Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM eller CPU?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla G4 mini verkar inte riktigt orka med att spela upp 720p video. Funderar därför på att uppgradera. Har väntat på core2duo uppgradering, men den verkar dröja.

Använder endast minin till mediacenter, dvs video. Min fråga - tycker ni att jag behöver lasta in 2gig ram och den snabbare processorn? Ser helst att den även klarar 1080p i framtiden. Om man skall välja, är det viktigare med RAM eller CPU för att spela upp video? Vill helst inte lägga mer pengar än nödvändigt. Har ingen användning för den större HDn eftersom jag spelar alla filer från externa diskar eller nätverk.

tack

/d

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-01 10:27

CPU är viktigare, minne behöver du inte på det sättet 1GB räcker till det.

Svårt, beror helt på, till ditt användarmål kanske CPU är vitigare, om man tex ser till xbox 360 som har över 3Ghz på 3 kärnor med PowerPC struktur bara har 512 MB ram.
Men samtidigt måste jag säga att jag inte märker någon skillnad på en 1.8Ghz dator och en 2.33Ghz. skiljer endå en del. där emot märker man skillnad på 512, 1 och 2 RAM garanterat. så jag skulle kört på mer RAM. Men som sagt, till någon form av mediacenter har jag ingen aning. 1GB ram räcker nog, men om det gör det så bör även standard CPU:n räcka

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-01 10:49

Jo men det lär inte hacka mindre om du ökar ramminnet menar jag. Visst har han 512Mb så ligger man på smärtgränsen där 1Gb blir stor skillnad, för totala upplevelsen. Skillnaden mellan 512Mb och 1Gb är större än 1 till 2Gb steget.
HD video är stort sett processor krävande så kan inte förstå att 2Gb ram skulle göra saken bättre?
CPU är medicinen säger jag envetet

1
Bevaka tråden