Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det kanske bättre med Mac ändå?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-03-08 15:03

Efter att ha läst i senaste SOS (Sound on Sound) tidningen jag köpte i Glasgow för ett par veckor sedan har jag börjat fundera. Kan det inte vara så att det faktiskt ÄR bättre med Mac för ljudproduktion? Jag har till exempel läst om Network MIDI, och Aggregate-funktionen i AMS (Audio Midi Settings) panelen i OS X, och funktionerna och möjligheterna verkar stooora stora jämfört med vad iaf. jag har vetskap om i Windows.

En något äldre artikel som bland mycket annat täcker det jag nämnt här ovan, som fört mig längre in på dessa tankar. Den är för lång för att saxa, så jag länkar: http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/tiger.htm

Nå? ÄR det inte bättre med Mac ändå? O:-)

• Medlem
  • 2007-03-08 17:23

(Äh, nu smörar du bara)

Tre ord: Ja!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 18:48

Nej, skulle aldrig för mitt liv köpa en Mac om jag inte har fått sjukt mycket pengar, frågan är om jag ens skulle göra det då. En PC är så sjukt mycket prisvärdare om man gillar att pilla med hårdvaran.

Ursprungligen av Helix:

En PC är så sjukt mycket prisvärdare om man gillar att pilla med hårdvaran.

Det stämmer iofs om man inte bryr sig om hur datorn ser ut eller vilket operativssytem den kör heller, men annars så är det inte särskilt mycket skillnad i prisvärdhet. (tycker jag då)

det är väl allmänt känt att mac'en lämpar sig väl till musik?

Midi funkar riktigt smidigt på Mac. Någon liknande upplevelse har jag inte haft när jag har grejat med kompisars hembyggda "prisvärda" burkar. Jag har aldrig haft problem med latency på en Mac heller.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-09 07:21

ZZZzzzzzzZZzzzz ZZzZzz ZZzzzZzZzZZZzzzzZZzzz ZzZzzzzZ...

Bara en tanke.
Ingen av oss moderatorer kommer se mellan fingrarna om ett s.k. datorkrig startar.

Ge killen det han vill ha.
Råd om ljudproduktion på Mac.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-09 12:22
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Bara en tanke.
Ingen av oss moderatorer kommer se mellan fingrarna om ett s.k. datorkrig startar.

Ge killen det han vill ha.
Råd om ljudproduktion på Mac.

Ok, om det nu var det han ville ha. Vad det gäller ljudproduktion är Mac en alldeles utmärkt plattform, vilket gäller PC också.

Sammanfattat: Datorer är inte alls dumt att använda i ljudproduktionssammanhang.

En stor fördel som inte Windows kan matcha är support. Har du trassel med till exempel ProTools är det lättare att få hjälp eftersom hårdvaran är lättare att identifiera. Uppsjön av komponenter som funkar under Windows kan också vara ett problem.

På det stora hela så är ändå valet av program för musik viktigare än plattformen, tycker jag.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

På det stora hela så är ändå valet av program för musik viktigare än plattformen, tycker jag.

Och eftersom logic är mac-only...

• Medlem
  • 2007-03-09 19:17

Svaret på frågan är JA.
Alla professionella studios har inte fel.
Där köper man inte något för att vara tuff,
utan för att det ska funka.
Valfri Mac (helst pro) och ett Digi 002 så är man hemma.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-10 02:20

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4843

"SC: Vi har pratat med folk som känner till Frost ACM bra samt återförsäljare. Vissa av dem påstår att Frost ACM säljer musikdatorer till några riktigt kända artister. Kan du nämna några av dem eller är det konfidentiellt?

– Både välkända artister och institutioner använder våra maskiner, och det är vi naturligtvis väldigt glada och stolta över. Det skulle dock ta mycket plats att nämna alla, men vi har allt från Vikingarna och Backyard Babies till Eric Prydz bland våra användare.

