- tobot
- Medlem ●
- Göteborg
Kasta dom i fängelse är fel.. varning först, sen utesluta dem från internet på något sätt (vet inte hur... men men!) och sen, efter mycket förteelse - fängelse.
Piratpartiet säger du? Mycket goda idéer därifrån har jag läst... men inte mer. Att rösta på ett sådant litet parti skulle vara lika givande som att rita en macka när man är hungrig...
Utesluta från internet, hahahaha, den var bra!
Fängelse... jaa, med straff kan vi lösa alla samhällsproblem.
Nycklar och skit sätter bara käppar i hjulen på de som ärligt köper programmen. På jobbet har vi haft stora problem med Windows och deras hundra nycklar. Varje gång vi installera en ny dator var vi tvugna att ringa supporter, meddela ett nr på sjukt många siffror, få ett nytt sådant nummer tillbaka och sedan hoppas att man sagt och skrivit in rätt.
Tackar vet jag OS X och inga nycklar, funkar alltid bra och smidigt.
Luktar lite troll om tråden, Scumpi skrattar nog gott med sitt piratade Leopard. Scumpi; du bredde nog på lite väl tjockt här. Jag blev misstänksam redan här:
Jag och en god vän och våra respektiva satt och pratade datorer igår och halkade in på operativsystem.
Underhållande tråd det här.
Verkar som ett toppeämne på en dubbeldejt - operativsystemssnack. Det ska jag ha i bakfickan till nästa gång
Lika bra att installera en fingeravtrycksigenkänning i nästa utgåva av Mighty Mouse eller varför inte låsa upp leoparden genom att låta iSight:en scanna av ögat
Underhållande tråd det här.
Verkar som ett toppeämne på en dubbeldejt - operativsystemssnack. Det ska jag ha i bakfickan till nästa gång
Lika bra att installera en fingeravtrycksigenkänning i nästa utgåva av Mighty Mouse eller varför inte låsa upp leoparden genom att låta iSight:en scanna av ögat
Dubbeldejt är väl kanske fel ord för samkvämen vi hade ... men visst, kalla det för vad du vill. Ja, är man datorintresserade så är operativsystemsnack väldigt intressant ibland... Fast du kanske föredrar att prata om bilar...
Dubbeldejt är väl kanske fel ord för samkvämen vi hade ... men visst, kalla det för vad du vill. Ja, är man datorintresserade så är operativsystemsnack väldigt intressant ibland... Fast du kanske föredrar att prata om bilar...
Ta inte illa upp - det var med glimten i ögat.
Själv är jag också intresserad, men det är inte ofta man träffar på damer som delar det intresset.
Na, verken jag eller min respektive gillar bilar. Vi snackar gardiner ist
Luktar lite troll om tråden, Scumpi skrattar nog gott med sitt piratade Leopard. Scumpi; du bredde nog på lite väl tjockt här. Jag blev misstänksam redan här:
Tråkigt att du fattar misstanke om mig, kan inte mer än beklaga det. Du är välkommen hem till mig och får gärna titta på vilket operativsystem jag har i mina tre macar och vad för version av windows det ligger i frugans bärbara...
Kul att Mac OS X närmat sig konversationslexikal status. Jag vet själv inte hur man uppdaterar Betaversioner numera, men känner igen det där med dollar och WWDC. Kom aldrig längre än till att följa "listserver" posten från Apple. Att det går att fuska är väl klart, Apple har ju sin egen version av "public release", som ju funkar bra för dem. Jobs vill ju sprida den till musikvärlden oxå. MS och andras IT-phone-home lösningar är ju i och för sig sysselsättningskapande och det var länge sedan jag trodde att datorer skulle medföra rationaliseringsvinster, MEN (som det heter på lättdanska) de är p-ss-rr-terande. Apple är god design. Att låta användaren sätta sina egna lösenord, där de behövs, är mycket smartare.
