Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka med lack

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur går man tillväga för att trycka lack på exempelvis ett tidningsomslag. Naturligtvis är det en dekorfärg. Men hur i detalj går man tillväga. Är det bara att välja en PMS färg, förslagsvis en lämplig metallic coated på de objekt man vill ha lack på? Eller måste man meddela tryckeriet på något sätt att att just dessa objekt ska tryckas med lack.

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Tack på förhand

Det behövs en extra film/plåt med dubletter av objekten som ska lackas. Dessa måste ligga i 100 procent täckning av en dekorfärg annars kommer rippen försöka göra raster i lacken, du kan alltså inte bara färga tex ett gråskaleobjekt med en dekorfärg.

I indesign är det smidigt där man enkelt kan göra om en urklippsbana till ett fyllt objekt. Förslagsvis låter du lackmaskerna ligga på ett eget laget så kan du gömma dom när det behövs.

Ok så om jag har ett objekt som är sparat med urklippsbana från Photoshop. Då drar jag in den i indesign som vanligt, skapar en dublett som jag lägger på ett separat lager och fyller denna urklippsbana med dekorfärgen jag vill använda?

Ledsen om jag inte riktigt förstår hur du menar.

Tack

Japp, efter att du gjort dubbletten högerklickar du bilden och väljer 'konvertera urklippsbana till ram', sen markerar du innehållet med vita pilen och raderar det. Kvar är då en ram med samma form som urklippsbanan. Den fyller du med dekorfärgen för lackmasken.

Är det ett vanligt fyrkantigt foto räcker det förstås att bara dubblera ramen som den är och sen fylla efter att ha tagit bort innehållet.

Det är viktigt att du använder just en dekorfärg eftersom det måste skapas en femte tryckplåt utöver de vanliga cmyk-plåtarna.

Säkrast, när du skapar tryck-pdfen sen, är att först göra en pdf med lacklagret släckt. Sen göra ytterligare en pdf med bara lacklagret tänt. Annars måste du troligen sätta alla lackobjekt till övertryck för att inte de egentliga bilderna ska försvinna. Glöm inte berätta för tryckaren vad den extra pdfen är till.

Senast redigerat 2007-03-20 08:16

Man tackar

1
Bevaka tråden