Bland institutioner som kör Frost hittar vi bland annat Dramaten, Kungliga Operan, Sveriges Radio samt många musikskolor och utbildingar runt om i Skandinavien.

SC: Vad skiljer Frost ACM-datorer från andra musikdatorer från exempelvis Apple och Racktone Halle?

– Apple är ju inga renodlade musikdatorer, även om många musiker kör apple. Att de flesta som gör musik använder Apple stämmer dock inte längre, pc är överlägset mest använt och mycket musikprogram och hårdvara släpps idag först till pc. Dessutuom kör de ju ett annat operativsystem än vi, och även om vi idag kör samma Intel-processorer är det ju fortfarande en helt annan plattform. Vi har en bra relation med Apple och ser oss som pc-alternativet inom musik, istället för att konkurrera med dem. De som vill köra Apple kör Apple, och de som vill köra pc kör Frost hoppas vi."
-----

Och Frost är inte ensamma. PC är inte ett dugg ovanligt vare sig bland proffesionella ljudproducenter eller övriga.

Den här tråden är inget annat än det vanliga gamla "- Volvo är bättre än Saab! - Nähä, det är de inte!"-kriget. Olika aktörer föredrar olika plattformer.

Egentligen borde jag skita i det här, men jag retar mig rätt ordentligt på attityden. På 99musik brukar man slippa den och jag hoppas att det fortsätter så och att inte belackarna av sammanslagningen med 99mac får rätt.

Frost talar ju väldigt mycket "i egen sak" dock. Han kan ju knappast säga - "Nä, PC fungerar inte som musikdator...".

Hur som helst - klart PC fungerar och att det finns proffs som kör det med. Har en kompis som bygger PC/musikdatorer. Vad han säger dock är att det är ganska svårt att få till ett felfritt system...utan "digitala klicks etc" för att drivrutiner inte fungerar eller krockar med varandra. Men den här killen livnär sig på detta - så nog finns det folk som arbetar med PC & musik.

"Swek" ställer heller ingen rak fråga - utan säger "kanske är mac bättre ändå". Ja - troligen säger vi andra. Min erfarenhet är i alla fall att Mac är utmärkt för musikproduktion. Som jag ser det finns det 3 steg:

1) Garageband - nybörjare
2) Reason el dylikt - semiproffs
3) Logic/ProTools - proffs

det finns dock inget som säger att man inte kan vara proffs el nybörjare oavsett vilket system man än kör. själv gillar jag reason för det är lagom till mina behov - det enda jag saknar där är AU-pluggar och hårddiskinspelning.

• Medlem
  • 2007-03-12 12:57

Okej. Ni fattade verkligen inte syftet med tråden. Visst, det fanns en "Mac är bättre"-ton i första inlägget, men det var varken en uppvigling till krig mellan mac/pc eller ett önskemål om råd. Det jag ville med den här tråden var att Ni:

1. FÖRST läsa den artikel ur Sound on Sound som jag länkade till.
2. Inta informationen som stod i artikeln ang. bland anat Aggregates och Network MIDI.
3. Reflektera över vilka alternativ till detta som finns i t.ex. WinXP
4. Skriva en kommentar i tråden.

Jag ville inte starta krig, utan snarare diskutera artikeln.

All the best.

/Henrik

Senast redigerat 2007-03-12 13:20
  • Medlem
  • 2007-03-13 20:37

Det verkar som om jag var den enda som såg fördelen med Apples Audio Units, Aggregates o Network MIDI. Kanske var det för mycket läsning för att någon skulle orka ta sig igenom och ha en åsikt. Eller så kanske alla helt enkelt håller med. Apple HAR stora fördelar i vissa avseenden där Windows inte ens har någonting att sätta emot. Det finns alltså intet konkurrens för Apple på dessa områden, vilket ju bör tala för sig självt när man väljer om man ska ha en Mac eller annan PC till ljudproduktion. Man får såklart fundera över om man kommer att använda funktionerna. Men det kanske någon från Windows-anhängarsidan vill poängtera?

