Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ger bättre optik mindre efterjustering av foton?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 20:51

Med tanke på att Canon 24-105 mm återger färger osv bättre än t ex 17-85mm, innebär det mindre arbete i Photoshop? Tid är som bekant pengar!

Jag kan inte så mycket om Canons optik men generellt så är min egen erfarenhet att bättre optik ger betydligt mindre arbete i datorn.

Du får ofta en klarare bild, bättre kontrast (behöver alltså inte jusera nivåer på samma sätt) färgerna stämmer oftast bättre (en kass optik kan ha viss gulton i glaset och därmed ge oönskad stick) Skärpan är en annan viktig spelare och pratar vi vida brännvidder såkanske ljusfall i hörn slipper justeras. (om man nu inte gillar effekten) CA - magenta / cyan färgade ljuskast vid ljusa områden kan ställa till en del. Är inte säker på hur man utrycker sig om dessa på svenska. Men du kanske förstår.

Och sist men inte minst, ett fint optik har ofta ett lägre F nummer, mer ljus in! Detta ger dig större möjligheter att skapa bild.

Jag gillar fasta gluggar bäst då dessa ger finare bild (Te x Sigma 30mm 1.4 eller Nikon 85mm 1.4 eller Canon 105mm F2 (tror jag det var). I stället för att zooma så får man träna sig på att springa eller skapa bild med vad man har.

Carl / www.rytterfalk.com

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 22:42
Ursprungligen av Rytterfalk:

Jag kan inte så mycket om Canons optik men generellt så är min egen erfarenhet att bättre optik ger betydligt mindre arbete i datorn.

Du får ofta en klarare bild, bättre kontrast (behöver alltså inte jusera nivåer på samma sätt) färgerna stämmer oftast bättre (en kass optik kan ha viss gulton i glaset och därmed ge oönskad stick) Skärpan är en annan viktig spelare och pratar vi vida brännvidder såkanske ljusfall i hörn slipper justeras. (om man nu inte gillar effekten) CA - magenta / cyan färgade ljuskast vid ljusa områden kan ställa till en del. Är inte säker på hur man utrycker sig om dessa på svenska. Men du kanske förstår.

Och sist men inte minst, ett fint optik har ofta ett lägre F nummer, mer ljus in! Detta ger dig större möjligheter att skapa bild.

Jag gillar fasta gluggar bäst då dessa ger finare bild (Te x Sigma 30mm 1.4 eller Nikon 85mm 1.4 eller Canon 105mm F2 (tror jag det var). I stället för att zooma så får man träna sig på att springa eller skapa bild med vad man har.

Carl / www.rytterfalk.com

Tack! Väldigt trevliga foton på din hemsida/blogg. Är det iWeb?

Ursprungligen av bossep:

Tack! Väldigt trevliga foton på din hemsida/blogg. Är det iWeb?

Sent svar. hehe.. Nej det är inte iWeb, det är wordpress. Ett enkelt att använda blogg verktyg som man installerar på en FTP-server. Det finns enorma mängder av tillägg som folk knåpat ihop och det finns även mycket teman som man kan välja bland. Hyffsat enkelt att bygga ett eget också. Mitt är en modifierad version av något som kallas "K2".

Kul att du gillade bilderna. Alltid kul att höra.

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-10 14:25
Ursprungligen av Rytterfalk:

Sent svar. hehe.. Nej det är inte iWeb, det är wordpress. Ett enkelt att använda blogg verktyg som man installerar på en FTP-server. Det finns enorma mängder av tillägg som folk knåpat ihop och det finns även mycket teman som man kan välja bland. Hyffsat enkelt att bygga ett eget också. Mitt är en modifierad version av något som kallas "K2".

Kul att du gillade bilderna. Alltid kul att höra.

Och nu hittar jag inte din hemsida!

• Medlem
  • 2007-03-21 22:15

JA, en bättre lins kan ha en bättre färgåtergivning, kontrast och sk microkontast. De är vanligen också skarpare redan från största bländaröppning.

Bra glugg is king!

hehe

• Medlem
  • 2007-03-22 13:14

Jag kan varmt rekommendera DxO optics Pro med tillägget Filmpack. Det korrigerar automatiskt avvikelser i den optik de stödjer, och filmpack ger en bra tonkurva. Med digital teknik kan man faktiskt korrigera ganska mycket, och på så vis spara rätt mycket på optik. Dessutom gillar jag arbetsflödet. Det finns en demo.

Kromatisk abberation heter fenomenet som ger upphov till en cyan och /elller magenta färgad aura på skarap konturer i ytterkanten av motiven (oftare vid vidvinkel). Problemet uppstår delvis pga att CCD-sensorn, till skillnad från vanlig film, bara registrerar ljus som faller in rätvinkligt mot sensorn. Optiken bryter inte ljuset perfekt utan i ytterkanterna delas det upp.

/martin

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 22:17
Ursprungligen av martinator:

Kromatisk abberation heter fenomenet som ger upphov till en cyan och /elller magenta färgad aura på skarap konturer i ytterkanten av motiven (oftare vid vidvinkel). Problemet uppstår delvis pga att CCD-sensorn, till skillnad från vanlig film, bara registrerar ljus som faller in rätvinkligt mot sensorn. Optiken bryter inte ljuset perfekt utan i ytterkanterna delas det upp.

/martin

Du vet vad du snackar om! Tack för infon.:)

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-03 15:43

Jag skulle vilja säga att bra bilder ger mindre datortid..men det kanske är att kasta sten i glashus

Nej, men CA, distorsion, vinjettering är oftast betydligt lägre på de lite bättre objektiven. Nu har förvisso just EF 24-105/4L IS en del distorsion i vidvinkelläget. Men annars är det ett stort steg ifrån EF 17-85, om jag får säga det själv. Men som alltid, så gäller mål och syfte.

1
Bevaka tråden