Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag Handelsbanken att fungera på internet?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken succé!

Fick det t o m att funka med BonEcho (inteloptimerad Firefox 2) samt BankID på första försöket. Nu ryker Netscape. SHB får väl fatta att det är FF 2 som är gällande version.

BankID grejat och testat på första försöket. Man känner sig nästan som en fullvärdig medborgare i samhället efter det här!

Tips:
Om ni inte gillar att behöva klicka på godkänn certifikat-rutan när ni loggar in så går det att aktivera i preferences att den väljer själv.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2007-01-03 23:05
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vilken succé!

Fick det t o m att funka med BonEcho (inteloptimerad Firefox 2) samt BankID på första försöket. Nu ryker Netscape. SHB får väl fatta att det är FF 2 som är gällande version.

BankID grejat och testat på första försöket. Man känner sig nästan som en fullvärdig medborgare i samhället efter det här!

Tips:
Om ni inte gillar att behöva klicka på godkänn certifikat-rutan när ni loggar in så går det att aktivera i preferences att den väljer själv.

varje gång jag loggar in vill firefox att jag väljer ett certifikat av två, det är det som ej är markerat som fungerar. jag försökte ta bort det andra i inställningar men det kom tillbaka, väljer jag att Firefox ska välja själv så fungerar det inte alls...hmmm

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 20:30

Jag har försökt att få Handelbankens internetbank att fungera flera gånger med hjälp av tipsen i den här tråden. Men det slutar bara med felkod 12227 eller 12225 när jag försöker logga in.

Jag kör med Firefox 1.5.0.6, har provat att avinstallera Firefox och installera om. Avinstallera Nexus Personal 3.6 och installera om. Provat att installera allt på en ny användare. Min certifikatfil (.p12) är ca 3.450kb stor och verkar ju innehålla rätt info?

Har även testat att köra CryptoLibInstall.html i Firefox och det står att certifikatet installerats osv. Men jag får ändå bara felkod -12225 på handelsbanken när jag fyllt i lösenordet.

Finns det några fler tips? Min mor blir galen och slutar använda macen om inte jag får det här att fungera snart.

Vad svarar SHBs support om felkoderna?

Bryr sig morsan om det är Netscape eller Firefox? Du kanske kan falla tillbaka på något som funkar tills vidare och fixa det där optimala längre fram?

"Bryr sig morsan om det är Netscape eller Firefox? "

Precis , varför är det så viktigt att det måste vara Firefox?
Det är ju bara bankärenden som ska utföras då är väl funktionen
det viktigaste!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 21:02

Nej, det har förstås ingen betydelse om det är Firefox eller Netscape. Men jag får samma fel oavsett webläsare. Testade att följa stegen på Handelsbankens supportsida för fel -12227 med Netscape 7.1 men jag får ändå samma fel.

Anledningen att jag provade Firefox är att det står under systemkrav hos Handelsbanken att Firefox 1.5.0.6 gäller tillsammans med OS X 10.4.x.

Jag får nog gräva fram hennes gamla PC igen. Det är 6:e gången hon hämtar nytt lösenord på banken nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 21:34

Nu funkar det med Firefox 1.5.0.6.

1. Jag avinstallerade Firefox 1.5.0.6.
2. Installerade Firefox 1.5.0.6 igen.
3. Tog bort alla Nexus-filer från ~/Library/Internet Plug-ins/
4. Avinstallerade Nexus 3.6 inne från programmet.
5. Installerade Nexus 3.6 igen.
6. La till certifikatet (Importera i Nexus).
7. Körde CryptoLibInstall.html med Firefox så att certifikatet las till.
8. Öppnade Firefox och loggade in.

Är det rätt att man ska få skriva in sitt lösenord femtielva gånger när man surfar runt på internetbanken? Jag får upp ett fönster om certifikatet så fort jag klickar på nåt och måste skriva in lösenordet igen.

Men det kanske ska va så? Har bara använt SEBs internetbank där man bara behöver verifiera med lösenord igen om man ska göra en överförning eller betalning eller liknande.

Ursprungligen av cal:

Nu funkar det med Firefox 1.5.0.6.

