Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på font där målgruppen är barn

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-03 12:01

Hej. Har fått i uppdrag att göra en annons som ska publiceras i diverse barn- och ungdomstidningar.
Så jag söker ett typsnitt, både rubrik och bröd, som ser barnsliga ut eller på något sätt skulle funka till den målgruppen. Designen på annonsen i övrigt kan man sammanfatta som söt, färgstark och med gulliga illustrationer av djur.

Jag har det perfekta för dig - det finns en fri samling barnfonter som jag har använt många gånger. Många av dem är riktigt bra! Dock, inte alla typsnitten har åäö - men det kan man ju mecka till.

http://www.momscorner4kids.com/fonts/

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-03 20:18

Oj, superbra. Tack ninjamac

Det typnitt som Disney ofta använder (eller varianter) heter Lithos Black, det är en av mina favoriter också.

OT: VIll bara påminna om att det är olagligt att rikta sig till barn under 12 år. Dessutom oetiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 08:29
Ursprungligen av Stefan Swales:

OT: VIll bara påminna om att det är olagligt att rikta sig till barn under 12 år. Dessutom oetiskt.

I Sverige är det det.

det är väl oetiskt överallt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-22 08:03

Det beror väl på vad annonsen innehåller, jag har gjort ett par informationsannonser för rädda barnen och BRIS, dom publicerades i tidningar riktade till barn under 12. Jag kan i vis mån hålla med o att det oetiskt att kränga grejer till barn, men är det ok i TV då eftersom Viasat när dom sänder från London kan göra lite som dom vill ...

Jag skulle aldrig göra annonser för barn som innhåller säljbudskap ...

En fråga till er kan då vara, ur ska man resonera om man har en kud som säljer barnleksaker? - ska man inte göra attraktiva förpackningar heller?

Jag kan tycka att det är ett komplicerat ämne, eftersom mycket av den vuxen-kommunikation i dag är egentligen riktad till barn.

/Tangen

1
Bevaka tråden