Vi kan väl stänga tråden, eller kanske flytta den till /musik-delen av 99.se?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-13 23:43

Eller så är det just inte "Windowsanhängare" man vill vara, utan poängtera att det knappast är plattform som är det avgörande vid musikproduktion.

Om frågan handlar om funktioner gällande midi (vilket det ju då gjorde) så hade kanske de missförstånden undvikits om man skrivit det i trådrubriken. För mig är det knappast några problem med midin via Windows, men folk jobbar ju på olika sätt.

Musikproduktion är enormt mycket större än det område trådskaparen hänvisar till.

Flytta tråden till musikerforumet verkar onödigt eftersom den väcker ringa intresse där. Av relativt förklarliga skäl och jag borde hållt mig borta från den också. Just "aggregatefunktionen" kan jag ingenting om och bryr mig egentligen inte heller.

Det handlar väl mer om att Mac OS X ur boxen har funktionalitet för en musiker som inte Windows har ur boxen. När man sedan sätter upp sin station är det ju en annan sak.

• Medlem
  • Östhammar
  • 2007-03-14 09:59

Om man nu inte vill lägga stora pengar på en "ny" dator, så tycker jag att en MAC ger mera musik dator för pengarna. Har haft PC till musik i många år och tyckt att det varit latency problem med extern MIDI. Har provat olika program, olika datorer osv... men inte haft 100% tight MIDI med PC.

Provade en MAC G4 av en slump, och tycker :
1. den är lätt att använda
2. Mina latency problem är borta
3. Den är problemfri, visst har den hängt sig någon gång, men den känns endå problemfriare.
4. Inga "knepiga" inställningar vid instaltion (det bara fungerar direkt)

OBS att detta bara är min egen lilla reflektion i ämnet, PC är bra !! , MAC är bra !!

• Medlem
  • 2007-03-14 19:07

I rest my case.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-15 07:54
Ursprungligen av swek:

I rest my case.

Eh...

Tolkar jag dig fel om jag drar slutsatsen att den artikel som trådskaparen hänvisar till enligt dig pekar på en punkt som skulle vara avgörande ifall Mac är bättre än PC som dator för "LJUDPRODUKTION"?

Ursprungligen av Skilling:

Eh...

Tolkar jag dig fel om jag drar slutsatsen att den artikel som trådskaparen hänvisar till enligt dig pekar på en punkt som skulle vara avgörande ifall Mac är bättre än PC som dator för "LJUDPRODUKTION"?

99:ans shit stirrer award måste ju iaf gå till dig!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-15 09:20
Ursprungligen av Dumb Dan:

99:ans shit stirrer award måste ju iaf gå till dig!

Wohooo!

• Medlem
  • 2007-03-15 08:43
Ursprungligen av Skilling:

Eh...

Japp, det gör du! Och... jag och trådskaparen är samma person.

Jag drog ingen slutsats att det är en avgörande punkt, jag framförde en frågeställning för att skapa diskussion i forumet (det är ju det forumet är till för)

Att det sedan kanske inte finns något intresse från andra att läsa artikeln och kommentera är ju faktiskt inte mitt fel. Men jag tycker inte att mitt inledande inlägg på något sätt inte öppnade för diskussion. Det fanns vissa punkter som jag var intresserad av att diskutera, som jag ansåg kan vara till Macens fördel när det kommer till musikproduktion. Har man ett mer komplett paket med lösningar och verktyg i Mac datorn än i en Windows-PC, så ja, varför inte säga att den är bättre? DET var vad jag menade.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-15 09:25
Ursprungligen av swek:

Japp, det gör du! Och... jag och trådskaparen är samma person.