Finns inget löjligare än människor (inte sällan med jobb och inkomst) i den rika delen av världen som är för snåla för att betala, bara för att det handlar om något i digital form. Är det några som ska ha något gratis är det de fattiga som är sjuka i AIDS. Sugen på något? Spara och köp! Du har ju för f-n pengar ditt snåla #€%&"€#&
En del vill att Apple ska börja med nyckeleländet för OSX. Jag tackar Herren för att Apple är betydligt visare än dessa bakåtsträvare. Apple ligger inte sömnlös för att OSX finns på Torrent - OSX kräver nämligen en speciell hårdvara som heter Macintosh och som dom är ensamma om att tillverka och sälja.
Apple skulle kunna distribuera OSX helt gratis utan att det rubbade företagets siffror och prognoser en millimeter. OSX och pengar är en struntsak. Att dom över huvud taget tar betalt har med strategi och branding att göra - inte ekonomi.
För ett mjukvaruföretag som MS är läget annorlunda så klart. Dom kämpar vidare med sina nycklar och kontroller vid uppdateringar - och ställer ibland till ett helvete för helt oskyldiga konsumenter.
Hallelujah!
En del vill att Apple ska börja med nyckeleländet för OSX. Jag tackar Herren för att Apple är betydligt visare än dessa bakåtsträvare. Apple ligger inte sömnlös för att OSX finns på Torrent - OSX kräver nämligen en speciell hårdvara som heter Macintosh och som dom är ensamma om att tillverka och sälja.
Apple skulle kunna distribuera OSX helt gratis utan att det rubbade företagets siffror och prognoser en millimeter. OSX och pengar är en struntsak. Att dom över huvud taget tar betalt har med strategi och branding att göra - inte ekonomi.
För ett mjukvaruföretag som MS är läget annorlunda så klart. Dom kämpar vidare med sina nycklar och kontroller vid uppdateringar - och ställer ibland till ett helvete för helt oskyldiga konsumenter.
Hallelujah!
Japp. Apple utvecklar OS X för att sälja Macar. Att folk sedan köper retail OS X är ju go bonus.
Microsoft utvecklar Windows för att bibehålla sitt monopol. Skillnaden är deras prisparadox som gör någonting dyrt billigt som genom magi!
Det ingår numera i min aftonbön att aldrig mer behöva mata in en licensnyckel för någonting som inte är tredjeparts-grejer.
Sett relativt till andra saker i världen så är piratkopiering en bagatell. Att överhuvudtaget ha starka känslor om det känns rätt patetiskt.
Var och varannan svensson begår dagligen lagbrott som är hundra ggr värre; exempelvis genom att slarva med blinkersen i rondellen eller att åka några km/h för fort.
Det har inte med det att göra. Jag har inte mycket pengar. Om jag inte hade kunnat piratkopiera filmer och musik hade jag helt enkelt aldrig konsumerat det. Jag har andra saker jag vill lägga mina pengar på, och skulle gjort likadant i vilket fall som.
Är det lika snålt att gå till en kompis och lyssna på musik, kolla på en film eller spela ett spel? Lyssna på radio är också gratis. Och som sagt, många musikartister tjänar mer pengar tack vare kopieringen. Jag kanske inte betalar artisten de få kronor för hans/hennes album som det rör sig om, men jag kanske istället går på en konsert där vinstmarginalen för artisten är avsevärt högre.
Det har inte med det att göra. Jag har inte mycket pengar. Om jag inte hade kunnat piratkopiera filmer och musik hade jag helt enkelt aldrig konsumerat det. Jag har andra saker jag vill lägga mina pengar på, och skulle gjort likadant i vilket fall som.
Är det lika snålt att gå till en kompis och lyssna på musik, kolla på en film eller spela ett spel? Lyssna på radio är också gratis. Och som sagt, många musikartister tjänar mer pengar tack vare kopieringen. Jag kanske inte betalar artisten de få kronor för hans/hennes album som det rör sig om, men jag kanske istället går på en konsert där vinstmarginalen för artisten är avsevärt högre.
