Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa en MacBook trots alla problem?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte en precis likadan för 3 veckor sedan. 2 gig intern 120 hårddiskt. Inte ett fel på den alls. Som jag har märkt. Fläkten kan väl ha en litet tjutande ljudmärkte jag i går. Men oftast inte. Hört bara när det är totalt KNÄPPTYST. Helt felfri och underbar. Det enda jobbiga är att det ska vara så svårt att streama windows media material. Och inget vettigt msn program finns det enligt mig. Men men. Inte värre än så

  • Medlem
  • 2007-01-24 14:13

Annan: Tack så mycket för tipset! skönt o kunna spara lite pengar.
men hur blir d med garantin då? villka hårdiskar är d som passar? vill inte ha nån Hdcrash som jag hört att vissa fått.
Beställer den innan dom stänger ikväll! (med 80gb hd isåfall)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 16:46
Ursprungligen av Zinko:

Annan: Tack så mycket för tipset! skönt o kunna spara lite pengar.
men hur blir d med garantin då? villka hårdiskar är d som passar? vill inte ha nån Hdcrash som jag hört att vissa fått.
Beställer den innan dom stänger ikväll! (med 80gb hd isåfall)

2,5" SATA hårddiskar passar. Skulle du få något problem med datorn är det ju bara att stoppa tillbaka den gamla hårddisken igen. Apple lämnar bara 1 år garanti på sina datorer, men om du köper en hårddisk från t.ex. Seagate så får du 5 år garanti på den. Så skulle hårddisken krascha är det ju bara att skicka in den (inom 5 år).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 15:06

Med tanke på hur enormt många datorer Apple säljer tycker jag att de har varit ganska felfria. Man bör ha i åtanke att det är endast några få personer som har haft problem med sina datorer, men att de skriver en hel del på forum osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-24 17:08

Jag har 6 vänner som köpt macbooks. Dom fungerar. Ang diskar, är jag intresserad av att stoppa i en 160gb:are, men jag vet bara inte vilken..

Köpte en svart MB till en nyanställd som tvingades att bli switcher eftersom vi bara har Mac. Han börjar komma med allt positivare kommentarer om Mac. Så datorn fungerar utmärkt annars hade jag fått höra det dagligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 18:05

Ni måste då ha en väldig tur, för jag har ännu inte fått en fullt fungerande MacBook.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-24 18:37
Ursprungligen av annan:

Ni måste då ha en väldig tur, för jag har ännu inte fått en fullt fungerande MacBook.

Inte jag heller
Men jag kan inte bestämma mig om jag ska skicka tillbaka denna eller inte.. Den flimrar inte dömycket och det märks nästan bara när man har själva skrivbordet uppe.. Jag vill ju ha en macbook med osx, och om jag lämnar tillbaka denna får jag pengarna tillbaka och då vet jag inte vad jag ska köpa.. Kanske kan vänta ett tag och köpa en Macbook igen när de fått lite bättre kvalle? Får dock sitta på en gammal sunkig bärbar i väntan isåfall..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-24 18:49

Köpte två macbook i augusti. Båda fungerar klockrent. Har varit macägare sedan -92 och har aldrig haft några problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 18:57

Är väl så enkelt som att vissa inte är känsliga för missljud.

Vi har just fått hem en Macbook, mellanmodellen, och det är en förnämlig liten maskin. En ball grej är att det är nog den första mac jag mött som inte levereras svältfödd på RAM. Den kommer default med 1 gig RAM och det är helt ok.
Men grundregeln är forftarande densamma. Köp aldrig första genereationen av prylar från Apple om du behöver kunna lita på grejerna.

/David

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 20:06
Ursprungligen av David Slättne:

Vi har just fått hem en Macbook, mellanmodellen, och det är en förnämlig liten maskin. En ball grej är att det är nog den första mac jag mött som inte levereras svältfödd på RAM. Den kommer default med 1 gig RAM och det är helt ok.
Men grundregeln är forftarande densamma. Köp aldrig första genereationen av prylar från Apple om du behöver kunna lita på grejerna.

/David

Men MacBooken är ju inne i sin andra generation, och jag kan fortfarande inte lita på den uppenbarligen.

Jag köpte en vit MacBook i oktober, surt nog bara några veckor innan Core2Duo kom. Den har fungerat bra. Visst, den har fastnat några gånger på ett sätt som bara har gått att lösa med den stora knappen, men det är inget som oroar eller stör mig. Jag är nöjd. Jag har inga pixlar som är döda och jag hör inga överljud, trots att jag brukar vara känslig mot sådant.

Köp, köp, köp! Har haft min c2d sen i november, har aldrig kommit i närheten av en sån kompetent och stabil burk, trots det faktum att jag levt i mer en ett kvarts sekel!

Stabil, snabb, stilren sammanfattar saken simpelt!

Min MacBook (Vit C2D 2gb 120gb HD) är den bästa dator jag haft. Den imponerar till och med på de flesta av mina kollegor (vi utvecklar främst Windowsprogram).