Jag drog ingen slutsats att det är en avgörande punkt, jag framförde en frågeställning för att skapa diskussion i forumet (det är ju det forumet är till för)

Att det sedan kanske inte finns något intresse från andra att läsa artikeln och kommentera är ju faktiskt inte mitt fel. Men jag tycker inte att mitt inledande inlägg på något sätt inte öppnade för diskussion. Det fanns vissa punkter som jag var intresserad av att diskutera, som jag ansåg kan vara till Macens fördel när det kommer till musikproduktion. Har man ett mer komplett paket med lösningar och verktyg i Mac datorn än i en Windows-PC, så ja, varför inte säga att den är bättre? DET var vad jag menade.

Ja, ok då. Men om man ska ska avgöra om Macen är bättre för hela området musikproduktion så blir det en enormt komplex debatt och många områden som ska tas upp.

Och mitt svar skulle nog bli nej i så fall. Samma om någon påstått att PC är bättre, men det har väl framgått?

Helt allvarlig och utan uppsåt att vara dryg: Jag tror att det hade blivit en bättre diskussion om trådrubriken handlat om de midifunktioner du tog upp och inte hela operativsystemet.

Framför allt mer saklig.

• Medlem
  • 2007-03-15 12:29

Suck... Jag blir lite trött på att Du hänger upp dig på att RUBRIKEN inte är saklig. Visst, det kanske inte var den mest genomtänkta rubriken jag skrivit, men man _kan_ kanske läsa mellan raderna, även om en rubrik egentligen inte ska kräva det.

Ska jag ändra rubriken, eller kan vi helt enkelt prata om det som ÄR saken? Nämligen funktionerna som diskuteras i artikeln.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-03-15 13:54

Jaja, nu släpper vi det. Bara det att om rubriken frågar en sak så svarar man ju gärna på det. Å andra sidan kunde jag svarat sakligare på själva inlägget.

Missförstånd utredda och kärlek o försoning och frid, broder.

• Medlem
  • 2007-03-15 15:13

Gött mos.

Aggregate:
Jag har skummat artikeln och inser att jag ju läst om denna funktion tidigare men aldrig testat den på min Mac. Jag har bara ett externt ljudkort så det skulle vara för att slå ihop detta med Macens inbyggda jag skulle kunna använda det. Ser f.n. ingen större poäng med det. Jag har ingångar/utgångar så det räcker i alla fall.

Network midi:
Jag måste nog säga samma sak här. Ej testat. Här kan jag faktiskt se ett användningsområde i min arbetsmetodik, där jag och min kompis dator skulle kunna vara ihopkopplade via nätverkskabel istället för via två midiinterface när vi vill synka ihop via MTC eller Midiclock. Lite mer praktiskt, men inte direkt någon revolution.

Var vill jag komma?

Jo, för egen del tror jag inte just dessa två funktioner skulle fälla avgörandet att köpa Mac istället för PC. Jag köpte Mac av andra - för mig tyngre vägande - skäl, helt omedveten om att jag fick ovan nämnda funktioner på köpet.

När det gäller Audio Units så vet jag egentligen inte om det fungerar bättre än VST. Själv beslöt jag mig för att enbart använda Audio Untis som passerat Logics validering i alla mina program. Jag vill minimera tiden jag lägger på strul och då tyckte jag detta var en bekväm utgångspunkt. Det har inte varit helt strulfritt i alla fall, men de flesta Audio Units som valideras har fungerat mycket bra. Men det kanske finns liknande sätt att på PC säkerställa plugins kompabilitet. Jag vet inte...

Ursprungligen av torsig1967:

Aggregate: [...] Ser f.n. ingen större poäng med det. Jag har ingångar/utgångar så det räcker i alla fall.

Hehe, ja där ser man hur lite man vet.

En vecka senare kan jag tacka gudarna för denna funktion. Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att jag testat funktionen och den visade sig EXTREMT användbar i en situation då jag (med Soundflower) ville spela in ljud från ett datorprogram till Logic samtidigt som jag spelade live på en hårdvarusynt.

Tack Apple och tack swek för detta tips. Det är ju otroligt användbart!

Bevaka tråden