Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Interpolera bilder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 16:56

Hej,

Är det någon som kan rekommendera ett bra program (eller smidigt arbetsflöde i photoshop) för att interpolera – eller uppsampla – bilder.

Ex. då en bild för katalog/annonsproduktion plötsligt skall användas till poster eller vepa etc också.

Att bara skrämma upp bilden i Photoshop's "Bildstorlek..." är ju som bekant inte att rekommendera. Jag är ju fullt medveten att bildkvaliteten försämras, men det finns ju grader på det också.

Mkt tacksam för tips.

Jag har gjort det vid ett par tillfällen med Photoshop. Genom att ta det gradvis, i extremfallet bara 10% i stöten. Mellan varje steg så ser man efter om bilden mår bra av skärpefilter eller oskärpa eller inte alls. Man kan inte trolla fram detaljer med något program, men på det här viset undviker man stora enfärgade block och resultatet kan bli så bra att det duger. Olika orginal fungerar olika smidigt. Men En poster? Det är ju inte säkert att den ska ha samma upplösnigsproportion eller skärpa som i en tidskrift. Det ska man också tänka på tycker jag.

MR

Man kan göra det med Image Size i Photoshop, men helst som föregående inlägg sa, i ett par tre steg. Använd också Bicubic Smoother och sen smart sharpen. Men det går som sag tinte att åstadkomma underverk.

Min erfarenhet är att man kan stressa upp bilderna ganska rejält med PS. Annars finns plugins som Genuine Fractals. Har dock aldrig testat programmet.

1
Bevaka tråden