Är det rätt att man ska få skriva in sitt lösenord femtielva gånger när man surfar runt på internetbanken? Jag får upp ett fönster om certifikatet så fort jag klickar på nåt och måste skriva in lösenordet igen.

Den ska fråga en gång. Direkt man skrivit in lösenordet och klickat OK så kommer en fråga ang certifikat. Den frågan går att avaktivera enl ett tidigare inlägg jag skrev.

Sajten har relativt kort timeout-tid så är man borta en stund får man skriva in lösenordet på nytt.

Allt annat än detta beteende är fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 20:04
Ursprungligen av Anders Täpp:

Allt annat än detta beteende är fel.

Okej. Tack. Ska höra med supporten vad de säger. Den frågar efter lösenord för varje länk jag klickar på i internetbanken just nu.

  • Medlem
  • 2007-01-02 23:20

En liten fråga, var hittar man "Nexus 3.6"

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 11:20
Ursprungligen av garda:

En liten fråga, var hittar man "Nexus 3.6"

Orkar du inte läsa hela tråden, så orkar nog ingen vara din mamma!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-10 16:09

På en ny MacBook Pro går det att köra FF 2.0.0.1 och BonEcho 2.0.0.1 utan problem. Det är bara att importera sina cert (både SHB:s eget och BankID) med Nexus så fungerar banken och FK utan problem.

Min flickvän (som numera jobbar på Handelsbanken) ringde deras support häromkvällen och fick halvbra respons för sina Macfrågor. Enligt supporten kan man inte köra Firefox 2.0 så alla motsägande uppgifter är varmt välkomna!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-11 00:30

Då kan jag komplettera med att det fungerade redan på 2.0-tiden också för både FF och BE.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-16 11:14

Funkar finfint med Nexus Personal 3.6.0 och Firefox 2.0.0.1.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-09 12:10
  • Medlem
  • 2007-03-09 20:50

VARNING!
Jag kör BonEcho (Firefox 2.0.0.1 Inteloptimerad) med Nexus Personal 3.6.0. Efter ditt inlägg ovan installerade jag Nexus 4.5.3. Med denna nyare version lyckades jag INTE logga in på Handelsbanken, får upp rutan där jag väljer certifikat gång på gång... Har gått tillbaka till 3.6.0 och där funkar allt.
Här finns Nexus 3.6.0

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-12 12:27
Ursprungligen av asker:

VARNING!
Jag kör BonEcho (Firefox 2.0.0.1 Inteloptimerad) med Nexus Personal 3.6.0. Efter ditt inlägg ovan installerade jag Nexus 4.5.3. Med denna nyare version lyckades jag INTE logga in på Handelsbanken, får upp rutan där jag väljer certifikat gång på gång... Har gått tillbaka till 3.6.0 och där funkar allt.
Här finns Nexus 3.6.0

Du måste avinstallera den äldre versionen innan du installerar en ny!
Så var det för mig iallafall. Funkar nu kanon med Firefox 2.0 och Nexus 4.5.3

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-14 08:21
Ursprungligen av tobbehj:

Du måste avinstallera den äldre versionen innan du installerar en ny!
Så var det för mig iallafall. Funkar nu kanon med Firefox 2.0 och Nexus 4.5.3

Då måste jag ändå ställa frågan: var det från scratch på en nyinstallerad Mac eller hade du tidigare programvara som du ersatte (uppgraderade) med P 4.5.3 och FF 2.0 (.0.2)? Tillsaken hör ju att man får något olika beteende om man kör med Firefox eller Bonecho. Och det pendlar mellan två olika felmeddelanden.

  • Medlem
  • 2007-03-14 08:53
Ursprungligen av tobbehj:

Du måste avinstallera den äldre versionen innan du installerar en ny!
Så var det för mig iallafall. Funkar nu kanon med Firefox 2.0 och Nexus 4.5.3

Den äldre versionen var avinstallerad men den inbyggda avinstallationsfunktionen. Jag TROR även att jag var inne i BonEcho och tog bort certifikaten manuellt.

Nexus kanske inte avinstallerar tilräckligt, eller så är BonEcho lite mera känslig?
Å andra siden kan man fråga sig om det är meningsfullt att uppgradera när man har en fungerade version...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-14 18:47
Ursprungligen av asker:

Å andra siden kan man fråga sig om det är meningsfullt att uppgradera när man har en fungerade version...