  • Medlem
  • 2007-01-25 23:49

Kul o höra mkt positivt! har beställt min nu hoppas man blir nöjd
nån som vet när dom säljs med quad core?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-26 12:17
Ursprungligen av Zinko:

Kul o höra mkt positivt! har beställt min nu hoppas man blir nöjd
nån som vet när dom säljs med quad core?

Macbooken är en otroligt kompetent laptop som har det mesta man kan önska sig.
Ärligt talat vet jag ingen annan laptop som man får
* Core 2 duo 2Ghz (4 MB Cache)
* 2 GB RAM
* 13,3" = hyffsat liten skärm
* Webcamera
* Fjärrkontroll
* Blåtand
* 802.11n draften (kommer snart att gå att låsa upp)
* Stilren och snygg design

för 13256:- med studentrabatt.. Det måste helt enkelt vara ett otroligt bra pris. Tyvärr brister kvaliteten här och var.. Men jag ska banne mig ha en Macbook igen om ett tag

  • Medlem
  • 2007-01-26 16:49

13256:- exsagt blev d med en skrivare från hp
d enda jag skulle villja ha är ett bättre grafikkort men hoppas denna duger

  • Medlem
  • 2007-02-04 02:30

bestälde datorn den 25 januari o den ska tydligen komma den 14-15 feruari! är inte d lite väl långt tid? ;/

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-04 18:51

Jag Switchade i Oktober. Har tyvärr haft lite strul med min MacBook men det är sånt man får ta - med tanke på de volymer Apple säljer så är det bara en droppe i havet! Efter att ha jobbat och vant sig vid OS X - finns det bara ingen återvändo!

Som exempel kan jag ta min Nokia 6280. Vi var tre stycken som köpte samma modell. Min var den enda som strulade - trots 5 nya telefoner kunde jag inte få någon fungerande modell - men mina polare har sina än idag - fullt funktionsdugliga!!! Så visst kan man ha lite otur - speciellt med tanke på dagens hi-tech lösningar som finns tillgängligt bara någon "månad" efter att grejerna uppfunnits.

Ska man ha 100% funktion så gäller industristandard - formsprutningsmaskinerna vi köper in för 10 miljoner styck är utrustade med PIII 800MHz - men då funkar det alltid!
Ska man felsöka så gäller uppringt modem genom kabel - inget trådlöst för några mille här inte...

  • Medlem
  • 2007-03-02 19:25
Ursprungligen av leszek:

Jag Switchade i Oktober. Har tyvärr haft lite strul med min MacBook men det är sånt man får ta - med tanke på de volymer Apple säljer så är det bara en droppe i havet! ..

kan inte hålla med där! har nu fått min andra macbook med flimmer! o tjejen på apple sa att det är ett mkt vanligt fel. (vissa märker detta vissa inte) tycker det är otroligt störande....

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-03-05 09:03

Jag har haft min MacBook sedan i oktober (min vana trogen lyckas jag alltid köpa dator precis innan de uppgraderar) och jag har inte haft några som helst problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 11:53

Vill du ha en så köp en. Annars skit i det. Jäkligt trött på sådana här trådar, det är så här man skapar problem som inte är större än andra.

Ursprungligen av fredHo:

Vill du ha en så köp en. Annars skit i det. Jäkligt trött på sådana här trådar, det är så här man skapar problem som inte är större än andra.

Är du trött på trådarna så låt bli att läsa dom. Just sådana här trådar har sparat massor med pengar åt mig. Frånvaron av sådana här trådar tvingat mig till dyrköpta chansningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 12:09

Dom har ingen relevans om man inte vet hur många som är nöjda. Alltid de som gnäller som hörs mest.

Ursprungligen av fredHo:

Dom har ingen relevans om man inte vet hur många som är nöjda.

Jo

Ursprungligen av fredHo:

Alltid de som gnäller som hörs mest.

Nej.

För att inte förstöra den här tråden för Widde föreslår jag att vi slutar diskutera den här sortens trådar i den här tråden. Vill du diskutera det vidare kan du öppna en ny tråd i Feedback.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-03-05 18:26
Ursprungligen av David Slättne:

JoNej.

För att inte förstöra den här tråden för Widde föreslår jag att vi slutar diskutera den här sortens trådar i den här tråden. Vill du diskutera det vidare kan du öppna en ny tråd i Feedback.

Hmm nu tror jag du är ute och cyklar lite ..
Jag har inte startat den här tråden
Jag har bara ventilerat mina åsikter i den.

Ursprungligen av widde:

Hmm nu tror jag du är ute och cyklar lite ..
Jag har inte startat den här tråden
Jag har bara ventilerat mina åsikter i den.

Ja! cyklar var bara förnamnet! Zinko skulle det ju vara.

Jag och tjejen har en varsin macbook. De spinner på så snällt så

  • Medlem
  • 2007-03-06 23:16

fint att folk har en fungerande macobook!
själv har jag inte fått en sådan än.. har lämmnat tillbaka den återigen och fått tillbaka mina pengar och är mycket glad för det! annars så vart jag rätt nöjd med Os X samtidigt som jag var mycket besviket på macbooken, knappast min drömdator längre...

Bevaka tråden