Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mdimport slukar cpu

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad exakt är mdimport för process? Och varför tar den 75% av min cpu så fort jag startar datorn. MBP c2d 2.33ghz. 2gig ram.

Tack på förhand.

mdimport är ett litet program som ansvarar för att skapa metadata och index som Spotlight kan använda för att göra sina sökningar. Så med jämna mellanrum kan mdimport ta en hel del processorkraft, det har jag också märkt. När allt fungerar som det ska slutar programet upp efter en stund och ger dig dina komputroner tillbaka.

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-06 08:46

Om du har krångel med 'mdimport' så att processen går hela tiden kan du ha problem med strukturen i '/.Spotlight-V100'. Du kan slänga hela mappen och starta om. Då bygger 'mdimport' upp en ny struktur. Detta tar olika lång tid beroende på hur mycket data du har. Jag har gjort det på någon dator med lyckat resultat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-06 21:11

Du kan även göra det lite snällare med program från Apple; "sudo mdutil". Med detta lilla program kan du ta bort ett index från en enhet, och skapa om det. På så sätt löses många problem. Vidare så köres mdimport med längre prioritet än andra processer, så den borde inte skada om du gör nått vettigt!

1
Bevaka tråden