Så saker som du inte anser dig har råd med är alltid för dyra? Alla människor har andra saker att lägga sina pengar på. Du har inte mycket pengar, men har ändå råd att springa på konserter. Hur ska du ha det? Jag är heltidsstudent med CSN som enda inkomst. Inte direkt rik alltså. Men man behöver inte vara sniken för att man är fattig.
Gratis musik på radio? Nej. Radio är inte gratis. Bara för att du inte stoppar i mynt i apparaten så är det inte gratis. Hört talas om STIM? http://sv.wikipedia.org/wiki/STIM
Att gå hem till någon och spela ett spel och kopiera det är inte samma sak.
Bara för att någonting är lätt att stjäla gör det inte rätt. Snor du gamla SAAB 900 också? Du behöver bara en skruvmejsel och en hammare! 5 sekunder så har du en bil GRATIS utan att behöva betala till ägaren.
Så saker som du inte anser dig har råd med är alltid för dyra?
Ööööööh… ja? Brukar du betala för saker du inte anser dig ha råd med? Brukar du köpa hummer istället för falukorv för att inte vara sniken och snål, bara för att du inte själv har rätt att bedöma vad du har råd med?
Har man inte råd med nåt köper man det inte… skitsamma om man sen konsumerar det ändå när det ändå inte gör någon skillnad för producenten.
Att kalla kopiering av musik stöld är lika löljigt som att kalla kopiering av matrecept stöld. Folk har kopierat i alla tider. Allt ifrån musik som folk har sjungt själva till kopiering av kassettband. Nu helt plötsligt, när det är enkelt att reglera, blir det ett väldans liv och folk slängs i finkan för ingenting.
Att kalla kopiering av musik stöld är lika löljigt som att kalla kopiering av matrecept stöld. Folk har kopierat i alla tider. Allt ifrån musik som folk har sjungt själva till kopiering av kassettband. Nu helt plötsligt, när det är enkelt att reglera, blir det ett väldans liv och folk slängs i finkan för ingenting.
Du visar bara att du inte förstår begreppet egendom. Du förstår inte heller vad en uppfinning innebär.
Ingen kan eller bör betala till någon för att de gör köttbullar hemma i köket. Det finns ingen som har upphovsrätten till köttbullar. Upphovsrätten för musik har aldrig haft som syfte att tjäna pengar på dig när du nynnar i duschen. Den ska se till att man får skälig ersättning när någon annan gör till exempel en cover på din låt och i sin tur tjänar pengar. Har du några fler dåliga liknelser?
När du skriver en uppsats på universitetet kan man bli avstängd för plagiering. Alltså att du stjäl någon annans text utan redovisa källor. Det fungerar på ett liknande sätt. Det är fråga om skydd av intellektuell egendom.
Jogin: Upprörd och upprörd. Jag skiter i om folk laddar eller vad de gör. Jag blir bara arg på alla taffliga försök att berättiga handlingen. Ska man ladda ner, ska man också stå för att egendom är stöld. Då bryr jag mig inte det minsta.
Du visar bara att du inte förstår begreppet egendom. Du förstår inte heller vad en uppfinning innebär.
Stöld är stöld och piratkopiering är piratkopiering. Två skilda brott som inte är samma sak. Det finns de som hävdar att man säger att piratkopiering inte är stöld för att försöka rättfärdiga det, men så är det naturligtvis inte. Det finns många brott som inte är klassade som stöld men som ändå är väldefinierade i lagtexten och som man kan bli dömd för. Varför skulle brottet piratkopiering vara annorlunda?
När du skriver en uppsats på universitetet kan man bli avstängd för plagiering.
Men du blir inte avstängd för stöld, för plagiering är inte stöld. Inte piratkopiering heller.
Ett brott är ett brott även om det inte är stöld.
Att lyssna på radio är inte gratis, det är bara det att det finns ingen som kommit på hur dom skall ta betalt för det på ett vettigt sätt så nu är det inbakat i tv-avgiften.