Att öka varvtalet är inte heller så bra. Dels drar det mer ström när man ökar RPM talet och sen så sliter et något oerhört på motorerna när de snurrar snabbare än vad de är anpassade för.
Men nåja, det är ju era datorer... mer pengar till Apple i slutändan
De är ju naturligtvis konstruerade för att kunna blåsa i full flås. Men som jag ser kan väl "problemet" vara en av två saker:
1) Apple låter dem gå på lågvarv för att alla skall kunna skryta om hur tyst deras applemaskin är relativt en PC, även om den blir skitvarm.
2) Apple mäter av temperaturen som råder och tanken är att fläktens hastighet skall anpassas efter denna, men om mätvärdet är lågt finns det ju ingen anledning att låta fläktarna gå på för fullt så därför är de satta till 1000 rpm från början. Problemet är bara att kylpastan är dåligt applicerad och därför leder iväg värmen dåligt till fläns och fläkt. Detta resulterar naturligtvis i att flänsen inte blir så varm som den borde vara (värmen stannar ju i chippet istället..) och således mäter sensorn av en lägre temperatur och tror att allt är frid och fröjd fast så inte är fallet.
Genom att då öka varvtalet från början kan man få fläktarna att kyla datorn lite bättre..
Jag kan inte tänka mig att det blir särskilt stor skillnad på strömförbrukningen från en fläkt, och även om det skulle bli det kanske det är värt det för att få säg 15 grader kallare komponeneter. Bättre kylning ÖKAR ju livslängden på dem, förutsatt att fläktarna inte pajar då, men fläktar skall visst ha sin angivna livslängd vid full flås så det borde ju inte vara något problem.