Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aaargh! (Oxygen 8 + OSX 10.4.9)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt en MacBook 2,0 GHz C2D med 2GB i RAM och är MYCKET nöjd.

På grund av tidsbrist har jag dock inte hunnit installera drivrutiner till mitt ljudkort och mitt Oxygen8-klaviatur förrän idag. Problemet är att datorjäveln inte hittar klaviaturhelvetet (har testat såväl nya som gamla drivrutiner).

Till saken hör att jag dumt nog installerade en systemuppdatering till OSX 10.4.9 innan jag började pyssla med klaviaturet, så jag kan inte avgöra om det är uppdateringens fel eller om problemet dykt upp i alla fall. Supporten på M-Audio var inte vidare hjälpsam och hänsvisade endast till att Oxygen8 funkar bra under 10.4.6.

Någon som har tips eller kan vara behjälplig på något sätt?

Starta om datorn. Hade precis funderingar över varför en extern dvd-brännare inte dök upp ens i Systeminformation. Startade om (vilket jag annars sällan gör) och vips! där dök den upp och funkar utan problem.

(Men visst är det fånigt att behöva starta om. Det är som den gamla liknelsen med bilar: "Om bilen går sönder skall alla passageerare gå ut stänga och öppna dörrarna och sedan sätta sig igen")

Jag satte hjärtat i halsgropen men det visade sig att mitt Oxygen8 rullar snyggt med 10.4.9

Jag använder MIDI_USB_OSX_3.2.2 drivrutin.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag satte hjärtat i halsgropen men det visade sig att mitt Oxygen8 rullar snyggt med 10.4.9

Jag använder MIDI_USB_OSX_3.2.2 drivrutin.

Har startat om (flera gånger) OCH började med att använda just den drivrutinen. Eftersom det tydligen funkar för dig börjar jag misstänka att det har med mitt klaviatur att göra. Det har betett sig egendomligt sista tiden.

Det slog mig även att du kanske hade klaviaturet installerat INNAN du gjorde uppdateringen. I mitt fall var det alltså tvärtom. Vet inte om det gör någon skillnad.

• Medlem
  • 2007-03-15 12:32

Prova 8:an på en annan dator, så märker du om klaviaturet är pajj. Prova med en annan kabel också. Ofta stirrar man sig blind på mjukvaror och drivrutiner. Iaf jag!

//Henrik

Varken klaviaturet eller kabeln som strular. Kollade precis på min gamla eMac.

Provade nu även att installera om OSX utan att inportera gammal användarinfo och utan att uppdatera något innan jag installerade drivrutinerna. Inte heller detta funkade.

Har du bytt till den andra USB-utgången?

Har testat båda USB-portar och tre olika kablar.

Problemet är nu löst. Tryck "MIDI/Select", därefter "Reset" och sedan "Enter" på Oxygen 8 så nollställer man alla midisignaler.

Irriterande att jag inte kom på det innan.

• Medlem
  • 2007-03-17 23:43

Ibland alltså... man blir ju trött. Det där är VÄLDIGT värdefull information för mig också, vi har nämligen två Oxygen8 på jobbet som jag ofta haft problem med, men nu vet jag ju hur jag löser signalproblemet. Tack!

Rättelse: Problemet var bara delvis löst

Nu hittar datorn klaviaturet, men den tar inte imot någon MIDI-signal.

He, he. Men om jag kopplar in mitt gamla tangentbord från min eMac och kopplar klaviaturet till det så funkar det.

1
Bevaka tråden