Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spyware för mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det? När jag köpte mac för några år sedan så blev jag informerad om att det inte finns, av flera olika. Virus var också ovanligt, då iaf. Nu är det iaf en (PC-tekniker) som hävdar att det visst finns Spyware för mac? Känner mig aningens ouppdaterad...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-03-26 08:05

Nej.

Tala om för den s.k. "PC-teknikern" att han har fel.

Men, går det öht att installa något på datorn utan att man märker det? Jag har svårt att komma på hur det ska gå till eftersom jag alltid blir ombedd att godkänna installationer samt skriva i mitt lösenord... Visst, det finns ju program som jag får dra in till programmappen där det ev skulle kunna gömma sig något oönskat, men det är ju fortfarande jag som aktivt utför överföringen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 20:03
Ursprungligen av Maimiti:

Men, går det öht att installa något på datorn utan att man märker det? Jag har svårt att komma på hur det ska gå till eftersom jag alltid blir ombedd att godkänna installationer samt skriva i mitt lösenord... Visst, det finns ju program som jag får dra in till programmappen där det ev skulle kunna gömma sig något oönskat, men det är ju fortfarande jag som aktivt utför överföringen...

Du måste inte köra som administratör! Om du tar det lilla besväret att behöva autentisera dig när du drar något till programmappen, har du en betydligt säkrare burk!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 09:02

Dom "spyware" som finns måste du som du säger aktivt installera själv. Så länge man har lite koll på när det hoppar upp lösenordsrutor så går man fri.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-03-26 11:15

Precis som Creops säger. Inte mer spyware/virus/anna skadlig kod, än att be en windows-användare skriva del *.* i kommandotolken...

  • Medlem
  • 2007-03-26 12:29

Spyware är ju ofta ett program som åker snålskjuts på ett annat program, så om man ger det rättigheter så kan man ju råka ut för vad som helst. Däremot är ju Mac communityn tillräckligt liten för att den typen av program aldrig skulle få någon vidare spridning. Jag tror inte vi tolererar att våra datorer kapas helt enkelt.

1
Bevaka tråden