Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackig uppspelning av bildspel i FCP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-27 09:33

Skall sätta ihop ett antal bilder i ett bildspel. Stillbilder som kommer in från ena sidan, stannar en liten stund och "knuffas ut" av nästa bild. Mycket simpelt kan man tycka MEN det blir inget bra. In- och utåkningarna blir hackiga och trissta. Har provat lite olika inställningar och codecs men ser ingen förbättring. Samma problem uppstår när jag försöker använda Motion 2 i stället...

Är det nån som har tips om vilka inställningar och format kjag ska välja för att det ska funka som tänkt?

Vilka inställningar skall projektet/sequensen ha och vilket blir bästa exportformat?

Det hela skall spelas upp på dator (som QuickTime) kopplad till bredbilds LCD-TV.

Mycket tacksam för hjälp
/ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-27 12:50

Enklaste inställningen vore att köra anamorfisk 16x9 DV. Det blir ganska fint både i FCP och Motion även om du blåser upp det lite större.

Det som KAN ställa till det för dig är interlacing, då blir det lite "hackiga kanter". Bäst för bildspel skulle jag säga är att strunta i det dock.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-03-01 10:54

Tack för ditt tips men jag får det inte att funka ändå. Jag får inte rörselserna att flyta snyggt, tycker att borde gå. Det känns som om det är för få bildrutor per sekund eller att datorn inte hänger med. Inget av detta borde väl kunna sant (25 fps och G5 2x2.3 gHz, 4 gB RAM!)?

När du säger DV 16:9 anamorfisk undrar jag, innebär detta detta också PAL-codec? Att använda PAL codec för datorvisning blir väl inget vidare eller är det nåt jag missat - det ser ju oskarpt och riktigt fult ut. När jag testar att göra motsvarande push-in effekter i Keynote så flyter det jättefint. Har också testat att exportera liknande från Keynote till QuickTime men då hackar det, oavsett inställningarna. Hmmm...

I mitt experimenterande börjar det likna nåt när jag ställer uppbildfrekvensen till 60 fps, men det ska väl ändå inte behövas. (dessutom spelas ju filmen dubbelt så fort då!)

Kan en lösning vara att göra DVD av filmen och sedan spela upp med DVD-spelaren?

Hoppas på fler tips
/ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 14:35

Beroende på format du kör ska dock inte din G5:a några som helst problem att visa det. Det som kan bli ett problem är hårddisken prestanda om du kör i tyngre, okomprimerade, format.

Något "PAL-codec" finns inte. PAL är en standard för bildstorlek och bilder per sekund. Det du troligen kopplad som "PAL-codec" är DV vilket är en annan standard av komprimering som även följen PAL-standarden.

Ja, kör du med DV-PAL kommer du få något komprimerade bilder jämfört med om du kör okomprimerad ("animation" är ett exempel på detta) eller photo-jpeg av högre kvalité.

Ja, ett bildspel i ex. Keynote kommer generellt flyta på mycket bättre än ett bildspel du där exporterar till Quicktime. Keynote jobbar direkt mot grafikkortet och genererar i realtid bildspelet med samma uppdateringsfrekvens som din skärm har. Generellt ligger det på mellan 60hz och 85hz beroende på om du kör CRT eller en TFT skärm. PAL håller sig till 25 hela bilder per sekund vilket då naturligt inte kommer flyta lika "smort" som det Keynote genererar i ett bildspel.

Gör man däremot saker "rätt" i en standard PAL upplösning ser det ofta väldigt bra ut. Det ganska ovanligt att man går med högre bildrutor per sekund än 25 (långfilmer från USA är ex. i 24 bilder per sekund). Speciellt om du ska blanda rörligt material med animation och grafik så är det bäst att hålla sig just till 25 bilder per sekund.

En DVD och det du ser på datorn i en Quicktime kommer hålla samma "mjukhet" om man så vill. En Quicktime skulle du även kunna göra större och mindre komprimerad, men visst är en DVD av projektet en god idé.

Du skulle kunna prova att experimentera lite med rörelseoskärpa på bilderna för att ge illusionen av en mjukare animering.

1
Bevaka tråden