Precis, det är inget nytt revulotionerande som tillkommit precis. Tidigare kom den "ihåg" den sista inloggningen efter att man loggat ut. Det var bra för mig som ofta alternerar mellan mitt privata och företaget.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-03-12 13:05

All heder till er!
Äntligen kan jag köra min internetbank i en webbläsare från rätt sida av millennieskiftet, Netscape ryker all världens väg!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-13 12:16

Men hur funkar det - är e-legitimationsuppgifterna (eller säkerhetscertifikatet eller vad man nu kan kalla det) sådana att man kan föra över dem från exempelvis en Windows- till OS X-installation av Firefox (eller från en dator till en annan) med typ Nexus? Eller går det att få sin ID via banken till macen direkt? Alltså kortfattat, hur gör en switcher för att komma in på Handelsbanken?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-13 14:12

Du använder samma .p12 fil som du använder i windows. Bara att kopiera över till macen och när du installerat Nexus importerar du in dina gamla .p12 filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 22:14

Spenderade nästan en hel kväll med att få ordning på detta på en kompis Macbook. Installerade senaste versionerna eftersom jag inte kunde hitta några tidigare (kanske mer stabila?) versioner av Nexus och FF. Får fortfarande bara en massa kryptiska felmeddelanden och nya login-rutor kastade i ansiktet då jag försöker logga in... Så, vad kan man göra nu?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-15 18:45
Ursprungligen av cajac:

Spenderade nästan en hel kväll med att få ordning på detta på en kompis Macbook. Installerade senaste versionerna eftersom jag inte kunde hitta några tidigare (kanske mer stabila?) versioner av Nexus och FF. Får fortfarande bara en massa kryptiska felmeddelanden och nya login-rutor kastade i ansiktet då jag försöker logga in... Så, vad kan man göra nu?

När jag uppdaterade min Nexus så hittade den mina Bankidcert och la in istället för de riktiga certen. Kan det va nått att kolla?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-16 09:06
Ursprungligen av tobbehj:

När jag uppdaterade min Nexus så hittade den mina Bankidcert och la in istället för de riktiga certen. Kan det va nått att kolla?

Som jag ser det så använder du ju inte BankID-certet när du använder dig av Internet-banken (hos SHB) - då använder du ditt bank-cert. Däremot använder sig Skatteverket, FK etc sig av BankID. Så jag undrar om inte det är något där som spökar. För egen del så säger Personal att certet är signerat av en okänd instans. Vilket ju inte känns så bra.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-03-16 17:58
Ursprungligen av frazze:

Som jag ser det så använder du ju inte BankID-certet när du använder dig av Internet-banken (hos SHB) - då använder du ditt bank-cert. Däremot använder sig Skatteverket, FK etc sig av BankID. Så jag undrar om inte det är något där som spökar. För egen del så säger Personal att certet är signerat av en okänd instans. Vilket ju inte känns så bra.

Du missförstod nog lite.
Mitt inlägg var ett svar på det citerade inlägget. Jag har koll på vad jag ska använda certifikaten till, men Nexus hade det inte, var poängen.

Ursprungligen av frazze:

Som jag ser det så använder du ju inte BankID-certet när du använder dig av Internet-banken (hos SHB) - då använder du ditt bank-cert. Däremot använder sig Skatteverket, FK etc sig av BankID. Så jag undrar om inte det är något där som spökar. För egen del så säger Personal att certet är signerat av en okänd instans. Vilket ju inte känns så bra.

Är det idioter som namngett de här prylarna.

Band-ID används av skatteverket men e-legitimation används av Banken ?

Suttit i telefonsupporten med en trevlig tjej som hette Maria, hon vill lansera supportknepet "Regndans" för mig *

* Man dansar runt burken, gärna iklädd fjädrar och bankar opå burken och startar om Nexus Personal och Firefox lite grann på måfå... så brukar det fungera...

Senaste Nexus Personal 4.5.3.3.616 och senaste Firefox (2.0.0.8), funkar ej!

Bevaka tråden