något programmet inte gillar eller stöder.

En lösning att få bukt på "konstiga" meddelanden är att slänga FCP's prefs och POA-cach-filer i din hemkatalog. Jag vet inte exakt vad de heter för FCE dock...

De hade samma namn.
Jag plockade bort dem. En ny pref skapades direkt och jag fick ställa in scratchdisk mm. på nytt. En ny mapp för alla dokument skapades. Projektet kom upp som det ska trots att alla renderade filer ligger på den "gamla" platsen.
Nya renderingar hamnar på den "nya" platsen.

Tyvärr löste det inte problemet.

Någon ny POA-fil har dock inte skapats. Vad gör den?

Senast redigerat 2007-02-23 08:44

Mer info:
FCE släpper inte minnet efter rendering. Den rendering det då handlat om är när jag tagit in filer från iMovie.
Nu till det lite lustiga: När jag sen jobbar med filerna, t.ex speed så käkar programmet fortfarande upp nästan allt minne under rendering men när det är klart så släpper den det.

Olika renderingar ger mao olika beteeende.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 23:05

Jag har tyvärr väldigt lite erfarenhet av Final Cut Express kontra Pro tyvärr, just minneshanteringen kan vara annorlunda. De problem du beskriver har jag aldrig stött på i Pro mer än när programmet just "ballar ut" av okänd anledning. Felet brukar inte gå att återskapa.

1
Bevaka tråden