Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta färg från papper till skärm

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett papper 160 g A4 Xerox Symphony P/N 003R94799 Solgul som jag ska använda som omslag till en liten bok. Nu vill jag göra en bild av bokens omslag i datorn och försöker hitta vad detta gula papper kan ha för RGB-värde / Pantone-nummer eller något annat jag kan välja i Photoshop. Jag försökte hålla papperet vid skärmen och hitta rätt färg. Det gick inte bra. Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 17:04

Skanna eller "fotta" pappret.

Janne

om du inte har sjukt kalibrerade prylar så kan du inte riktigt lita på vad du ser färgmässigt på skärmen, inte vad du skannar och definitivt inte vad du "fottar". Du behöver helt enkelt ett referensverk av slaget Pantonestickor, cmykguiden eller motsvarande.

Ursprungligen av mangepetersson:

om du inte har sjukt kalibrerade prylar så kan du inte riktigt lita på vad du ser färgmässigt på skärmen, inte vad du skannar och definitivt inte vad du "fottar". Du behöver helt enkelt ett referensverk av slaget Pantonestickor, cmykguiden eller motsvarande.

Ja, vad som är sjukt kalibrerade kanske varierar, men med en vettig skärm och en skärmkalibrator kommer man långt. Använder man sedan moderna program, som EyeOne Match eller Basiccolor, finns det ju också möjlighet att kontrollera att omgivningsljuset är OK. Vill du sedan veta att det verkligen har blivit perfekt, då kan du använda ett program som heter U-Dact, som verifierar din kalibrering och din skärms kapacitet. Men nu är vi kanske inne på den nivå som Mange betecknar som sjuklig

Stefan

1
Bevaka tråden