Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En liten fråga - kan man lagra filmfiler på nanon?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man lagra filmfiler i iPod Nano? Eller kan man bara lagra dokument, bilder och musik i den?

Notera att jag inte är intresserad av att titta på filmer i nanon, det går ju inte, är bara intresserad av huruvida man kan lagra filmer i den för att flytta mellan olika datorer.

Senast redigerat 2007-02-14 07:46

Ja det går, bara att dra över filerna med hjälp utav t.ex. utforskaren.

//Robin

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-14 07:47

Jag har ändrat trådens titel. Tänk på att underlätta för andra genom att skriva en så tydlig titel som möjligt.

OK, bra. En till fråga bara, är det sant att hårddiskspelare är känsligare än flashspelare? Försöker nämligen välja mellan ipod video eller nano, jag vill gärna använda iPoden när jag motionerar, men tycker att 30 gb är bättre än 8 gb.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 16:11

hårddiskspelare är känsligare, men det går bra att motionera med dem, om men orkar bära med sig dem.

Hur mycket känsligare är videon än nanon? När jag motionerar så brukar jag cykla och ibland springa, funkar det bra då med en hårddiskspelare?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 18:54

Jag brukar springa med min (iPod 60gb) lite då och då. det klarar den gått och väl.
men köp något fodral så du slipper ha den i handen tex. http://www.istuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=75_76_96&products_id=907

Senast redigerat 2007-02-14 21:15

nano alla dagar i veckan. diskspelarna är så stora och otympliga. de är ju bara i vägen när man skall motionera. min åsikt.

OK. Lutar åt en iPod-video då. Har inget emot att den är så "klumpig". (Den är ju fortfarande jätteliten.) Synd bara att den inte funkar med de där Nike-sensorerna...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-02-22 08:01

om du i princip bara ska ha den ute när du springer, så kommer du få springa rätt långt om du ska behöva lyssna på två låtar under samma runda med en nano...bara en tanke.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-02-23 21:40

Även med en nano 2gb med endast wav filer så blire att springa i ca: 2h innan de börjar om. Ytterligare en tanke

Ursprungligen av dondric:

om du i princip bara ska ha den ute när du springer, så kommer du få springa rätt långt om du ska behöva lyssna på två låtar under samma runda med en nano...bara en tanke.

Behöver väl inte springa så långt? De flesta låtar är ju typ 4 minuter långa, så för att lyssna på två låtar behöver jag då springa 8 minuter...

Och klart jag inte ska ha den enbart som ett motionstillbehör...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-24 08:10

Men Nano kan inte visa filmerna bara lagra dem..

"Notera att jag inte är intresserad av att titta på filmer i nanon, det går ju inte, är bara intresserad av huruvida man kan lagra filmer i den för att flytta mellan olika datorer."

Läs hela inlägget innan du svarar?

En nano alla gånger, nike + är suveränt tycker jag. Och nej, iPod video är inte "jätteliten", skulle aldrig få för mig att springa med en sådan tack vare vad den kostar och storleken på den.

Har en kompis i Japan så hade kunnat få en iPod video för typ 400 kr mer. Men valde en nano istället. Försöker just nu förstå mig på iTunes...

Ursprungligen av Mervin666:

Har en kompis i Japan så hade kunnat få en iPod video för typ 400 kr mer. Men valde en nano istället. Försöker just nu förstå mig på iTunes...

Jag tror inte att du kommer att ångra dig med nanon såvida du inte behöver se på video på din musikspelare (men det verar du ju inte behöva av vad som framgår av tidigare inlägg).

iTunes däremot tycker jag är rätt kass och suger stort. Alla talar om att allt som Apple gör är så användarvänligt, men iTunes tycker jag är klart stökig att lära sig, och betydligt svårare än tex Windows Media Player (som är klart enklare, även om inte så bra som det skulle gå att göra).

Det är först nu efter ett par månader som jag börjar att komma in i den hyfsat, men är fortfarande mer "trögjobbad" än vad WMP är. Tyvärr så stödjer Apple (på vanligt maner) bara sina egna produkter som de försöker låsa in kunderna till, och därför är det bara för dig att försöka bita ihop och köra iTunes.

Men... nanon är i mitt tycke den klart bästa spelare som för närvarande finns... så klart värt besväret totalt sett!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-08 08:35
Ursprungligen av martinot:

Det är först nu efter ett par månader som jag börjar att komma in i den hyfsat, men är fortfarande mer "trögjobbad" än vad WMP är. Tyvärr så stödjer Apple (på vanligt maner) bara sina egna produkter som de försöker låsa in kunderna till, och därför är det bara för dig att försöka bita ihop och köra iTunes.

