Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjena, jag behöver tips (koda ljudspår till AC3 eller dts)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis gjort klart allt postarbete på en kortfilm, och har nu mixat den i 5.1 (24bit, 48kHz)

Hur gör jag bästa för att koda de 6 spåren till AC3 (Dolby) eller dts??
Jag tror att man kan köpa tilläggsprogram osv till pro tools och cubase, men det borde väl finnas billigare sätt. Typ nån fristående konverterare?? Nån som vet?

Tack på förhand

Senast redigerat 2007-02-16 10:57
  • Oregistrerad
  • 2007-02-18 11:03

eftersom både Dolby Labs och DTS tar licenspengar för sina algorithms så tror jag det blir svårt att hitta en encoder som är freeware etc. Lättast är nog att gå till nån studio som redan har hardware encoders och få be att låna dom en stund.

Det är olika också hur man mixar ljudet då DTS och DD komprimerar olika, vilket kan förändra din ljudbild (om du lagt ner massa tid på det

• Medlem
  • 2007-03-05 13:37

Jag har tillgång till en fristående AC3-kodare som används för DVD-produktion. Om du slänger upp spåren på en FTP el. liknande kanske jag kan koda det åt dig, om du är snäll.

Intresserad?

Tack ,men jag har löst det genom att använda ett program som ingick i Final Cut Studio, Compressor. Mycket enkelt att koda till Dolby Digital 5.1

• Medlem
  • 2007-03-05 13:44

Jaha, jag trodde du gjort ljudet i t.ex. ProTools eller något, och sedan ville koda 5 ljudspår. Men då så. Hoppas allt gått bra! Länk till filmen sen!?

/swek

Jo, jag hade gjort mixningen i Pro tools, men sen när jag skall lägga ihop ljud och bild villa jag att mitt 5.1 ljud skulle komma med på DVD:n. Och då var jag tvungen att koda om 24bit/48kHz till AC3 (DD), vilket inte går i alla program. Men nu är problemet löst. Det kommer antagligen inte nån länk till filmen, de som klippt ihop den har gjort den till världens sämsta film. Vilket är synd då ljudet blev bra...men så är det...

• Medlem
  • 2007-03-06 08:27
Ursprungligen av calaverasyndikatet:

Det kommer antagligen inte nån länk till filmen, de som klippt ihop den har gjort den till världens sämsta film. Vilket är synd då ljudet blev bra...men så är det...

Hahaha, ojojoj, ibland blir man riktigt besviken på resultatet, men det är bara att kämpa vidare. Du kanske skulle klippa om den själv? Sound Directors Cut.

1
Bevaka tråden