Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir alla Power Books glödheta o lägger av?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med svettiga lår o funderar på om fläkten verkligen funkar. Den har ju aldrig varit särskilt högljudd, men nu kom jag på att jag inte hört den gå igång på länge. När datorn blir för varm så lägger den av, hänger sig och den där symbolen som är på on-off-knappen dyker upp på skärmen o säger att jag måste hålla ned den några sekunder och starta om datorn. Får den kyla ner sig några minuter så funkart allt som det ska igen. Men ska den verkligen behöva bli så jävla varm att det börjar lukta bacon och att den lägger av?

/En snart steril Martin

Det där har hänt mig några gånger med min PB G4, vanligtvis när man sitter och renderar musik eller mixar med några tunga plug-ins. Precis som du säger så känns det som att datorn inte är medveten om sitt eget bästa och struntar i att koppla på fläkten trots att burken nästan glöder... Sist detta hände så gick hela moderkortet åt skogen i samma veva varpå jag gick och skaffade mig en Ibook istället, sen dess har det aldrig varit några sådana problem... Kan det bero på arbetsminnet tro?

Ursprungligen av M i Gbg:

Sitter med svettiga lår o funderar på om fläkten verkligen funkar. Den har ju aldrig varit särskilt högljudd, men nu kom jag på att jag inte hört den gå igång på länge. När datorn blir för varm så lägger den av, hänger sig och den där symbolen som är på on-off-knappen dyker upp på skärmen o säger att jag måste hålla ned den några sekunder och starta om datorn. Får den kyla ner sig några minuter så funkart allt som det ska igen. Men ska den verkligen behöva bli så jävla varm att det börjar lukta bacon och att den lägger av?

/En snart steril Martin

Ursprungligen av baby_i'm_a_star:

som att datorn inte är medveten om sitt eget bästa och struntar i att koppla på fläkten trots att burken nästan glöder...

Exakt! Det är ju en ganska märklig egenskap. Har försökt hitta till några inställningar som gör att fläkten slår på tidigare, men jag har inte hittat nåt. Den är ju rätt tyst, så mig skulle det inte störa om den drog igång tidigare.

Känns som om fläkten nog är trasig i ditt fall om den lägger av. En bärbar dator kan kännas väldigt varm i knät utan att vara felaktig om ett program belastar den 100% under en längre stund. Dessutom har en del fläktgaller på undersidan som kan täckas även av tämligen magra lår.

Annars alstrar nätadaptern till Powerbook rätt mycket värme i sig. Överhettningsskyddet slår av om den t.ex. trillar ned mellan ett par dynor i en soffa i några minuter.

Kanske läge att kolla fläkten?

Har för mig att PBn går på 60W och IB på 40W, kanske därför jag slipper klibbiga lår nuförtiden...

Jag tycker också att det låter som fläkten är paj, vilket gör att datorn blir överhettad och kraschar (bilden på av/på-knappen plus text om att du måste starta om är en "kernel panic", beror oftast på hårdvara).

  • Medlem
  • 2007-03-19 21:15

M i Gbg: Gör som vi gjorde hemma hos mig ungefär?

Ställ laptopen så att det kommer in luft under den ordentligt, gärna först på hårt underlag. En del brukar ha den på t.ex. skärbräda eller liknande, och sedan något mer mellan laptop och underlag. Bra ventilation har aldrig skadat.

Ursprungligen av jgb:

M i Gbg: Gör som vi gjorde hemma hos mig ungefär?

Ställ laptopen så att det kommer in luft under den ordentligt, gärna först på hårt underlag. En del brukar ha den på t.ex. skärbräda eller liknande, och sedan något mer mellan laptop och underlag. Bra ventilation har aldrig skadat.

Jovisst. Så har jag fortsatt att bota symptomen så. Men jag tänker att jag vill komma åt själva problemet också. Ska prata med Macforum Service imorn då, eftersom det möjligen är nåt vajsing med fläkten.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-19 22:04

Kanske slänga in en tråd hos 99mac delen också??

Just ja. Glömde att det fanns en sån. Sökte och hittade massa trådar om detta. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden