Kan inte svara på första frågan, har aldrig testat S70, men andra frågan kan jag försöka mig på.
Svaret är väl nja. I de flesta fallen så fungerar de alldeles utmärkt. Jag använder fortfarande min Olympus C-760 (3.2 megapixel) och den ger underbara bilder, bättre än många av de nya kamerorna vars optik inte klara av den höga ( ~10 megapixel) upplösningen. De enda stora skillnaderna är väl framförallt två saker, dels hastigheten. Äldre kameror, oavsett om det är kompakt- eller systemkamera, är de generellt lite långsammare (långsammare på uppstart och skrivning till minneskort). Men det är en smaksak om man behöver en snabbare kamera eller inte.
Den andra stora skillnaden är bruset, äldre kameror (i alla fall kompakter) gillar inte högre iso (400 och uppåt), bilder från min C-760 på ISO 400 ser inte särskilt roliga ut. Men jag använder alltid ISO 100, så varför klaga.
Sedan finns det de mer självklara skillnaderna, som högre upplösning. Men de flesta behöver inte mer än 3-5 megapixel, 3 räcker till utskrift i A4 format. Jag kommer inte byta ut min kompaktkamera på länge i alla fall, jag har även en digital systemkamera, men som kompakt räcker min lilla Olmypus långt.
Michael