- Insane
- Medlem ●
- Gävle
Avid är den som jag vet har Video redigerings program både för Mac och Win, hur bra det går att flytta materialet mellan plattformarna vet jag inte men du kan ju pröva själv! Låt oss veta resultatet, här är deras gratis program för DV material Avid Free DV.
Snacka om att be om problem. Låt mig ge dig en rekommendation. Håll dig till en apparat. Eller åtmindstånde en typ av apparat.
Ska testa detta Kentor när jag fått min MacBook Pro, inte beställt den än vill veta info först
Daniel Eriksson: Jag vill köra pc och mac och inte hålla mig till en apparat som du skriver och rekommenderar. Jag förstår inte riktigt varför du skrev svar i denna tråd, då du inte hjälper mig något med ditt "svar". Hade jag behöver rekommendationer så hade jag frågat om det men nu frågade jag efter ett program.
Daniel Eriksson: Jag vill köra pc och mac och inte hålla mig till en apparat som du skriver och rekommenderar. Jag förstår inte riktigt varför du skrev svar i denna tråd, då du inte hjälper mig något med ditt "svar". Hade jag behöver rekommendationer så hade jag frågat om det men nu frågade jag efter ett program.
Om jag försöker tolka Daniels inlägg tror jag han menar att du ber om problem i bemärkelsen att videoprojekt ofta är rätt håriga saker, inte minst vad gäller utrymme, filsystem, filformat och så vidare. Därför håller jag med Daniel om att det nog är en bättre idé (givet att det nu inte finns någon klockren kandidat för detta som klarar kraven, kanske Avid) att göra en produktion på en plattform. Sedan finns det ju inget som säger att du inte kan göra en annan produktion på den andra plattformen.
Låt dig inte stötas i kanten så lätt
Om jag försöker tolka Daniels inlägg tror jag han menar att du ber om problem i bemärkelsen att videoprojekt ofta är rätt håriga saker, inte minst vad gäller utrymme, filsystem, filformat och så vidare. Därför håller jag med Daniel om att det nog är en bättre idé (givet att det nu inte finns någon klockren kandidat för detta som klarar kraven, kanske Avid) att göra en produktion på en plattform. Sedan finns det ju inget som säger att du inte kan göra en annan produktion på den andra plattformen.
Låt dig inte stötas i kanten så lätt
Grejen är jag ställde en fråga och jag vill ha svar på den och inte rekommendationer För den rekommendationen visste jag redan men jag var tvungen att fråga om det finns något program som kan köras på både mac och pc.
Jag förstår Daniels inlägg men som sagt jag ställde en fråga och ville ha ett svar så enkelt är det
Grejen är jag ställde en fråga och jag vill ha svar på den och inte rekommendationer För den rekommendationen visste jag redan men jag var tvungen att fråga om det finns något program som kan köras på både mac och pc.
Jag förstår Daniels inlägg men som sagt jag ställde en fråga och ville ha ett svar så enkelt är det
Bortskämd!
Detta tycker jag är idealet. Problemet är ju om man gärna vill arbeta med t.ex. Mac men vill samarbeta med en annan person som prompt vill köra PC. Om man då vill bolla projektet fram och tillbaka (över internet, kanske), så uppstår problemet som Insane pratade om.
Så länge som projektet kan representeras av filer i standard-format (MP3, JPG, HTML, MIDI-filer, DV-klipp, textfiler, C-källkod, etc) så kan man ju använda olika program på olika plattformar.
Fast man kan ju inte bortse ifrån att en programsvit som iLife (Garageband, iMovie, iDVD) kan göra en person väldigt produktiv på kort tid. (Det finns säkert liknande exempel på PC-sidan.) Att då bortse från dessa verktyg och bara använda de som fungerar på alla plattformar verkar ju problematiskt. Då utnyttjar man ju inte den plattform man valt till fullo.
Vad som är rätt beror nog på vad man vill åstadkomma...
Jag tror inte mina ögon. Är du på fullaste allvar? Vet du hur omöligt det är för mig att veta att du råkade vara välinformerad om problemen som kan uppså vid cross-platform editing och pre/post-produktion? Kom igen nu o landa på jorden. Jag försökte hjälpa en person som förmodligen inte visste att det var struligare än nödvändigt, för då skulle personen inte ge sig på detta projekt lättvindigt.
99mac bygger på en trådstruktur, men långt ifrån alla svar kommer enbart från den ursprungliga frågan. Nu vet de andra, som sökt fram denna tråd där i framtiden (hör ni Twilight Zone-musiken?) att det är inte att rekommendera att köra som du vill just nu. Det var en av anledningarna till att jag svarade. Den andra anledningen var förstås att jag trodde att det skulle hjälpa dig.
Jag tror inte mina ögon. Är du på fullaste allvar? Vet du hur omöligt det är för mig att veta att du råkade vara välinformerad om problemen som kan uppså vid cross-platform editing och pre/post-produktion? Kom igen nu o landa på jorden. Jag försökte hjälpa en person som förmodligen inte visste att det var struligare än nödvändigt, för då skulle personen inte ge sig på detta projekt lättvindigt.
