Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonicstate IPTV: Top twenty synths

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-29 08:44

hahaha, ja, de verkar ju ha en grej med sonicstate .. iaf är g-media-snubben alltid med i deras podcasts ..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-03-29 12:44

Å andra sidan så kanske vi kan vända på det också...g-media-snubben vill ju inte göra efterapningar på dåliga syntar.

Antagligen blir det en DX7 nästa gång...jag hoppas på att det är något nytt som kvalar in på topp 3 hursom...så fantastiska är inte gamla prylar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 14:25

Liksom makari börjar jag tro att topp tre ser ut så här:

1. Minimoog
2. TB-303
3. DX7

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-25 14:44
Ursprungligen av kroffe:

Liksom makari börjar jag tro att topp tre ser ut så här:

1. Minimoog
2. TB-303
3. DX7

Jaha....verkar som jag kan stryka DX7 ur min top tre då...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 14:38

Kroffe: ja, jag tror att den enda av dem som inte är helt säker bland topp 3 är DX7, men den kommer säkert högt ändå.

Sa de inte att Access Virus var den nyaste synthen på listan? Kan vi räkna bort nord modular då?

  • Medlem
  • 2007-03-29 14:51

Men allvarligt talat, 303:an borde inte hamna så högt upp. Låt vara för att den är bra på det den gör, men såpass bra? Hmm... iofs så vet jag inte vad de har prioriterat här (har inte tittat på avsnitten), men ändå. En milstolpe på det sättet är den inte. Korg M1 är klart mer milstolpe.

M1 har säkert redan åkt ut, men men.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 14:58

Problemet när man spekulerar är ju att man ska utgå ifrån vad Sonicstate's läsare röstat viktat mot redaktionens åsikter.

"We’ve based the chart on the votes that have been coming in to our Top 3 Synths page plus a bit of poetic license to include some outsiders, underdogs and a few surprises.
The chart is about hardware, so no softies (we'll be doing a software chart next year), and 'Greatest' means the most inspirational, the most influential, the most iconic and the sexiest - er - basically the one with the most knobs on wins."

Så, med det sagt, undrar om det finns en chans att Roland D-50 kvalat i top 10 (hemska tanke)...?

Fast det beror ju på hur man definierar "greatest synths"... (Edit: Och det hade visst Kroffe läst... )
M1:an är ju knappast särskilt "great" mätt med dagens mått, även om det ju är sant att den var en milstolpe när den kom. -Men jag tror inte att M1:an har nämnts än som varandes utanför listan, så det är väl inte omöjligt att den kommer med.

Jag är lite besviken på att Evolver-serien inte är med bland topp 20 (Den har redan presenterats som "chart grazer"). Och så hoppas jag att nån av Waldorfarna kan komma in och slå Virusen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 16:03

Om man ska se till milstolpar så borde ju egentligen Korg Prophecy och Yamaha VL1 kvala in - de var ju verkligen före sin tid när det begav sig, men ses nu som ganska pinsamma....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-29 18:15

lyssnar nån här för övrigt på deras podcasts, sonic talk? rätt underhållande faktiskt ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 20:03

Ugh, rätt halvkeff produktion. Nåja, TV är svårt, men det ursäktar inte programledarens manus.

8 apparater jag tycker borde dyka upp på listan:
DX7
808
303
MS-20
Fairlight
Korg Wavestation
Minimoog
Prophet 5

(Edit: Wavestation har nog satt ett större avtryck i historien än Wave)

Senast redigerat 2007-03-29 21:54
Ursprungligen av DanielW:

Ugh, rätt halvkeff produktion. Nåja, TV är svårt, men det ursäktar inte programledarens manus.

Haha, jag tycker att han är rätt så skön, på ett sådär 70-tals sci-fi-sätt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 23:08

DanielW: 808 kvaler tyvärr inte in som synt...(och inte Reason heller som någon förslog tidigare)...

Ja, det är redan färre platser kvar på listan än det finns kandidater. Skulle kännas jobbigt om många verkligen tycker att Virus är viktigare än, säg, M1:an... Virusarna är grymma syntar, men jag har svårt att tro att folk kommer vilja ha gamla virusar om 10-15 år. En OB-8 - som virusen spöade på den här listan - kommer säkert fortfarande vara attraktiv då... Ja ja, inget nytt under solen!

Fast OB-8 är ju mest attraktiv av princip.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-30 11:41

Egentligen så tycker jag att alla exempel på folk som använt de bästa syntarna är ren smörja, depeche och sånnt är ju verkligen det som kan få en synt att kännas ofräsch och oinspirerande.... så jäkla dansbandsfeeling får man av alla syntar... Van halen :jump... är en anöedning att inte skaffa den oberheimen... så fult ljud,...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-30 11:45
Ursprungligen av enapa:

Egentligen så tycker jag att alla exempel på folk som använt de bästa syntarna är ren smörja, depeche och sånnt är ju verkligen det som kan få en synt att kännas ofräsch och oinspirerande.... så jäkla dansbandsfeeling får man av alla syntar... Van halen :jump... är en anöedning att inte skaffa den oberheimen... så fult ljud,...

Hihi, så rätt, så rätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 13:35
Ursprungligen av enapa:

Egentligen så tycker jag att alla exempel på folk som använt de bästa syntarna är ren smörja, depeche och sånnt är ju verkligen det som kan få en synt att kännas ofräsch och oinspirerande.... så jäkla dansbandsfeeling får man av alla syntar... Van halen :jump... är en anöedning att inte skaffa den oberheimen... så fult ljud,...

Fast Depeche har ju inspirerat miljoner! Klart det finns band med större cred, men jag kan ge mig fan på att många man inte ens skulle tänka sig började drömma om en egen synt efter att ha hört New Life eller Just Can't Get Enough. Visst är det förresten en CS 5:a i början av New Life?

