Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har köpt in en massa Western Digital Raptor 10.000rpm 36GB med 16MB cache till våra Xserve G5:or. Ska kasta ut alla gamla 7.200rpm Hitachi 80GB hårddiskar och hoppas på att en rejäl prestandabump. Diskarna är ju billiga (under 900kr/st) och har fått jättebra recensioner överallt såvitt jag kan se.
Det är 5 års garanti på Raptor och dom verkar vara 50% snabbare på i stort sett allting men det är framförallt söktiderna som sjunker rejält och det måste väl göra skillnad i praktiken? Någon med erfarenhet av Raptor i Xserve?
(jag har massor av 80GB SATA hårddiskar nu - vad gör man med dom?)
Vi håller faktiskt på att skapa en liten lista över gammal utrustning som ska säljas inom kort. Har en 48-port Gigabit switch, en extern FW800 RAID-5 array, SATA-kort, externa hårddiskar, ett par skärmar, ett par servrar (HP/Dell) och mycket mer.
Har en ML370G3 med 2.8GHz Xeon, 3GB RAM (tror jag), RAID-0/1/5 SmartArray kort och 6st HotPlug U320 36.4GB 15k diskar. Går ju att modifiera konfigurationen till färre diskar såklart. Sitter en 35/70GB DLT I också
Uppgraderingen gick bra för övrigt. Hann byta disk i tre burkar idag. Ska "dra igenom" resten nästa vecka är det tänkt. Märkte inte någon superskillnad direkt men jag tror att 10k och 16MB cache kommer göra maskinerna "snärtigare" än dom gamla 7.2k rävarna.
Har diskens storlek i GB med överföringshastigheten att göra? Om så är fallet: är då inte mindre snabbare? Nog är det väl just 10k-snurret som ger hastighet?
ja - en disk med högre kapacitet har även högre datatäthet och huvudena passerar (och läser/skriver) mer data per varv.
högre rotationshastighet hjälper också naturligtvis.
ja - en disk med högre kapacitet har även högre datatäthet och huvudena passerar (och läser/skriver) mer data per varv.
högre rotationshastighet hjälper också naturligtvis.
En 36GB 10.000rpm disk levererar 84MB/sek och en 500GB 7.200rpm disk levererar 70MB/sek. Samma tillverkare - samma serie, samma gränssnitt och lika stor cache.
Det är inte heller någon skillnad i överföringshastighet mellan 36GB, 73GB och 150GB versionerna av Raptor 10k.
Låter som rotationshastigheten väger tyngre, eller hur?
PS. Våra 36GB 15.000 rpm diskar som sitter i databas-servrarna är det absolut snabbaste jag testat i hårddiskar. Synd att dom inte finns för SATA (dom är U320 SCSI).
Tack för tipset! Intressant att 36GB diskarna var typ 15-20% långsammare än 74GB versionen (även om dom piskar vanliga 7.2k diskar). Ska nog sätta in 74:or i dom mest viktiga burkarna och skicka tillbaka ett par 36:or!
Vi kör 74gb Raptor i alla våra Xserves. De funkar fin fint och man märker som sagt skillnad. Var lite orolig för värmen till en början, men var ingen större skillnad.
Synd bara att dessa raptor med SATA interfacet är CPU stressande. Egentligen inte optimala för server drift.
Skulle mer förlitat mig på SCSI men beror lite vad servern används till.
Jag ska ut och ta bort lite minnesmoduler ur dom drabbade maskinerna som har en kombination av ECC och icke-ECC minnen för att utesluta det problemet. Vi har fler maskiner som har en kombination av ECC/ej ECC som aldrig har hängt sig dock.
Vi har en xserve G5 2.0 som vi ska byta disk i. Är 2 st raptor 150 gb 10k rpm med raid (vi kör ingen raid idag) en vettig lösning? Eller är det slöseri med pengar att kosta på 10k rpm:are?
Har försökt byta gamla 7200 rpm-diskar i vår Xserve G5 på jobbet, mot två st 150 GB Raptor-diskar. Tyvärr fungerar det inte rakt av. Skivverktyg har svårt att hitta båda diskarna samtidigt och drömmen om speglade diskar ligger på is just nu.
Någon som har erfarenhet av strulande Raptor-diskar och som dessutom vet var det kan bero på?