Själv avskyr jag WMP, men smaken är ju som baken. Att Apple bara stöder sina egna produkter är ju inte så konstigt, men det finns ju gott om tredjepartsprogram för de som inte vill använda iTunes, t.ex. Anapod.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-08 22:20

Samma här, wmp är inte bra alls. Faktum är jag använde iTunes redan innan jag switchade och det är som med iPhoto, man måste få in databastänket med metadata i stället för det "vanliga" tänkesättet. När man kommer in i det och har sorterat sin musik så överglänser det allt!

Ursprungligen av Spyder:

Själv avskyr jag WMP, men smaken är ju som baken. Att Apple bara stöder sina egna produkter är ju inte så konstigt, men det finns ju gott om tredjepartsprogram för de som inte vill använda iTunes, t.ex. Anapod.

Nej, inte konstigt för att vara Apple som gärna vill låsa in sina kunder (men Microsoft med Zune är ju precis lika kassa de med).

Har kollat på Anapod, men om iTunes är torftigt i jämförelse med WMP, så är ju Anapod 100 mil värre. Kan inte tänka mig att byte ner mig till en ytterligare sämre programvara.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-10 13:20
Ursprungligen av martinot:

...om iTunes är torftigt i jämförelse med WMP, så är ju Anapod 100 mil värre.

lol

Ursprungligen av Spyder:

lol

Jag har tidigare bara testat trailversionen iofs, men ser den mer som ett komplement till ett normalt musikprogram som WMP eller iTunes, inte som en ersättare (bra att "browsa" ipoden, men klarar inte av allt som man förväntar sig, eller iaf som jag förväntar mig, av ett musikprogram).

Komplement: kanonbra
Ersättare: torftigt/knöligt

iPod video är ju i mitt tycke grymt klumpig, tung och stor. Skulle aldrig tänka mig att släpa runt på en sådan ens i normala fall.

För att jogga, tränga och cykla så är ju nano, eller shuffle det absolut givna valet (om man skall vara praktisk, vill man så kan man jogga runt med en bergsprängare om man absolut vill).

Köp en 8GB nano så har du både en någorlunda liten enhet, och hyfsat med utrymme.

martinot:
du skulle varit med när discman kom...

Ärligt talat så är ju video inte jobbigare än en mobil att bära på.
För mig som som inte vill begränsa mig till så lite musik är nanon utesluten.
dessutom har jag börjat få användning av videofunktionen rätt mycket, när det inte finns utrymme att släpa med eller plocka upp laptopen.

Ursprungligen av theplague:

martinot:
du skulle varit med när discman kom...

Jodå, har haft både walkman och bärbar CD-spelare (dock inte ifrån Sony, utan ifrån Technics), och tycker just att storleken på små moderna musikspelare är så otroligt mycket smidigare.

Ursprungligen av theplague:

Ärligt talat så är ju video inte jobbigare än en mobil att bära på.

Det är sant, men problemet är att jag redan har en mobil att släpa på, och vill inte ha en lika stor pryl till att ytterligare dra runt på. Helst så skulle jag inte vilja släpa på ens en nano, men problemet är att alla musimobiler som jag testat varit för dåliga i jämförelse.

Ursprungligen av theplague:

För mig som som inte vill begränsa mig till så lite musik är nanon utesluten.

Jag säger bara som en känd person en gång sa: "du skulle varit med när discman kom".

Min 8GB nano rymmer ju minst 20 skivor inspelat i lossless, jämfört med en skiva i en bärbar CD-spelare.

Tom när jag kör all musik i högsta kvalitet (står inte ut med taskig mp3 eller aac) så kan jag lyssna på mer än ett helt dygn i sträck utan att behöva lyssna om något stycke. Det räcker mer än väl för mig, och jag tror de flesta (då nano är Apples klart överlägset mest säljande spelare).

Jämför med första iPod som kom och var på bara 5GB så är det inte "uteslutet" för så många.

Ursprungligen av theplague:

dessutom har jag börjat få användning av videofunktionen rätt mycket, när det inte finns utrymme att släpa med eller plocka upp laptopen.

Men video fungerar däremot utmärkt på min mobil, och har ju betydligt större skärm än iPod Video (som har så liten skärm att det nästan är fel att kalla den för videospelare, även om det stämmer rent tekniskt). Dock så är ju lagringsutrymmet mer begränsat för just video, men inget som jag saknar (har egentligen ingen tid att titta på en massa filmer eller tv, och gör det hellre med kvalitet på bio eller stor skärm isf).

Men enda sanningen är nog att alla har olika behov, och olika produkter är därför bäst för olika personer (trots att mac-ägare sällan är med på det).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-22 23:44

nano black ftw!

1
Bevaka tråden