Beträffande OB8 så ja, "Jump"-ljudet är ju en ren noveltygrej, egentligen var syntprylen bara något Eddie van Halen spelade in i demosyfte som de beslöt behålla (något de lär ha ångrat ungefär lika lite som Keith Richards ångrade att han inte fick ha blås på "Satisfaction"). Men arpeggiot som spelas i inslaget om OB-8 i Sonicstatefilmen får mig att vilja löpa amok på stan i läderbrallor och gettagrips. Så jävla DAF!

Ursprungligen av Kroffe:

808 kvaler tyvärr inte in som synt

Inte? De har ju redan en rompler (E-mu Proteus) på listan, varför inte en trummaskin?

Ursprungligen av DanielW:

Inte? De har ju redan en rompler (E-mu Proteus) på listan, varför inte en trummaskin?

För att en rompler är en synt och en trummaskin inte är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 13:54
Ursprungligen av false messiah:

För att en rompler är en synt och en trummaskin inte är det?

Intressant, kan du utveckla det? Och det menar jag inte på något drygt sätt, men en definition av syntesizer som innefattar romplers känns bred nog för att även inbegripa analoga apparater som producerar trumljud.

För övrigt, hur kunde de missa att VCS3:an används flitigt på den ultimata audiofil-plattan "Dark Side of the Moon"? Sequencerslingan i "On the Run" var så före sin tid att det är löjligt.

Min uppdelning går nog på vilken bredd av ljud som är möjlig och hur man använder apparaten i fråga.

En trummaskin har i regel väldigt begränsade ljudmöjligheter och det är oftast omöjligt att tex spela melodier med dem på något praktiskt sätt. Undantagen är väl tex Jomox och Elektron, men även där krävs tricksande för att göra det, och motsatsen gäller där med: ingen skulle kalla tex en Casio CZ-synt för en trummaskin fast det går utmärkt att göra trumljud på den och det finns dessutom inbyggd sequencer på flera modeller.

(Men visst, i ett större perspektiv så är självklart en trummaskin en synthesizer eftersom den skapar ljud på syntetisk väg. Men då pratar vi indelningar på nivån akustiska vs elektroniska vs elektroakustiska instrument, inte underkategorier som synt vs trummaskin.)

Å andra sidan är det enda som skiljer en rompler från en traditionell analogsynt hur modulerbara vågformerna är och hur långa de är, i övrigt har de precis samma arkitektur och egenskaper.

Ytterligare ett exempel: alla betraktar hybrider som Prophet VS eller Korg DW8000 som syntar, trots att det enda som skiljer dem från tex en D50 eller Proteus är mängden analog elektronik, däremot har de i princip samma vågformsgenerering. Så att diskvalificera något för fasta vågformer känns som en rätt tveksam gräns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 19:21

Nytt avsnitt! HUueuuHehurhruuHeuueueu

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-11 19:37

Jaha ... ska vi gissa på att Korg M1 kommer i nästa avsnitt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 22:19
Ursprungligen av neriks:

Jaha ... ska vi gissa på att Korg M1 kommer i nästa avsnitt?

Jag tror inte M1:an är med...

MIniMoog, Prophet5 och DX-7 är givna(tycker jag), det är en PS-3100 med på bilderna ibland, öhm, WaveStation får väl sista platsen... Fast PS-3100 borde inte vara med, det är kanske därför man får se den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 19:51

Verkar så .. trodde d50 var grymmare bara att m1 var mera workstation..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-11 20:56

"the JV-1080 & the D50, which I can now reveal, are the final appearance for Roland on the countdown"

Ingen 303:a alls alltså

Vad är kvar då?
MInimoog, DX-7, Wavestation, nån mer monosynth kanske, Pro one?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-04-11 21:46

rhodes och monolåda är de enda sintarna man behöver... de kommer 1a respektive 2a...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-11 22:11

Jag ger enapa ett halvt rätt där. Jag hade helt glömt bort D50 faktiskt...kanske borde skaffa en, mest för de fina stråkarna och ha med ute. Tror bandet skulle uppskatta den också...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-18 03:11
Ursprungligen av Clase:

Jag ger enapa ett halvt rätt där. Jag hade helt glömt bort D50 faktiskt...kanske borde skaffa en, mest för de fina stråkarna och ha med ute. Tror bandet skulle uppskatta den också...

Begäret försvann ganska snabbt efter att jag hittade lite ljud-demos på nätet...ööörk...jag håller mig till mina analoga syntklanger och finfina orkestersamplingar. Bandet får stå ut med det tills vidare...

Lyssna här bara:
http://www.synthmania.com/d-50.htm
http://www.synthmania.com/pn-d50-01.htm
http://www.synthmania.com/pn-d50-02.htm
http://www.synthmania.com/pn-d50-04.htm

Det är verkligen bara de charmiga "stråkarna" och padsen som den kan komma undan med. Så fort den försöker låta tuff eller ha attityd så är det någon form av syntbrass-klang som lägger sig över ljudet. Killens kommentarer om ljuden är rätt underhållande i alla fall.

Nää...ingen D-50 till mig. Jag patchar vidare på Nörden hellre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-11 23:34

Skumma med avsnittet var ju att de helt bortsåg ifrån att Roland D20, d v s D50ns lillebror hade precis samma speccar som Korg M1, d v s 32 röster, 8+1 part multitimbral med inbyggd sequencer och trummis... fast den var det väl ingen som röstade på...

För egen del så var Roland D-20 min första synt som jag köpte i Eskilstuna 1991 och sålde sen 1995...

Bevaka tråden