99mac bygger på en trådstruktur, men långt ifrån alla svar kommer enbart från den ursprungliga frågan. Nu vet de andra, som sökt fram denna tråd där i framtiden (hör ni Twilight Zone-musiken?) att det är inte att rekommendera att köra som du vill just nu. Det var en av anledningarna till att jag svarade. Den andra anledningen var förstås att jag trodde att det skulle hjälpa dig.
Okej jag borde ha nämnt det, det var jag som hade brist i informationen. Ursäkta. Hoppas det är okej? Jag ska komma ihåg det till nästa gång, alla gör vi fel.
pesc: tack för det bra svaret. Jag får kolla upp lite olika program som gör DV-klipp standard så borde jag kunna öppna projektet i både pc och mac form.
Tack än en gång ni som svarat, fast jag hade glömt skrivit med att jag visste att det skulle bli krångligt.
Så nu är det klart för min del i denna diskussionen då jag fått svaren jag frågade efter
Jag får kolla upp lite olika program som gör DV-klipp standard så borde jag kunna öppna projektet i både pc och mac form.
Man kan importera DV-klipp till iMovie (som följer med på Mac) klippa runt samt exportera det man gjort som DV. Fast import/export tar ju låååång tiiiiid.
Välkommen hit förresten, vi är oftast snälla här!
Man kan importera DV-klipp till iMovie (som följer med på Mac) klippa runt samt exportera det man gjort som DV. Fast import/export tar ju låååång tiiiiid.
Välkommen hit förresten, vi är oftast snälla här!
Okej tack än en gång
Trevligt att man blir välkommen
Jag tror också på iMovie alternativet. Det "kluddrar" ner projektet mindre eftersom det är ett enklare program. I de flesta fall handlar det om enkla filer (fast stora) som du helt sonika skickar över efter att dom renderats. Men om sanningen ska fram så tror jag bestämt att FCP hanterar det nästan likadant. De färdigrenderade filerna behöver inga fler filer för att kunna importeras i andra program.
Problemet uppstår dock då att transitions inte kan göras om. De bakas in i filerna.
Jag tror också på iMovie alternativet. Det "kluddrar" ner projektet mindre eftersom det är ett enklare program. I de flesta fall handlar det om enkla filer (fast stora) som du helt sonika skickar över efter att dom renderats. Men om sanningen ska fram så tror jag bestämt att FCP hanterar det nästan likadant. De färdigrenderade filerna behöver inga fler filer för att kunna importeras i andra program.
Problemet uppstår dock då att transitions inte kan göras om. De bakas in i filerna.
Vad är FCP?
Det hela beror på vad du vill göra och varför du vill flytta mellan olika plattformar och/eller program. Helt klart är detta en fråga och ett "problem" många brottas med varje dag.
Det finns en rad standarder som fungerar mellan olika program och plattformar. Dessa inkluderar:
QuickTime för rörlig bild. Dock fungerar det inte på Linux / Unix annat än OSX.
TIFF / PSD / PNG / JPEG för stillbilder. Här finns dock också avvikelser beroende på plattform och mjukvara.
OMF för ljud kan även ses som en standard som bl.a. Final Cut och AViD kan exportera och Pro Tools, Logic eller Cubase (antar jag) kan importera för ljudläggning.
Olika format från olika mjukvaror kan också innehålla olika typer av information. Ovan är MEDIA filer och dessa är tämligen "låsta" till vad som är i dem (OMF är undantaget som innehåller flera spår ljud med transitions etc.). FCP löser export av projekt genom XML som gör det möjligt för andra program att faktiskt öppna ett projekt du gjort i Final Cut. Ex. är det guld värt om du ska flytta en grej in till After Effects, eller om du vill fortsätta klippa i AVID. I dessa två fall händer olika saker:
1. After Effects konverterar genom en extra plug kallad Automatic Duck till dess egna filformat. Dock kan allt media från FCP (QuickTime-filer) läsas rakt av. Detta fungerar på så väl Mac som PC.
2. AVID konverterar även XML-filen genom Automatic Duck (tredjepartsplug) till sitt egna filformat. Problemet här är att AVID inte kommer kunna läsa QT-filerna och således måste allt material synkas manuellt eller tas in från tape igen. Projektkonverteringen fungerar dock mellan Mac och PC.
Kör du AVID ska du i teorin kunna skicka projekt till/från Mac/PC och olika AVID-redigeringsversioner. Av erfarenhet kan jag meddela att här finns fortfarande problem, men oftast fungerar det bra. Andra saker att tänka på är att ex. Photoshop filer från en Mac som öppnas i en Windows maskin i After Effects tror jag kan få problem med Å, Ä och Ö. Samma sak gäller filer och namn. Windows är mycket mer kinkigt vad gäller filnman och filändelser.
Vet inte om det svara på din fråga som var lite luddigt ställd dock….Ofta blir det att man kör:
Maskin A / Program A1 -[rendering]-> Maskin A / Program A2 -[rendering]-> Maskin B / Program B1 -[rendering] -> Maskin A / Program A1
Men man vill generellt undvika ovan av en mängd oliak skäl.
Två till saker:
• Opensource alternativet som det skrivs om här tror jag fortfarande är riktigt usellt. Men testa om du tycker det ser intressant ut.
• Får passa på att göra lite smygreklam för Final Cut Pro User Group också som är inriktad på ovan frågor
OM man ska skapa musik så ska man ju använda garageband