Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med att bränna DVD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har redigerat en film i Final Cut Express och sen gjort ett projekt i iDVD, så långt allt rätt men när jag vill bränna funkar inte den ikonen(eller vad jag ska kalla den knappen) och Toast it körs igång när jag lägger in en tom dvd. Har detta nåt att göra med att jag tydligen inte har en SuperDrive??? Om det är så. Finns det nån som vet vart jag kan ladda hem en eller är det ingen mjukvara????? Märks det att jag inte ägt mac så länge....
Är ytterst tacksam för hjälp å kommer att bli så här glad när jag fått projektet brännt:D

Senast redigerat 2007-03-10 14:30

Vet du om du kan överhuvudtaget bränna DVD med din dator? En superdrive är en CD/DVD brännare/läsare i en. Sedan behöver du beskriva mer och tydligare. Vad menar du "funkar inte den ikonen"? Menar du brännarknappen i iDVD? Vad händer sedan när du tryckt den? Ingenting eller får du något meddelande?

Gå till Äpple>Om den här datorn... tryck på knapper "Mer info". Sedan kan du leta dig fram till brännmöjligheter under "hårdvara" och se om du kan bränna DVD. Framför DVD bör det stå "-R, -RW och/eller +R, +RW". Hittar du ingen sån information så går det förmodligen inte att bränna.

Om det visar sig att du inte kan bränna på din dator spara ditt iDVDprojekt som skivavbild och hitta en annan mac att bränna på. Gå in på fil>"spara som skivavbild".

Om du kan bränna DVD med din dator (men iDVD vill inte), prova att göra en skivavbild och sedan med programmet "Skivverktyg" bränna avbilden på en DVD. Ett allmänt tips är att alltid först göra en skivavbild på ditt projekt. Du kan sen kontrollera resultatet genom att öppna skivavbilden och så slipper slösa blanka DVD skivor om något går fel (vilket tyvärr inte är så ovanligt).

Att Toast startas när du stoppar in en tom skiva beror på att det är vad som är inställt i systeminställningarna. Lätt att ändra.

Ikonen i dockan? Den är bara ett alias för programmet, och kan alltså vara inaktuell. Gå till programmmappen och starta iDVD direkt därifrån.

Man kan bränna till en skivavbild även om man inte har superdrive inbyggd i datorn. iDVD skall alltså gå att starta oavsett om man har DVD-brännare eller ej.

TUSEN TACK för all hjälp!!!!

1
Bevaka tråden