Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung LCD-TV och DVI / HDMI

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man kollar på andra forum så verkar hur väl det fungerar att koppla ihop TV och dator bero lika mycket på vilken TV man har som på vilken dator man har. Vissa modeller av vissa märken har stöd för "PC" och då är det inga problem. En TV som saknar stöd för att koppla in PC måste man trixa med. Mitt tips är att kolla manualen (de flesta leverantörer har manualen på nätet) om modellen stöder PC innan man köper.

PC = dator - inte Mac vs Windows vs Llinux. I manualen till TVn står det oftast specat som PC och vilka upplösningar som rekommenderas/stöds.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-03-13 07:19

Mycket info om pixelmapping och en sammanställning av vilka TV apparater som klarar det och hur (HDMI eller VGA)

Jag har själv en Samsung R serie som jag kör dator via VGA på och det är så bra att jag inte sörjer att den inte funkar med DVI/HDMI.

Det VIKTIGASTE är att kunna pixelmappa, dvs om TV'ns upplösning är 1366x 768 ska datorn skicka det och inget annat för bästa bild.

där ser man. hade visst läst tråden innan, men glömt vad som fanns här. har köpt en billig samsung 26r7?B för att ha i sovrummet. upptäckte precis som ni att dvi-hdmi, som borde vara det bästa, inte fungerade så himla skoj.

men bra att veta sådant, det blir ingen samsung till vardagsrummet. w2000 och lgs ny y-serie pixelmappar i full HD, så det blir nog någon av dom.

ska testa att köra via VGA ifall det blir bättre, men då måste jag ju köpa ännu en ny kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-22 16:01

En fundering (som jag ännu inte fått svar på)... Hur är det med nya Apple TV ?!
Den skall ju göra det möjligt att länka bilder/filmer/musik och allt multimedialt
från ens dator till ens TV. Då många TV-skärmar nu är spärrade för digitala datorsignaler (som tex. Samsungs modeller), så kanske det fungerar med Apple TV (då den rimligen
borde skicka ut en mer 'TV-anpassad digital signal'). Samsung kan ju utan problem ta emot andra digitala signaler från tex. DVD-spelare och digitalboxar via HDMI-kontakten...

Bara en fundering.

Visst, 2.200:- för en anslutning kan ju tyckas mycket - men man får ju så mycket mer än bara anslutningen...och de när ju trådlös (vilket underlättar för mig då jag har mer än 12 m mellan mina tre skärmar).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-22 21:53

Om man tittar på apples info sida för just appletv och anslutning till en tv (http://www.apple.com/se/appletv/connect.html). Så är samsung med i den listan vilket med största sannorlikhet innebär att en appletv fungerar utan problem med en samsung tv för att visa innehåll från itunes på tv:n.
Sedan vad som är "bäst" av en appletv eller en mac mini det är ju en helt annan diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 17:43

Kan rapportera att Apple TV fungerar helt fantastiskt bra mot mina Samsung LCD-TVskärmar!!! Problemet är alltså löst.

Läs mer här:
http://www.99.se/apple-tv/214577-1-rapport-fran-installation-apple-tv.html#post1257633

Har skummat igenom tråden lite snabbt och inte läst allt ingående. För er som testar med olika upplösningar och dylikt så vill jag bara tipsa om att det är en omöjlighet att pixelmappa 1366 med vga. VGA klarar bara av upplösningar om är delbara med 8. Så för att "pixelmappa" en 1366 tv så måste man använda dvi/hdmi. Sedan kan det vara ett helt äventyr att få det att fungera. Bästa brukar vara att programmera om tv'n och lägga in en 1366-upplösning som datorn gillar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 15:43

Så bra att Samsung LE-32M61 kör med 1360x768 då då...

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-04-23 09:47

Nja, Vissa grafikkort klara pixelmapping via VGA även om det inte är en multipel med 8 se: http://pixelmapping.wikispaces.com/Guide+to+1366x768

Nu har jag förvisso inte en Samsung, och jag har inte heller några problem med pixelmappning och fel upplösningar, men eftersom denna tråd tycks ha blivit lite av en samlingspunkt för LCD och digitala signaler tar jag det här.

Jag har gjort en tråd tidigare om mitt problem, men fick inga svar. Jag har en Dell W2600, 26" LCD med 1280x768 och DVI och VGA. Jag har som sagt inga problem med upplösningar, däremot har jag enorma problem med tearing när jag använder DVI från min Mac mini till TVn. Bilden i sig blir klockren, enormt bra skärpa och allt. Men så fort man använder Front Row eller så fort det blir snabba panoreringar i en film så blir det "tears" i mitten av bilden. Använder jag VGA blir det inga sådana problem alls, men jag tycker mig kunna urskilja en viss oskärpa. Bilden blir inte på något sätt dålig, och jag kan köra VGA, men jag skulle gärna vilja veta varför det blir tearing med DVI och inte med VGA.

Här är min tidigare tråd:
http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/216091-problem-med-tearing-mac-mini-dell-w2600.html

Bevaka tråden